Strandtenten in de lift

22 april 2009 |
Strandtenten in de lift<

Het gaat goed met de horecabedrijven in de strandpaviljoen-sector. De afgelopen tien jaar nam het aantal strandbedrijven toe met 7% tot 365 in 2008. Daarnaast heeft een enorme schaalvergroting plaatsgevonden van 56%, waarmee de gemiddelde verkoopoppervlakte is toegenomen tot 145 vierkante meter. Ook is er in de gemeente Zandvoort een belangrijke proef afgerond met betrekking tot jaarrondexploitatie vergunningen. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Het bedrijfschap Horeca en Catering telde in Nederland 365 strandpaviljoens met een gemiddelde verkoopoppervlakte van 145 vierkante meter. In vergelijking met 1999 is dit een stijging van circa 56%. Hiermee komt de totale toename van het aantal vierkante meters de afgelopen tien jaar op 21.000m² (+68%) en bedraagt de totale oppervlakte anno 2008 52.000m².

Den Haag (Scheveningen) is met 65 strandpaviljoens verruit de grootste aanbieder van strandpaviljoens, gevolgd door Zandvoort (38) en Veere (29). Volgens cijfers van het Food Service Instituut Nederland bedroeg de omzet van de strandpaviljoens in 2008 184 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddelde omzet van ongeveer 500.000 euro per strandpaviljoen.

Vanwege de beschermende functie van het strand loopt het seizoen momenteel van 1 maart tot en met 15 oktober. Veel strandpaviljoenhouders pleiten echter voor een jaarrond vergunning. Na een positieve proef in de gemeente Zandvoort, kunnen strandpaviljoenhouders in diverse gemeenten nu een dergelijke vergunning aanvragen. Een groot voordeel hiervan is de kostenbesparing ten aanzien van het afbreken en opbouwen van het paviljoen.

Aan de kust ziet men tegenwoordig strandpaviljoens die inspelen op wellness, waarbij yogaworkshops, massages en Tai Chi lessen worden aangeboden. Maar ook verschillende sportieve activiteiten, zoals brandingraften en brandingkajakken, behoren dit jaar tot de mogelijkheden. Wie het liever dichter bij huis zoekt kan terecht op de diverse stadsstranden die dit weer zijn deuren openen.

Strandpaviljoen Rapa Nuì in Bloemendaal biedt particulieren en bedrijven die dit jaar eens flink willen uitpakken iets nieuws. Zij geven de mogelijkheid deze locatie voor één dag volledig naar eigen wens te exploiteren. Hier bepaal je zelf de style, activiteiten, muziek en favoriete gerechten op de menukaart.

De verwachting van het horeca-adviesbureau is, gezien de economische recessie, dat een groep Nederlanders er dit jaar voor kiest niet in het buitenland op vakantie te gaan. In plaats daarvan maakt men meerdere korte trips in eigen land, waarbij de Nederlandse kust zal behoren tot één van de bestemmingen.

Door de steeds professionelere horecafaciliteiten, het breder product voor diverse doelgroepen en de mogelijkheid van jaarrondexploitatie zal de strandhoreca een grotere concurrent worden voor omliggende horeca exploitanten. Verder is de verwachting dat schaalvergroting zal doorzetten, maar de groei van het aantal strandpaviljoens zal afvlakken, aangezien het aantal exploitatie vergunningen in veel gemeenten beperkt is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Events Rotterdam
Burgerbar viert vijfjarig bestaan tijdens festival in Rotterdam

Ter Marsch & Co verblijdt 12.000 bezoekers met het grillen en flippen van award winning hamburgers. En omdat zij jarig zijn, delen zij tijdens het festival A Day at the Park op 21 september 2019 VIB (Very Important Burger) bandjes uit. Met zo’n begeerlijk VIB bandje krijg je op vertoon hie...

Awards Cocktails
Andrei Talapanescu van Pulitzer's Bar uitgeroepen tot Patrón Perfectionist Benelux 2019

Andrei Talapanescu, Head Bartender Pulitzer’s Bar, is uitgeroepen tot Patrón Perfectionist van de Benelux tijdens de Patrón Perfectionists cocktailcompetitie. Hij wist de jury te overtuigen van zijn kwaliteiten tijdens de Benelux finale in de Vondelkerk in Amsterdam en draagt nu ...

Opening Culinair
Midtown Grill Amsterdam heropend na renovatie

Na een twee maanden durende renovatie heeft het nieuwe Midtown Grill restaurant opnieuw haar deuren geopened. Midtown Grill is een spraakmakend steakhouse dat een ongeëvenaarde ervaring biedt met de beste steaks uit de vernieuwde open showkeuken, “Meat Experience Room” en exclusieve...

Food Opening
Fotoreportage: Van stoffige afhaalchinees naar ultieme hotspot

Elke stad in Nederland heeft er één. Een Chinees afhaalrestaurant. Vaak een familiebedrijf dat het imago draagt van een stoffig restaurantje, met een eindeloos menu van honderden gerechten. Misschien is dat de reden waarom hun overlevingskans in De Lage Landen met bijna 75% jaar-op-jaa...

Interieur
Fotoreportage The Streetfood Club

The Streetfood Club in Utrecht siert de cover van de aanstaande RestaurantKrant. De najaarseditie ligt tijdens het schrijven van dit bericht bij de drukker. Nog een paar dagen wachten en dan lees je hoe Joost en Wes, eigenaren van The Streetfood Club, dit machtige concept hebben ontwikkeld (niet all...

Bier
Kasteel Maurick Vught introduceert eigen kasteelbier met Oranje-Spaanse noot

Kasteel Maurick in Vught introduceert een ambachtelijk gebrouwen kasteelbier met de naam Heerlijke Hendrik. Het bier is geïnspireerd op prins Frederik Hendrik van Oranje die vanuit Kasteel Maurick in 1629 de strijd tegen de Spanjaarden leidde tijdens de belegering van ’s-Hertogenbosch. He...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: