Strandtenten in de lift

22 april 2009 |
Strandtenten in de lift<

Het gaat goed met de horecabedrijven in de strandpaviljoen-sector. De afgelopen tien jaar nam het aantal strandbedrijven toe met 7% tot 365 in 2008. Daarnaast heeft een enorme schaalvergroting plaatsgevonden van 56%, waarmee de gemiddelde verkoopoppervlakte is toegenomen tot 145 vierkante meter. Ook is er in de gemeente Zandvoort een belangrijke proef afgerond met betrekking tot jaarrondexploitatie vergunningen. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Het bedrijfschap Horeca en Catering telde in Nederland 365 strandpaviljoens met een gemiddelde verkoopoppervlakte van 145 vierkante meter. In vergelijking met 1999 is dit een stijging van circa 56%. Hiermee komt de totale toename van het aantal vierkante meters de afgelopen tien jaar op 21.000m² (+68%) en bedraagt de totale oppervlakte anno 2008 52.000m².

Den Haag (Scheveningen) is met 65 strandpaviljoens verruit de grootste aanbieder van strandpaviljoens, gevolgd door Zandvoort (38) en Veere (29). Volgens cijfers van het Food Service Instituut Nederland bedroeg de omzet van de strandpaviljoens in 2008 184 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddelde omzet van ongeveer 500.000 euro per strandpaviljoen.

Vanwege de beschermende functie van het strand loopt het seizoen momenteel van 1 maart tot en met 15 oktober. Veel strandpaviljoenhouders pleiten echter voor een jaarrond vergunning. Na een positieve proef in de gemeente Zandvoort, kunnen strandpaviljoenhouders in diverse gemeenten nu een dergelijke vergunning aanvragen. Een groot voordeel hiervan is de kostenbesparing ten aanzien van het afbreken en opbouwen van het paviljoen.

Aan de kust ziet men tegenwoordig strandpaviljoens die inspelen op wellness, waarbij yogaworkshops, massages en Tai Chi lessen worden aangeboden. Maar ook verschillende sportieve activiteiten, zoals brandingraften en brandingkajakken, behoren dit jaar tot de mogelijkheden. Wie het liever dichter bij huis zoekt kan terecht op de diverse stadsstranden die dit weer zijn deuren openen.

Strandpaviljoen Rapa Nuì in Bloemendaal biedt particulieren en bedrijven die dit jaar eens flink willen uitpakken iets nieuws. Zij geven de mogelijkheid deze locatie voor één dag volledig naar eigen wens te exploiteren. Hier bepaal je zelf de style, activiteiten, muziek en favoriete gerechten op de menukaart.

De verwachting van het horeca-adviesbureau is, gezien de economische recessie, dat een groep Nederlanders er dit jaar voor kiest niet in het buitenland op vakantie te gaan. In plaats daarvan maakt men meerdere korte trips in eigen land, waarbij de Nederlandse kust zal behoren tot één van de bestemmingen.

Door de steeds professionelere horecafaciliteiten, het breder product voor diverse doelgroepen en de mogelijkheid van jaarrondexploitatie zal de strandhoreca een grotere concurrent worden voor omliggende horeca exploitanten. Verder is de verwachting dat schaalvergroting zal doorzetten, maar de groei van het aantal strandpaviljoens zal afvlakken, aangezien het aantal exploitatie vergunningen in veel gemeenten beperkt is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Rotterdam krijgt er een PizzaBar di Vicini bij

Op 6 maart 2020 opent PizzaBar di Vicini haar deuren in het Rotterdamse Kralingen en is - naast Osteria Vicini en Fratelli - de jongste van de drie. PizzaBar di Vicini wordt een plek voor een spontane ontmoeting aan de bar, rijk gevulde tafels of een lekker afhaalmaal. Met ovenverse pizza’s en...

Opening Rotterdam
Tres: intimate dining in Rotterdam

Na een carrière in Zeeland, Melbourne en Kopenhagen zijn Emy Koster en Michael van der Kroft terug in de havenstad waar zij horen. In het monumentale Entrepotgebouw op de Kop van Zuid vindt het onafscheidelijke duo een thuis – in een voormalige jazzkelder - voor het kersverse Tres. Een ...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: