Strandtenten in de lift

22 april 2009 |
Strandtenten in de lift<

Het gaat goed met de horecabedrijven in de strandpaviljoen-sector. De afgelopen tien jaar nam het aantal strandbedrijven toe met 7% tot 365 in 2008. Daarnaast heeft een enorme schaalvergroting plaatsgevonden van 56%, waarmee de gemiddelde verkoopoppervlakte is toegenomen tot 145 vierkante meter. Ook is er in de gemeente Zandvoort een belangrijke proef afgerond met betrekking tot jaarrondexploitatie vergunningen. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Het bedrijfschap Horeca en Catering telde in Nederland 365 strandpaviljoens met een gemiddelde verkoopoppervlakte van 145 vierkante meter. In vergelijking met 1999 is dit een stijging van circa 56%. Hiermee komt de totale toename van het aantal vierkante meters de afgelopen tien jaar op 21.000m² (+68%) en bedraagt de totale oppervlakte anno 2008 52.000m².

Den Haag (Scheveningen) is met 65 strandpaviljoens verruit de grootste aanbieder van strandpaviljoens, gevolgd door Zandvoort (38) en Veere (29). Volgens cijfers van het Food Service Instituut Nederland bedroeg de omzet van de strandpaviljoens in 2008 184 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddelde omzet van ongeveer 500.000 euro per strandpaviljoen.

Vanwege de beschermende functie van het strand loopt het seizoen momenteel van 1 maart tot en met 15 oktober. Veel strandpaviljoenhouders pleiten echter voor een jaarrond vergunning. Na een positieve proef in de gemeente Zandvoort, kunnen strandpaviljoenhouders in diverse gemeenten nu een dergelijke vergunning aanvragen. Een groot voordeel hiervan is de kostenbesparing ten aanzien van het afbreken en opbouwen van het paviljoen.

Aan de kust ziet men tegenwoordig strandpaviljoens die inspelen op wellness, waarbij yogaworkshops, massages en Tai Chi lessen worden aangeboden. Maar ook verschillende sportieve activiteiten, zoals brandingraften en brandingkajakken, behoren dit jaar tot de mogelijkheden. Wie het liever dichter bij huis zoekt kan terecht op de diverse stadsstranden die dit weer zijn deuren openen.

Strandpaviljoen Rapa Nuì in Bloemendaal biedt particulieren en bedrijven die dit jaar eens flink willen uitpakken iets nieuws. Zij geven de mogelijkheid deze locatie voor één dag volledig naar eigen wens te exploiteren. Hier bepaal je zelf de style, activiteiten, muziek en favoriete gerechten op de menukaart.

De verwachting van het horeca-adviesbureau is, gezien de economische recessie, dat een groep Nederlanders er dit jaar voor kiest niet in het buitenland op vakantie te gaan. In plaats daarvan maakt men meerdere korte trips in eigen land, waarbij de Nederlandse kust zal behoren tot één van de bestemmingen.

Door de steeds professionelere horecafaciliteiten, het breder product voor diverse doelgroepen en de mogelijkheid van jaarrondexploitatie zal de strandhoreca een grotere concurrent worden voor omliggende horeca exploitanten. Verder is de verwachting dat schaalvergroting zal doorzetten, maar de groei van het aantal strandpaviljoens zal afvlakken, aangezien het aantal exploitatie vergunningen in veel gemeenten beperkt is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Internationaal Michelin
De Michelin Gids, TripAdvisor en TheFork lanceren een internationale strategische partnership 

De Michelin Gids heeft zijn krachten gebundeld met TripAdvisor en TheFork. Zij verbreden hiermee het aanbod voor gasten om een ideale dinerervaring te vinden, evenals een verbeterde toegang tot een bredere keuze aan hoogwaardige restaurants over de hele wereld. Michelin en TripAdvisor, met docht...

Awards Events Culinair
Gault&Millau 2020: Soenil Bahadoer beste chef, nog 16 winnaars

Soenil Bahadoer van De Lindehof in Nuenen is door Gault&Millau uitgeroepen tot Chef van het Jaar. Dit gebeurde tijdens de presentatie van de culiniare gids vanmiddag in Amsterdam. "Wat chef Soenil Bahadoer zo bijzonder maakt, is niet in een paar woorden te vatten, maar des te beter te ervar...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: