Strandtenten in de lift

22 april 2009 |
Strandtenten in de lift<

Het gaat goed met de horecabedrijven in de strandpaviljoen-sector. De afgelopen tien jaar nam het aantal strandbedrijven toe met 7% tot 365 in 2008. Daarnaast heeft een enorme schaalvergroting plaatsgevonden van 56%, waarmee de gemiddelde verkoopoppervlakte is toegenomen tot 145 vierkante meter. Ook is er in de gemeente Zandvoort een belangrijke proef afgerond met betrekking tot jaarrondexploitatie vergunningen. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerend onderzoek naar strandpaviljoens, uitgevoerd door Van Spronsen & Partners horeca-advies.

Het bedrijfschap Horeca en Catering telde in Nederland 365 strandpaviljoens met een gemiddelde verkoopoppervlakte van 145 vierkante meter. In vergelijking met 1999 is dit een stijging van circa 56%. Hiermee komt de totale toename van het aantal vierkante meters de afgelopen tien jaar op 21.000m² (+68%) en bedraagt de totale oppervlakte anno 2008 52.000m².

Den Haag (Scheveningen) is met 65 strandpaviljoens verruit de grootste aanbieder van strandpaviljoens, gevolgd door Zandvoort (38) en Veere (29). Volgens cijfers van het Food Service Instituut Nederland bedroeg de omzet van de strandpaviljoens in 2008 184 miljoen euro, wat neerkomt op een gemiddelde omzet van ongeveer 500.000 euro per strandpaviljoen.

Vanwege de beschermende functie van het strand loopt het seizoen momenteel van 1 maart tot en met 15 oktober. Veel strandpaviljoenhouders pleiten echter voor een jaarrond vergunning. Na een positieve proef in de gemeente Zandvoort, kunnen strandpaviljoenhouders in diverse gemeenten nu een dergelijke vergunning aanvragen. Een groot voordeel hiervan is de kostenbesparing ten aanzien van het afbreken en opbouwen van het paviljoen.

Aan de kust ziet men tegenwoordig strandpaviljoens die inspelen op wellness, waarbij yogaworkshops, massages en Tai Chi lessen worden aangeboden. Maar ook verschillende sportieve activiteiten, zoals brandingraften en brandingkajakken, behoren dit jaar tot de mogelijkheden. Wie het liever dichter bij huis zoekt kan terecht op de diverse stadsstranden die dit weer zijn deuren openen.

Strandpaviljoen Rapa Nuì in Bloemendaal biedt particulieren en bedrijven die dit jaar eens flink willen uitpakken iets nieuws. Zij geven de mogelijkheid deze locatie voor één dag volledig naar eigen wens te exploiteren. Hier bepaal je zelf de style, activiteiten, muziek en favoriete gerechten op de menukaart.

De verwachting van het horeca-adviesbureau is, gezien de economische recessie, dat een groep Nederlanders er dit jaar voor kiest niet in het buitenland op vakantie te gaan. In plaats daarvan maakt men meerdere korte trips in eigen land, waarbij de Nederlandse kust zal behoren tot één van de bestemmingen.

Door de steeds professionelere horecafaciliteiten, het breder product voor diverse doelgroepen en de mogelijkheid van jaarrondexploitatie zal de strandhoreca een grotere concurrent worden voor omliggende horeca exploitanten. Verder is de verwachting dat schaalvergroting zal doorzetten, maar de groei van het aantal strandpaviljoens zal afvlakken, aangezien het aantal exploitatie vergunningen in veel gemeenten beperkt is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: