Snackbar populairste eetgelegenheid tijdens carnaval

7 februari 2018 | Thijs Jacobs

Tijdens carnaval is de snelle hap van de snackbar dé onbetwiste carnavalsnack. Dit blijkt uit onderzoek van Feestkleding365.nl, waarbij aan ruim 2.000 respondenten werd gevraagd naar hun voorkeuren rondom carnaval. 41,9 procent van de carnavalsgangers gaat voor een frietje of iets van de snackbar tijdens carnaval.

Brabanders houden van frituur

Ook de Limburgers en Brabanders kiezen het liefst voor de snackbar om hun honger te stillen. 32,2% van de Limburgers en 39,1% van de Brabanders geeft aan het liefst een vette hap van de snackbar te eten tijdens carnaval. 

Limburg versus Brabant

Ondanks dat een snelle hap in beide provincies populair is, proberen Brabanders (43%) vaker een snelle hap voor onderweg te vinden dan Limburgers (39,4%).

Ook lokale snacks doen het goed tijdens carnaval. Zuurvlees (‘zoervleisj’) is een populaire snack onder Limburgers (24,4%). In Brabant geeft 18,8% van de ondervraagden de voorkeur aan Brabantse worstenbroodjes. 

Kebab

Een andere eetgelegenheid die steeds populairder wordt is de döner kebab. Vooral de Brabanders (13,9%) gaan graag voor een broodje döner of kapsalon; De Limburgers zijn hier minder fan van (6,3%).

Belgen grootste snackbarbezoekers

Belgen zijn de grootste snackbarbezoekers tijdens carnaval. Liefst 64,2% geeft aan een frietkot te bezoeken tijdens het feesten. Belgen zijn overigens niet al te kritisch wanneer het op een snelle hap aankomt; 20% geeft aan dat het niet uitmaakt waar zij eten, zolang het maar vult. 

Van snackbar naar restaurant

Naarmate carnavalgangers ouder worden, lijkt de snackbar plaats te maken voor het restaurant. In de leeftijdscategorie 31 tot 40 jaar is 36,2% nog geïnteresseerd in een snelle hap, terwijl dit voor Limburgers en Brabanders ouder dan 50 jaar nog maar 16.5% is.

Vooral ouderen kiezen ervoor om vaker thuis te eten. Van de carnavalgangers vanaf 50 jaar eet 31% thuis een hapje, terwijl 52,3% van deze groep aangeeft liever uit eten te gaan. Van de jongeren tot 20 jaar eet slechts 15,6% thuis een maaltijd en gaat 26,6% regelmatig uit eten. In Limburg gaat 19,7% van de mensen vaak uit eten, terwijl dit in Brabant 11,6% is. 

Meer informatie over dit onderzoek is te vinden op: https://www.feestkleding365.nl/carnaval-2018#eten

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Awards
Tim Bresssers van Taste bij Dirk door naar finale European Young Chef Award 2018

Op donderdag 11 oktober vond bij Sligro Den Bosch de voorronde plaats voor de European Young Chef Award 2018. Drie jonge chefs t/m 25 jaar streden hier om een plek in de finale van de Europese wedstrijd die van van 25 tot 27 november plaatsvindt in Galway, Tim Bressers van Wijnbar Taste bij Dirk uit...

Internationaal
Nederland voor het eerst gastland op trendy food festival Parijs

Van 10 t/m 12 maart 2019 is Nederland gastland op het jaarlijkse trendy food platform Omnivore in Parijs. Omnivore is een driedaags, innovatief food-evenement; bezoekers zijn invloedrijke foodies, professionele en hobbykoks, bartenders, food- journalisten, bloggers en vloggers. Onder het motto Te...

Drinks Achtergronden
Terrasonderzoek: Oslo het duurst, Amsterdam goedkoop

Oslo is de duurste stad van Europa om een terras te pakken. De gemiddelde prijs voor een rondje drank op het terras in de Noorse hoofdstad is € 53,71. Dit is ruim drie keer zo duur als Budapest, waar je € 15,94 kwijt bent voor een rondje (2 espresso, 2 fris, 2 halve liters bier en 2 ros&ea...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden Wijn
Dit is wel een heel duur wijntje!

Twee flessen wijn zijn bij veilinghuis Sotheby's in New York onder de hamer gegaan voor de astronomische bedragen van respectievelijk 558.000 dollar en 496.000 dollar. De flessen komen uit het jaar 1945 en zijn afkomstig van het beroemde wijnhuis Romanée Conti. Op de website van De Telegr...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: