Samenwerking Sandton en MKI bezegeld

17 september 2009 |
Samenwerking Sandton en MKI bezegeld<

Sandton Hotels en het Medical Knowledge Institute (MKI), een Nederlandse non-profitorganisatie gericht op scholing en informatievoorziening aan (jonge) vrouwen op het gebied van gezondheidszorg in ontwikkelingslanden, zijn een partnerschap aangegaan. Aan een zeer select gezelschap gaven Rogier Braakman en Gui de Vries (oprichters en eigenaren van Sandton ) en Harold Robles (oprichter en directeur van MKI) tijdens een lunch in Sandton Restaurant Hotel De Nederlanden tekst en uitleg over hun initiatieven. Hospitality Management was erbij.

Meer gemeenschappelijk
Er werd deze middag ook gesproken over de problematiek omtrent hulpverlening in ontwikkelingslanden en over hoe te ondernemen als hotelbedrijf ten tijde van economische neergang. Beide partijen bleken qua karakter, enthousiasme, en ondernemingsvisie meer gemeen te hebben dan vooraf wellicht gedacht. Patron-cuisinier Wilco en gastvrouw Caroline Berends van De Nederlanden verzorgden een uiterst voortreffelijke lunch.

Donaties gevraagd
De nieuw gevonden partners Sandton en MKI hebben een sterke band gesmeed. Sandton zal als exclusieve hospitality partner van MKI in alle hotelvestigingen exclusieve YOELL-sieraden, waarvan een aantal speciaal zijn ontworpen door kunstenares Ans Markus, en wenskaarten verkopen van Patricia Steur. Verder wordt er aan hotelgasten gevraagd vrijwillig 1 euro af te staan. Rogier Braakman: “Als op basis van het totaal aantal overnachtingen de helft wil doneren, dan kunnen er twee medische centra van MKI in Zuid-Afrika een jaar lang draaiende worden gehouden.”

Niet onopgemerkt gebleven
Sandton ondersteunt het MKI specifiek bij diens projecten voor met HIV-besmette vrouwen in Zuid-Afrika. Deze vrouwen worden vaak door hun gemeenschap verstoten en kunnen door sieraden te maken en te verkopen voorzien in hun levensonderhoud. Zo’n 150 Zuid-Afrikaanse vrouwen zijn bij de productie van de sieraden betrokken.
Braakman: “Er is een duidelijke link tussen Sandton en MKI. We doen dit niet omdat het van de buitenwereld zonodig moet.”
De samenwerking is niet ongemerkt gebleven. Aartsbisschop Desmond Tutu stuurde Braakman en De Vries een brief om zijn respect en dank voor het samenwerkingsinitiatief kenbaar te maken.

Focus op educatie
In Zuid-Afrika zet Harold Robles liever gezondheidsinformatiecentra op dan dat er grote hoeveelheden met medicijnen naar hulpbehoevenden gebracht worden. Hij wil in de filosofie en overtuiging van de Duitse arts en theoloog Albert Schweitzer de mensheid dienen. “De braindrain is in Afrika zeer groot. De koffers met medicijnen kun je beter inruilen voor educatie.” Robles werft via het MKI fondsen, zet onderwijs- en informatie-instituten op en doet dit op creatieve en effectieve wijze. Er zijn geen mensen in Nederland in vaste dienst en op het Afrikaans continent heeft de organisatie zo’n veertig vrijwilligers. Iedereen belt elkaar via Skype, om zo telefoonkosten uit te sparen. Robles: “Ik ben eigenlijk een ‘werver’ of misschien zelfs een ‘bedelaar’. Ik ben met niets begonnen,” zo zei hij aan tafel.

Blijven groeien
Met lege handen beginnen, daar is wellicht een parallel te trekken met de oprichtingsfase van Sandton Hotels. Braakman en De Vries hadden vijf jaar geleden geen geld of startkapitaal toen ze met de exploitatie van het eerste hotel in Eindhoven begonnen. De Vries: “We zijn desondanks altijd blijven groeien.” Anno 2009 staat er dan ook een hotelketen met 17 hotels (14 in Nederland en 3 in België). En de portefeuille blijft maar groeien. In 2010 komen er zeker vier nieuwe hotels met Sandton Hotels als operator. “Voor de komende drie jaar wordt verwacht dat er zo’n 17 a 18 projecten zullen worden gerealiseerd”, zei Gui de Vries. Sandton heeft plannen voor een hotel in Duitsland en ook in Oostenrijk komt een Sandton-hotel. De Vries: “Iedereen krijgt op zijn donder deze crisis, maar als je het overleeft, dan moet je er daarna weer staan.” Crisis of niet, Sandton blijft het vertrouwen krijgen en houden van hoteliers en investeerders.

Het verschil maken
Sandton is een bijzonder hotelbedrijf. Rogier Braakman legt de gedachtegang achter de onderneming uit: “De filosofie achter onze hotelcollectie is helder. Mensen moeten naar een Sandton-hotel toe willen rijden, ze moeten er goed kunnen slapen, er wordt boven de hedendaagse culinaire standaarden gekookt. De Vries: “nieuwe projecten moeten op culinair gebied ook ‘sexy’ zijn. Je komt met het culinaire niveau uit een standaard viersterrenhotel niet meer weg. Dit komt omdat gasten tegenwoordig veel reizen en kennis van zaken hebben.”
Braakman: “Gasten ondervinden bij Sandton de lusten van een ketenhotel, denk aan voorzieningen als WiFi en een centraal boekingssysteem. Maar zeker niet de lasten waar sommige ketenhotels mee kampen zoals ‘eenheidsworst’, of minder goed gemotiveerd personeel. In alle bij Sandton aangesloten hotels zit een ziel. We trainen en coachen dan ook zelf veel hotelpersoneel.” Duidelijk is dat men wil dat er voor alle gasten net even een beetje harder dan gebruikelijk wordt gelopen. Wederom een overeenkomst met het MKI; beide partijen willen duidelijk op het eigen werkterrein het verschil maken.

Grote bereidheid
Nog een gelijkenis valt op. Het MKI is niet de meest grote hulporganisatie, Sandton is niet de grootste hotelketen van West-Europa. Maar doordat beide partijen met alle respect relatief kleine organisaties zijn, zijn de doelstellingen wel meer helder en wellicht ook makkelijker te realiseren dan bij grote kolossen van hulporganisaties en hotelketens.
Robles onderstreept de slagvaardigheid en korte lijnen binnen Sandton. “Gui en Rogier hoefden niet lang na te denken over deze samenwerking. Het was meteen ‘ja’ en na en paar telefoontjes stond de alles in de steigers. Er heerste een grote bereidwilligheid.” De laatste verwantschap die er tussen MKI en Sandton deze middag ontdekt kon worden: men heeft bereidheid hoog in het vaandel staan. Braakman: “Het is fantastisch om vanuit het niets, of met weinig voorhanden, een vliegwiel te kunnen aanslingeren. Je moet daarbij enthousiast zijn over wat je doet.” Het is bewezen; creatieve en geïnspireerde ondernemers hebben de toekomst.


Primeurs

• Er zijn plannen om een charity-bijeenkomst te organiseren waarbij aartsbisschop Tutu aanwezig zal zijn. Gui de Vries mikt op het ophalen van 25.000 euro om nog een gezondheidsinformatiecentrum een jaar lang te kunnen onderhouden.

• Het MKI heeft een papieren medisch en ook bio-metrisch paspoort ontwikkeld en getoond. Hierin kunnen alle Afrikaanse vrouwen hun medische geschiedenis laten opslaan en bijhouden. De tijd van drie keer dezelfde vaccinatie krijgen moet hiermee voorbij zijn. Rik Felderhof en Sebastiaan Labrie zullen de gezichten worden van advertenties en campagnes.

• Sandton gaat met de projecten die in de pijpleiding zitten mikken op de hogere segmenten in de hotellerie.

• Er zijn uitbreidingsplannen voor Restaurant-Hotel De Nederlanden. Aan de voorgevel wordt een stuk aangebouwd voor een brasserie. Er komen tevens 16 hotelkamers bij en vergaderaccommodatie.

• Sandton komt dit najaar met een promotieactie in samenwerking met bierleverancier Grolsch. In de supermarktschappen komen op de sixpack-verpakkingen herfstbock recepten van de chef-koks die achter de kachels staan in de Sandton-hotels.

Op de foto (vlnr): Rogier Braakman, Wilco en Caroline Berends, Gui de Vries en Harold Robles.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Hoofd omhoog

We zijn twee weken verder. Twee weken geleden begonnen we met het voorbereiden van afhaalmaaltijden. Op mijn telefoon verschijnt een bericht van de moeder van mijn kinderen. ‘Hoop dat het met je gaat’… Het grijpt mij aan en door mijn hoofd flits alles door mij heen. Tja.. Hoe g...

Help de Horeca: eerste miljoen is binnen

Sinds de start van Help de Horeca twee weken geleden zijn inmiddels ruim 20.000 waardebonnen ter waarde van maar liefst 1 miljoen euro aangeschaft door horecaliefhebbers in heel Nederland. Met dit bijzondere initiatief ondersteunt Koninklijke Horeca Nederland samen met horecapartners de Nederlandse ...

Columns Coronacrisis
Column Sico de Moel: Contact

Het klinkt misschien stom, maar ik had het echt even gemist: het contact met mijn gasten. Het deed me dan ook goed om een aantal vaste gasten weer even te kunnen zien. Vorige week zijn we begonnen met menu's voor thuis. We bezorgen in heel A...

Coronacrisis
Inschrijftermijn Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs 2020 verlengd

De inschrijftermijn voor de 19e editie van de Nationale Hennessy Gastvrijheidsprijs voor de beste jonge gastvrouw of gastheer van Nederland is verlengd als gevolg van de corona-crisis. Kandidaten tussen de 20 en 26 jaar kunnen nu nog tot en met 30 juni 2020 inschrijven. De uitreiking van de National...

Bezorgen Coronacrisis
Deliveroo betaalt restaurants dagelijks

Deliveroo betaalt vanaf vandaag haar restaurants dagelijks. Op deze manier kunnen restaurants het geld dat ze verdiend hebben via de leveringen van maaltijden al binnen één dag op hun rekening krijgen. Door middel van dagelijkse betalingen biedt Deliveroo extra onderst...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, dagboek in crisistijd: Pasen en inspiratie

De rust is wat wedergekeerd. Alles went, en ook onze nieuwe status als afhaalrestaurant in deze tijden went. Daar moesten we wel elke dag aan sleutelen en schaven. Nu we één gerecht per dag hebben zit er een beter ritme en een betere flow in de dagen. Heerlijk! Als je iets nieuws do...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: