Restaurant Meat serveert een eigen koe in acht weken

23 oktober 2017 | Roy Spijker

Het zijn onderwerpen waar we ons tegenwoordig steeds meer mee bezig houden: duurzaamheid, zero waste en aandacht voor je omgeving. Marcel Nijenhuis, eigenaar van Vleeschcafé Meat, vindt het belangrijk om in deze tijd dit soort thema’s in zijn restaurant een grotere rol te laten spelen. Daarom gaat het Rotterdamse restaurant, in samenwerking met boerderij Lindenhoff in 8 weken tijd een 'eigen koe' serveren.

Door alle delen van de koe te verwerken in kwalitatieve vleesgerechten willen zij food waste tegengaan. "Op deze manier willen we zo min mogelijk voedsel verspillen en mijn gasten laten zien hoeveel goede en smaakvolle gerechten er uit één koe kunnen komen!" aldus de gedreven Nijenhuis.

Meatclass editie gewijd aan de koe
Liefde voor vlees, dier en bereiding staan centraal in Vleeschcafé Meat waar enkel vlees met een verhaal wordt geserveerd. Daarom organiseert het restaurant op 26 oktober, in samenwerking met boerderij Lindenhoff een speciale ‘Meatclass’ gewijd aan de koe. Geïnteresseerden leren hier op een leuke en interactieve manier alles over de diverse vleesgerechten van het dier.

Het doel van de masterclass is dat de deelnemers zich bewust worden van wat ze, naast een standaard stukje biefstuk, allemaal van een koe kunnen eten. Uiteraard worden de smaakvolle (rund)vleesgerechten geserveerd met bijpassende bier- en wijnsoorten. De 'Meatclass' vindt plaats bij Meat Rotterdam en is te volgen voor 50 euro (inclusief dranken!) per persoon. De aankomende tijd staan er meerdere ‘Meatclasses’ op de planning met de onderwerpen: wild, MRIJ-rund en -varken.

Zoveel moois aan één rund
Vleeschcafé Meat wilt zich inzetten voor een goed én duurzaam voedselsysteem. Bij een zoektocht naar mogelijkheden kwam eigenaar Marcel Nijenhuis via het concept ‘koop een koe’ in contact met boerderij Lindenhoff. Bij dit bedrijf met eigen boerderij én een heuse koeientuin staan duurzaamheid en aandacht voor plant en dier centraal.

Marcel vertelt: "Na een aantal gesprekken bleken onze denkbeelden over duurzaamheid, kwaliteit en bovenal smaak, goed overeen komen. Al pratend kwamen we op het idee om een hele koe te gaan serveren als eerste restaurant van Nederland. Dit idee zag je al voor de consumentenmarkt, maar zo ver ik het weet is er in de horeca nog nooit iets mee gedaan." In acht weken wordt er daadwerkelijk van kop naar staart gegeten. Het restaurant serveert elke week minimaal drie verschillende gerechten van de koe: een voorgerecht, hoofdgerecht en steak.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: