Restaurant Foodsy bleek een grap

9 november 2015 |
Restaurant Foodsy bleek een grap<

Innovatief. Baanbrekend. En mislukt. Foodsy, het Amsterdamse restaurant zonder personeel dat op 5 november openging, is na drie dagen ontaard
in een grote puinhoop. Dit is vandaag bekend gemaakt door FNV Horeca, dat Foodsy opzette als experiment.

Chaos alom
Gasten zelf laten koken, drank inschenken en bedienen, het baanbrekende restaurantconcept van sterrenkok en food creative Edwin Sander bleek uiteindelijk toch niet zo succesvol. In de praktijk zorgde deze nieuwe ‘experience’ voor een overvolle keuken waar gasten elkaar in de weg liepen, gerechten mislukten, servies, glazen en etensresten op de vloer belandden en de afwas niet werd gedaan. Ook verliet een groot aantal gasten Foodsy zonder af te rekenen en waren veel gasten ontevreden over de geboden ervaring.

Bekijk hier het filmpje:


Horecapersoneel onmisbaar
Met dit restaurantexperiment is aangetoond dat horecapersoneel onmisbaar is voor een gezellig, goed verzorgd en veilig avondje uit met lekker eten. Waar supermarkten de caissières kunnen vervangen door zelfscanners, heeft de horeca zijn vakmensen keihard nodig. Toch wordt werken in de horeca steeds minder aantrekkelijk gemaakt. Tegenover het altijd maar werken in de weekenden, avonden en op feestdagen, korte en flexibele arbeidscontracten en zware arbeidsomstandigheden staat namelijk vaak een oneerlijke en onzekere beloning. Jaarlijks keren ruim 140.000 serveersters, barmannen, afwassers en koks de horeca de rug toe. Dit is bijna de helft van al het horecapersoneel.

FNV Horeca
Ben Francooy, voorzitter FNV Horeca: “Veel vakmensen die met passie en trots in de horeca werken, raken gefrustreerd omdat het werk zo slecht betaalt. Zij zoeken uiteindelijk toch maar een vaste baan buiten de horeca zodat ze fatsoenlijk hun gezin kunnen onderhouden of eindelijk eens een hypotheek kunnen krijgen. Deze rampzalige leegloop moet zo snel mogelijk stoppen. Zonder goede vakmensen wordt het één grote puinhoop.“

Reacties
Met het experiment Foodsy wilde FNV Horeca keihard aantonen dat horecapersoneel onmisbaar is. En dat is gelukt. Veelgehoorde reacties waren dat horecapersoneel het visitekaartje is van een restaurant en dat je zonder horecapersoneel als gast net zo goed thuis kunt blijven. FNV Horeca roept iedereen op een petitie te ondertekenen op www.horecapersoneelisonmisbaar.nl die aandacht vraagt voor een eerlijke beloning en goede arbeidsvoorwaarden voor horecapersoneel. Tijdens de Horecava 2016 wil FNV Horeca deze petitie aanbieden aan werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland. Daarnaast spoort de bond werknemers aan om ook zelf de handen ineen te slaan en samen met FNV Horeca in actie te komen.

Cao Horeca
Er is al bijna 2 jaar geen cao meer voor de horeca en de laatste loonsverhoging voor het personeel dateert alweer uit 2013. Onderhandelen hierover willen horecawerkgevers nog steeds niet. Francooy: “De omzetten van de horeca zijn inmiddels al voor het achtste kwartaal op rij gestegen, maar het personeel ziet hier niets van terug.”

“Er moet iets veranderen,” zegt topkok Edwin Sander, die met FNV Horeca aan het Foodsy-project werkte. Als ondernemer, maar ook als voormalig horecawerknemer beseft hij hoe belangrijk vakmensen in de horeca zijn. “Als de leegloop zo doorgaat, zal dat voor veel bedrijven gevolgen hebben. Men gaat het merken aan de kwaliteit. We zitten nu echt op een kantelpunt: keren we het tij of wordt het nog slechter in de horeca?”

Op www.horecapersoneelisonmisbaar.nl staat een filmpje dat gemaakt is op een van de chaotische avonden dat restaurant Foodsy geopend was.
Thijs Jacobs

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: