Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

11 december 2018 | David Bakker

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren geleden ingezet, maar wordt zeker ook in 2019 voortgezet. Bovendien consumeren we bewuster: een consument kiest niet enkel voor luxeproducten, maar ook voor gezondere alternatieven.

Premiumisatie

Olivier Percy, Senior Innovation Commercialization Manager Northern Europe bij Diageo, vertelt: “Deze wereldwijde trend zorgt ervoor dat consumenten meer en meer kiezen voor betaalbare luxeproducten. Dat zien we ook in de verkoop van onze zogenaamde Reserve Brands: de premiummerken zoals Johnnie Walker, Cîroc en Tanqueray doen het zeer goed.”

Daarbij worden deze luxemerken ook meer en meer thuis genuttigd samen met vrienden en familie. De omzet van sterkedranken bij cafés of restaurants is kleiner: de consument kiest ervoor om drinken en rijden niet te combineren. 

Toegankelijkheid

Diageo lanceerde vorig jaar de Gordon’s premium Pink Gin. “Pink gin is al een absolute hit in Spanje en werd ontwikkeld om nieuwe consumenten in de gin categorie te trekken. De frambozen geven de gin een fruitig en zacht karakter in vergelijking met hun kruidige varianten en dat spreekt nieuwe consumenten aan om gin te proeven”, licht Olivier toe.

Bewuste consumptie

Naast premiumization, is ook gezondheidsbewustzijn ontzettend belangrijk vandaag de dag. Mensen willen de controle hebben over wat ze eten en drinken. Ook Diageo komt tegemoet aan deze trend. Zo lanceerde het eerder dit jaar de Baileys Almande, een lactose- en glutenvrije veganistische variant van Baileys, gebaseerd op amandelmelk. De Baileys Almande heeft een lager alcoholpercentage dan normale Baileys; 13% in de plaats van 20%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: