Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

11 december 2018 | David Bakker
Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren geleden ingezet, maar wordt zeker ook in 2019 voortgezet. Bovendien consumeren we bewuster: een consument kiest niet enkel voor luxeproducten, maar ook voor gezondere alternatieven.

Premiumisatie

Olivier Percy, Senior Innovation Commercialization Manager Northern Europe bij Diageo, vertelt: “Deze wereldwijde trend zorgt ervoor dat consumenten meer en meer kiezen voor betaalbare luxeproducten. Dat zien we ook in de verkoop van onze zogenaamde Reserve Brands: de premiummerken zoals Johnnie Walker, Cîroc en Tanqueray doen het zeer goed.”

Daarbij worden deze luxemerken ook meer en meer thuis genuttigd samen met vrienden en familie. De omzet van sterkedranken bij cafés of restaurants is kleiner: de consument kiest ervoor om drinken en rijden niet te combineren. 

Toegankelijkheid

Diageo lanceerde vorig jaar de Gordon’s premium Pink Gin. “Pink gin is al een absolute hit in Spanje en werd ontwikkeld om nieuwe consumenten in de gin categorie te trekken. De frambozen geven de gin een fruitig en zacht karakter in vergelijking met hun kruidige varianten en dat spreekt nieuwe consumenten aan om gin te proeven”, licht Olivier toe.

Bewuste consumptie

Naast premiumization, is ook gezondheidsbewustzijn ontzettend belangrijk vandaag de dag. Mensen willen de controle hebben over wat ze eten en drinken. Ook Diageo komt tegemoet aan deze trend. Zo lanceerde het eerder dit jaar de Baileys Almande, een lactose- en glutenvrije veganistische variant van Baileys, gebaseerd op amandelmelk. De Baileys Almande heeft een lager alcoholpercentage dan normale Baileys; 13% in de plaats van 20%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden
BAZOOKA opent in de Kauwgomballenfabriek.

Je moet maar durven, midden in de lockdown een horecazaak openen. Het team van House of Watt (Elsa Jonker, Thomas Reekers en Felix Bekkers) doen het. “Je kan ook op de bank gaan zitten, wachten tot het voorbij is en dan hopen dat je nog bestaat”, aldus Elsa Jonker, één van ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

Corona
Download: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Voor het werk mogen mensen wel de straat op. Het bezorgen van maaltijden is toegestaan mits de bezorger zowel een 'Werkgev ...

Mensen
JRE-Nederland gaat samenwerken met Maxxium, Ninaber van Eyben en Chef's Farm

Op 13 januari j.l. was Restaurant Villa la Ruche in Voorburg de locatie waar Voorzitter Marko Karelse met trots namens het bestuur de overeenkomst tekende met de nieuwe JRE Partner Maxxium. Vanuit Maxxium was Etienne Hoek aanwezig om de overeenkomst te tekenen. Uiteraard werd er getoost op een mooie ...

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok 23 januari van kracht

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteerde het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. De Kamer steunde het het besluit, waardoor de avondklok vanaf zaterda ...

Interview Longread
BookDinners: van reserveringsplatform naar online marketingpartner voor restaurants

Inmiddels is het platform van BookDinners bij veel restaurateurs bekend, maar niet iedereen weet dat de propositie van het bedrijf is verschoven. Niet alleen vanwege corona, vertelt Paul Wiertz van BookDinners: “Al in eind 2019 waren we bezig met ons nieuwe model, gericht op de ideale online g ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: