Premiumisatie, toegankelijkheid en bewust consumeren: dé trends van 2019

11 december 2018 | David Bakker

Diageo, wereldleider op het vlak van gedistilleerde dranken met een buitengewone portfolio waaronder de whisky's van Johnnie Walker, ziet voor 2019 drie grote trends. De eerste, premiumization, waarbij de consument voor het nuttigen van betaalbare luxe kiest. Deze trend werd al enkele jaren geleden ingezet, maar wordt zeker ook in 2019 voortgezet. Bovendien consumeren we bewuster: een consument kiest niet enkel voor luxeproducten, maar ook voor gezondere alternatieven.

Premiumisatie

Olivier Percy, Senior Innovation Commercialization Manager Northern Europe bij Diageo, vertelt: “Deze wereldwijde trend zorgt ervoor dat consumenten meer en meer kiezen voor betaalbare luxeproducten. Dat zien we ook in de verkoop van onze zogenaamde Reserve Brands: de premiummerken zoals Johnnie Walker, Cîroc en Tanqueray doen het zeer goed.”

Daarbij worden deze luxemerken ook meer en meer thuis genuttigd samen met vrienden en familie. De omzet van sterkedranken bij cafés of restaurants is kleiner: de consument kiest ervoor om drinken en rijden niet te combineren. 

Toegankelijkheid

Diageo lanceerde vorig jaar de Gordon’s premium Pink Gin. “Pink gin is al een absolute hit in Spanje en werd ontwikkeld om nieuwe consumenten in de gin categorie te trekken. De frambozen geven de gin een fruitig en zacht karakter in vergelijking met hun kruidige varianten en dat spreekt nieuwe consumenten aan om gin te proeven”, licht Olivier toe.

Bewuste consumptie

Naast premiumization, is ook gezondheidsbewustzijn ontzettend belangrijk vandaag de dag. Mensen willen de controle hebben over wat ze eten en drinken. Ook Diageo komt tegemoet aan deze trend. Zo lanceerde het eerder dit jaar de Baileys Almande, een lactose- en glutenvrije veganistische variant van Baileys, gebaseerd op amandelmelk. De Baileys Almande heeft een lager alcoholpercentage dan normale Baileys; 13% in de plaats van 20%.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: “Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag”

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Column David Bakker
Column: bezorgen is de toekomst!

De bezorgomzet binnen de totale foodmarkt is in vijf jaar verviervoudigd, van 975,5 miljoen in 2014 tot een verwachte omzet van 4 miljard euro in 2019. Met die cijfers opende het Food Institute Service Nederland (FSIN) twee weken geleden de Horecava 2019. Eerder in december schatte het FSIN al dat d...

Achtergronden Culinair
Cuisine on tour voor vierde jaar op rij partner Vrienden van Amstel LIVE

De grootste Amstelkroeg van Nederland is weer open. Op donderdag 17 januari is de 21e editie van de Vrienden van Amstel LIVE van start gegaan. Gedurende 11 showavonden bezoeken meer dan 145.000 gasten een volledig uitverkocht Vrienden van Amstel LIVE In Ahoy Rotterdam. Culinaire invulling Trot...

Culinair Michelin
Eerste Nederlandse vrouwelijke sterrenchef, Ida Kleijnen, overleden

Ida Kleijnen is dinsdag op 82-jarige leeftijd overleden in Lanaken. Zij was de eerste Nederlandse vrouw met een Michelinster. In 1983 kookte ze een ster als chef-kok van restaurant De Lindenhorst in Valkenburg, Limburg. Zij toverde het pension om in een toprestaurant en had zelf nooit een koksopleid...

Economie
Horecaondernemers verwachten voorzichtige groei in 2019

De horeca groeit dankzij een ‘gouden mix’ van economische expansie en een grotere toestroom van toeristen, plus het goede weer in een groot deel van 2018. De omzet in de branche neemt al ruim vijf jaar elk kwartaal toe. De verwachting is dat in 2019 het oplopende personeelstekort echt...

Zo zet je een succesvol horecaconcept neer

Het ene na het andere horecaconcept werd de laatste jaren geopend. Van vegan koffie bars en bierkelders tot een heus avocadorestaurant. En allen succesvol! De wens van de consument verandert drastisch en om bij te blijven is een helder concept nodig. De HM Academy helpt je daarbij en organiseert op ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: