Populariteit van culinaire arrangementen neemt toe

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

Peter Postma van Restaurant en Hotel Kaatje bij de Sluis vertelde in de uitgave Hotel & Food & Beverage dat een zeer groot deel van de bezetting, van zowel het restaurant als het hotel, komt uit de samenwerking met Kras. De organisatie biedt op dit moment 29 culinaire reizen - naar restaurants met een Michelinster - aan.

Niet alleen ‘Kaatje’ heeft een deal met Kras, ook bijvoorbeeld Hotel Duin en Kruidberg met restaurant De Vrienden van Jacob, Merlet en ‘t Lansink bieden een arrangement aan via de reisorganisatie. Hiermee blijkt Kras een succesvolle aanbieder van culinaire arrangementen te zijn.

Omzet op dalmomenten

Andere mogelijkheden voor (hotel)restaurants om een hogere bezettingsgraad te realiseren zijn acties en veilingen, zoals die van Vakantieveilingen.nl. Ook Groupon biedt dikwijls een mooie selectie van sterrenrestaurants, waaronder De Kromme Watergang (inclusief overnachting) of Ron Gastrobar. U ziet het al: korting is ook in de culinaire top geen vies woord meer, maar een manier om meer omzet te genereren op dalmomenten.

Restaurant Week


De Restaurant Week bestaat in 2017 tien jaar. De eerste editie werd door veel horecaondernemers met argusogen bekeken, maar dit is inmiddels veranderd. Tijdens de crisis is de horeca door een diep dal gegaan en nog steeds is de horeca het zorgenkindje van de economie.

Afgelopen maand bleek uit cijfers van de KvK dat er vijftien procent meer faillissementen werden genoteerd in de horeca (1 april 2017 ten opzichte van 1 april 2016). Met name restaurants en cafés blijken de crisis nog niet achter zich gelaten te hebben. Voor veel van deze restaurants is deelname aan een dergelijke actie een voorwaarde om genoeg omzet te kunnen behalen.

Jeroen van den Brink, CEO van Diningcity en de organisator van de Restaurant Week, vergeleek in Quote de gasten die meedoen aan deze actie met potentiële kopers van een Mercedes die een proefrit maken. Als de proefrit bevalt, wordt tot een aankoop overgegaan, in het geval van restaurants is dit een herhaalbezoek.

Kras op de culinaire toer

Iris Verheul is productmanager bij Kras en verantwoordelijk voor de autovakanties, waaronder de culinaire reizen vallen. Iris geeft aan dat deze reizen het uitzonderlijk goed doen: “Inderdaad, ik ben op dit moment bezig om het portfolio sterk uit te breiden. Dat komt vanwege de populariteit, maar ook vanuit de wens van de vaste klanten. Ze willen graag een nog breder aanbod.”

Advertenties in kranten werken goed

De boekingen stromen niet vanzelf binnen en dus worden er door Kras marketinginspanningen gedaan die de hotels en restaurants zelf niet kunnen doen. “Onze advertenties voor de culinaire reizen zie je niet alleen online, maar ook in bekende dagbladen, veelal op de voorpagina. Onze doelgroep is over het algemeen ouder, in ieder geval vijftig plus, dus daar houden we rekening mee, alhoewel we bij de culinaire bestemmingen een jonger publiek zien."

 

"Wat ons onderscheidt van een OTA? We doen alleen arrangementen, combinaties van diner en hotel in dit geval. Als touroperator werk je samen met verschillende partijen tegelijkertijd; dat is iets wat OTA’s niet beheersen. Anderzijds zijn er initiatieven zoals de Restaurant Week, waarbij enkel diners worden geboekt. Tijdens die periode zetten wij onze acties even stil, want dat heeft geen zin. Daar moet je reëel in zijn. Wat we wel vragen van de partijen die met ons samenwerken, is dat we ‘year round’ een samenwerking aangaan, in goede en in slechte tijden helpen we elkaar. Wij helpen de horecaondernemers in de rustige maanden, terwijl we in de drukke periodes ook arrangementen willen blijven aanbieden. Ik zie het als een win-winsituatie.”

Hoe je meer wijnarrangementen verkoopt

De samenwerking met Kaatje bij de Sluis werd eerder al genoemd. Die samenwerking blijkt bijzonder: “Peter Postma was de eerste met wie we samen gingen werken”, vertelt Iris. “Deze samenwerking bestaat al negen jaar en verloopt zeer soepel. Het mooie van de samenwerking is we elkaar versterken met ieder met onze eigen expertise. Peter is een geniale chef-kok en marketing is ons vakgebied. En als er een hotel bij het restaurant zit, dan profiteert het hotel ook mee, want de arrangementen bestaan altijd uit een diner plus overnachting."

"Als het restaurant geen hotel heeft, gaan we op zoek naar een goed hotel op loopafstand. Met de nadruk op goed hotel, want een tweesterrenhotel past qua niveau niet bij een sterrendiner. De directe nabijheid van een hotel is voor ons een voorwaarde en ook de bijverkoop van wijnarrangementen is voor restaurateurs een leuke bijkomstigheid. Wanneer het hotel zich op loopafstand bevindt, kan de gast rustig een extra wijntje bestellen.”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: