Populariteit van culinaire arrangementen neemt toe

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

Peter Postma van Restaurant en Hotel Kaatje bij de Sluis vertelde in de uitgave Hotel & Food & Beverage dat een zeer groot deel van de bezetting, van zowel het restaurant als het hotel, komt uit de samenwerking met Kras. De organisatie biedt op dit moment 29 culinaire reizen - naar restaurants met een Michelinster - aan.

Niet alleen ‘Kaatje’ heeft een deal met Kras, ook bijvoorbeeld Hotel Duin en Kruidberg met restaurant De Vrienden van Jacob, Merlet en ‘t Lansink bieden een arrangement aan via de reisorganisatie. Hiermee blijkt Kras een succesvolle aanbieder van culinaire arrangementen te zijn.

Omzet op dalmomenten

Andere mogelijkheden voor (hotel)restaurants om een hogere bezettingsgraad te realiseren zijn acties en veilingen, zoals die van Vakantieveilingen.nl. Ook Groupon biedt dikwijls een mooie selectie van sterrenrestaurants, waaronder De Kromme Watergang (inclusief overnachting) of Ron Gastrobar. U ziet het al: korting is ook in de culinaire top geen vies woord meer, maar een manier om meer omzet te genereren op dalmomenten.

Restaurant Week


De Restaurant Week bestaat in 2017 tien jaar. De eerste editie werd door veel horecaondernemers met argusogen bekeken, maar dit is inmiddels veranderd. Tijdens de crisis is de horeca door een diep dal gegaan en nog steeds is de horeca het zorgenkindje van de economie.

Afgelopen maand bleek uit cijfers van de KvK dat er vijftien procent meer faillissementen werden genoteerd in de horeca (1 april 2017 ten opzichte van 1 april 2016). Met name restaurants en cafés blijken de crisis nog niet achter zich gelaten te hebben. Voor veel van deze restaurants is deelname aan een dergelijke actie een voorwaarde om genoeg omzet te kunnen behalen.

Jeroen van den Brink, CEO van Diningcity en de organisator van de Restaurant Week, vergeleek in Quote de gasten die meedoen aan deze actie met potentiële kopers van een Mercedes die een proefrit maken. Als de proefrit bevalt, wordt tot een aankoop overgegaan, in het geval van restaurants is dit een herhaalbezoek.

Kras op de culinaire toer

Iris Verheul is productmanager bij Kras en verantwoordelijk voor de autovakanties, waaronder de culinaire reizen vallen. Iris geeft aan dat deze reizen het uitzonderlijk goed doen: “Inderdaad, ik ben op dit moment bezig om het portfolio sterk uit te breiden. Dat komt vanwege de populariteit, maar ook vanuit de wens van de vaste klanten. Ze willen graag een nog breder aanbod.”

Advertenties in kranten werken goed

De boekingen stromen niet vanzelf binnen en dus worden er door Kras marketinginspanningen gedaan die de hotels en restaurants zelf niet kunnen doen. “Onze advertenties voor de culinaire reizen zie je niet alleen online, maar ook in bekende dagbladen, veelal op de voorpagina. Onze doelgroep is over het algemeen ouder, in ieder geval vijftig plus, dus daar houden we rekening mee, alhoewel we bij de culinaire bestemmingen een jonger publiek zien."

 

"Wat ons onderscheidt van een OTA? We doen alleen arrangementen, combinaties van diner en hotel in dit geval. Als touroperator werk je samen met verschillende partijen tegelijkertijd; dat is iets wat OTA’s niet beheersen. Anderzijds zijn er initiatieven zoals de Restaurant Week, waarbij enkel diners worden geboekt. Tijdens die periode zetten wij onze acties even stil, want dat heeft geen zin. Daar moet je reëel in zijn. Wat we wel vragen van de partijen die met ons samenwerken, is dat we ‘year round’ een samenwerking aangaan, in goede en in slechte tijden helpen we elkaar. Wij helpen de horecaondernemers in de rustige maanden, terwijl we in de drukke periodes ook arrangementen willen blijven aanbieden. Ik zie het als een win-winsituatie.”

Hoe je meer wijnarrangementen verkoopt

De samenwerking met Kaatje bij de Sluis werd eerder al genoemd. Die samenwerking blijkt bijzonder: “Peter Postma was de eerste met wie we samen gingen werken”, vertelt Iris. “Deze samenwerking bestaat al negen jaar en verloopt zeer soepel. Het mooie van de samenwerking is we elkaar versterken met ieder met onze eigen expertise. Peter is een geniale chef-kok en marketing is ons vakgebied. En als er een hotel bij het restaurant zit, dan profiteert het hotel ook mee, want de arrangementen bestaan altijd uit een diner plus overnachting."

"Als het restaurant geen hotel heeft, gaan we op zoek naar een goed hotel op loopafstand. Met de nadruk op goed hotel, want een tweesterrenhotel past qua niveau niet bij een sterrendiner. De directe nabijheid van een hotel is voor ons een voorwaarde en ook de bijverkoop van wijnarrangementen is voor restaurateurs een leuke bijkomstigheid. Wanneer het hotel zich op loopafstand bevindt, kan de gast rustig een extra wijntje bestellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Ruim 1 op de 10 Nederlanders gaat met Kerst uit eten

Ruim een op de tien (12 procent) Nederlanders grijpt Kerst aan om uit eten te gaan. Dit blijkt uit een analyse van Taxi2Airport, dat - in aanloop naar de kerstdagen - in kaart bracht op welke manier Nederlanders Kerst vieren. Eten belangrijk tijdens Kerst Kerst is erg populair in Nederland. L...

Opening Culinair
Restaurant Alma Oisterwijk van voormalig sterrenchef Wouter van Laarhoven geopend

Op 19 november 2019 hebben chef Wouter van Laarhoven en gastvrouw Malou Hagenaars hun restaurant Alma in Oisterwijk geopend. Alma bestaat uit een casual fine-dining-restaurant en een bodega en is gevestigd op De Lind 45a, in een deel van het pand dat sinds 1631 als De Swaen bekendstaat en waar ooit ...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo help de Sint een handje

Diverse gezinnen werden aangenaam verrast toen de Sint met zijn paard bij hen voor de deur stond. De Sint reed een ronde in het Rotterdamse Kralingen om een heerlijke maaltijd bij verschillende adressen langs te brengen met hulp van de Deliveroo-bezorgers. Handig als je te paard bent en je handen vr...

Columns Interview Longread
Horeca-etiquette: restaurantgasten willen privacy

De horeca is zoveel meer dan wat er uit de keuken komt. De aankleding van je zaak en bovenal de kwaliteit van de service zijn bepalend voor het gevoel dat jouw gast aan het bezoek aan je zaak overhoudt. Natuurlijk moet de setting goed zijn, mensen voelen zich ongemakkelijk als er minder dan vijft...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: