Populariteit van culinaire arrangementen neemt toe

6 juni 2017 | Thijs Jacobs

Peter Postma van Restaurant en Hotel Kaatje bij de Sluis vertelde in de uitgave Hotel & Food & Beverage dat een zeer groot deel van de bezetting, van zowel het restaurant als het hotel, komt uit de samenwerking met Kras. De organisatie biedt op dit moment 29 culinaire reizen - naar restaurants met een Michelinster - aan.

Niet alleen ‘Kaatje’ heeft een deal met Kras, ook bijvoorbeeld Hotel Duin en Kruidberg met restaurant De Vrienden van Jacob, Merlet en ‘t Lansink bieden een arrangement aan via de reisorganisatie. Hiermee blijkt Kras een succesvolle aanbieder van culinaire arrangementen te zijn.

Omzet op dalmomenten

Andere mogelijkheden voor (hotel)restaurants om een hogere bezettingsgraad te realiseren zijn acties en veilingen, zoals die van Vakantieveilingen.nl. Ook Groupon biedt dikwijls een mooie selectie van sterrenrestaurants, waaronder De Kromme Watergang (inclusief overnachting) of Ron Gastrobar. U ziet het al: korting is ook in de culinaire top geen vies woord meer, maar een manier om meer omzet te genereren op dalmomenten.

Restaurant Week


De Restaurant Week bestaat in 2017 tien jaar. De eerste editie werd door veel horecaondernemers met argusogen bekeken, maar dit is inmiddels veranderd. Tijdens de crisis is de horeca door een diep dal gegaan en nog steeds is de horeca het zorgenkindje van de economie.

Afgelopen maand bleek uit cijfers van de KvK dat er vijftien procent meer faillissementen werden genoteerd in de horeca (1 april 2017 ten opzichte van 1 april 2016). Met name restaurants en cafés blijken de crisis nog niet achter zich gelaten te hebben. Voor veel van deze restaurants is deelname aan een dergelijke actie een voorwaarde om genoeg omzet te kunnen behalen.

Jeroen van den Brink, CEO van Diningcity en de organisator van de Restaurant Week, vergeleek in Quote de gasten die meedoen aan deze actie met potentiële kopers van een Mercedes die een proefrit maken. Als de proefrit bevalt, wordt tot een aankoop overgegaan, in het geval van restaurants is dit een herhaalbezoek.

Kras op de culinaire toer

Iris Verheul is productmanager bij Kras en verantwoordelijk voor de autovakanties, waaronder de culinaire reizen vallen. Iris geeft aan dat deze reizen het uitzonderlijk goed doen: “Inderdaad, ik ben op dit moment bezig om het portfolio sterk uit te breiden. Dat komt vanwege de populariteit, maar ook vanuit de wens van de vaste klanten. Ze willen graag een nog breder aanbod.”

Advertenties in kranten werken goed

De boekingen stromen niet vanzelf binnen en dus worden er door Kras marketinginspanningen gedaan die de hotels en restaurants zelf niet kunnen doen. “Onze advertenties voor de culinaire reizen zie je niet alleen online, maar ook in bekende dagbladen, veelal op de voorpagina. Onze doelgroep is over het algemeen ouder, in ieder geval vijftig plus, dus daar houden we rekening mee, alhoewel we bij de culinaire bestemmingen een jonger publiek zien."

 

"Wat ons onderscheidt van een OTA? We doen alleen arrangementen, combinaties van diner en hotel in dit geval. Als touroperator werk je samen met verschillende partijen tegelijkertijd; dat is iets wat OTA’s niet beheersen. Anderzijds zijn er initiatieven zoals de Restaurant Week, waarbij enkel diners worden geboekt. Tijdens die periode zetten wij onze acties even stil, want dat heeft geen zin. Daar moet je reëel in zijn. Wat we wel vragen van de partijen die met ons samenwerken, is dat we ‘year round’ een samenwerking aangaan, in goede en in slechte tijden helpen we elkaar. Wij helpen de horecaondernemers in de rustige maanden, terwijl we in de drukke periodes ook arrangementen willen blijven aanbieden. Ik zie het als een win-winsituatie.”

Hoe je meer wijnarrangementen verkoopt

De samenwerking met Kaatje bij de Sluis werd eerder al genoemd. Die samenwerking blijkt bijzonder: “Peter Postma was de eerste met wie we samen gingen werken”, vertelt Iris. “Deze samenwerking bestaat al negen jaar en verloopt zeer soepel. Het mooie van de samenwerking is we elkaar versterken met ieder met onze eigen expertise. Peter is een geniale chef-kok en marketing is ons vakgebied. En als er een hotel bij het restaurant zit, dan profiteert het hotel ook mee, want de arrangementen bestaan altijd uit een diner plus overnachting."

"Als het restaurant geen hotel heeft, gaan we op zoek naar een goed hotel op loopafstand. Met de nadruk op goed hotel, want een tweesterrenhotel past qua niveau niet bij een sterrendiner. De directe nabijheid van een hotel is voor ons een voorwaarde en ook de bijverkoop van wijnarrangementen is voor restaurateurs een leuke bijkomstigheid. Wanneer het hotel zich op loopafstand bevindt, kan de gast rustig een extra wijntje bestellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Chefs
Restaurant ‘t Amsterdammertje wint Slag op de Schelde 2019

De vijfde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant ’t Amsterdammertje in Loenen aan de Vecht. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant De Sjalot in Nijmegen. ...

Verbouwen
WOK& maakt nieuwe start met vernieuwd concept

De Aziatische fast service formule WOK& maakt plaats voor een nieuw concept met een andere naam. JAMe serveert gerechten uit de wereldkeuken die vooral natuurlijk, vegetarisch en veganistisch zijn. ‘The healthiest place on earth’ is de slogan van de formule waarvan de eerste winkel i...

Culinair Internationaal
Imperium Jamie Oliver staat op omvallen

Ne eerdere berichtgeving in de Britse media heeft het bedrijf van Jamie Oliver bevestigd dat uitstel van betaling is aangevraagd. Dikwijls is dit de voorbode van een faillissement. Het gaat in dit geval om 25 restaurants, waarvan 23 Jamie's Italian restaurants. De lijst wordt gecompleteerd door ...

Opening
Indonesia breidt uit met franchiseformule en bezorgdienst

Nadat Wai Man Lo de Satebar-formule verkocht in 2016, richtte hij zich na een rustperiode in 2018 volledig op de herintroductie van het familierestaurant van zijn vader. Restaurant Indonesia kreeg een pop-uplocatie aan de Coolsingel in Rotterdam en een stek in de Foodhallen. Nu heeft het restaurant ...

Events
Kookgoot en GastRO 2019: culinair stadsfestival Rotterdam

In het weekend van 24, 25 en 26 mei staat de bekendste goot van Nederland weer volop in het culinaire zonnetje. De Rotterdamse Koopgoot wordt drie dagen lang gevuld met pittoreske terrassen, pop-up keukens en gastronomische hoogstandjes. Het evenement Kookgoot is dit jaar onderdeel van GastRO, het n...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: Mijn Frenkie

De spelers van Ajax zijn populairder dan ooit. Europese topclubs azen op de jonge spelers die met Amsterdamse bravoure zoveel harten hebben gestolen. Het is een illusie om te denken dat je deze topspelers zou kunnen vasthouden. "Ajax is een fantastiche club, maar deze kans kan ik natuurlijk...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: