Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

5 februari 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang was restaurant Perron 4/5 het stralende gastronomische rustpunt in de dagelijkse drukte op station Amersfoort CS. Tot drie weken terug, toen de inmiddels voormalig uitbaters Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies voor de tweede keer in hun carrière het stokje overdroegen aan Barry Hamstra, de huidige eigenaar van hun andere voormalige zaak, restaurant Tollius.

Peter en Caroline: “Vol trots nemen we na 9 jaar afscheid van Perron 4/5, een uniek restaurant op een nog uniekere locatie. We weten dat de locatie in de geweldige ondernemershanden komt van Barry Hamstra, we dragen met vertrouwen het stokje over. Hij heeft met Tollius bewezen dat hij een horecaondernemer in hart en nieren is. Peter lachend: “Barry dendert door, hij kiest het juiste spoor en gaat een ongelofelijke gave zaak neerzetten. Ik adviseer toekomstig gasten de stoptrein te nemen.”

Snel proces

Barry vertelt vol passie over het snelle proces. "We werden benaderd door Peter en Caroline. Ik ken de locatie door en door, er is daar zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen. Ze vroegen me eerst voor Tollius, en nu voor deze locatie. Daar waren we snel uit’, aldus Hamstra. ‘Ik ben trots op wat er is neergezet met Perron 4/5. Ik kan niet wachten om de gasten te ontvangen in het nieuwe concept."

Pop-up voor 1 jaar

De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept. "Authentiek stationspand, reizen, altijd haast, snelle hap, vertragingen, aansluiting gemist, het kan allemaal op het station", vertelt Hamstra enthousiast. Wat de naam is en er verder op het menu staat? "Central 4-5! Central 4-5 is de naam van het nieuwe pop-up restaurant voor 1 jaar. De menukaart wisselt om de twee maanden, we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche, gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn. Rijden we naar Frankrijk, reizen we via Italië. Hebben we een overstap in Spanje, of nemen we de Oriënt Express?! Vlees, vis en vegetarisch voor de liefhebbers, alle smaken zijn aanwezig." 
 

"Central wordt een plek waar iedere gast zich op zijn of haar gemak zal voelen. Dag in dag uit. Een pop-up restaurant vraagt een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. De focus en kracht van Central 4-5 komt te liggen op de sterke punten die worden meegenomen vanuit Tollius. Gastronomisch top, service gericht, kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Maar, dus wel met een totaal andere menukaart en ambiance. ‘Dit is het broertje met culinaire spierballen", aldus Hamstra.

De deuren geopend

De nieuwe zaak, Central 4-5, heeft zijn deuren geopend op 15 januari jongstleden. Het nieuwste restaurant van Amersfoort wacht op je. De rol van Hamstra zal voornamelijk, zoals hij het zelf zegt, ‘achter de coulissen’ zijn. "Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet. Zij heeft bij Peter en Caroline gewerkt." Het interieur heeft een kleine make over ondergaan. "Ik heb m’n papieren als horeca-interieurarchitect niet, maar dat er een gave horecazaak anno de standaard van 2018 is neergezet is wel duidelijk." "We zijn zeer benieuwd naar alle reacties", zegt Misjel, de nieuwe manager van Central. Reserveren kan via de website van Central 4-5, www.central4-5.nl.

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk; enkel met een geschikte ov-chipkaart krijg je toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft als restaurant gelegen op spoor 4 en 5 een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Manager Misjel: "Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station, en uitchecken bij de paal in onze entree. Vervolgens check je na afloop van je bezoek aan Central 4-5 weer in, zodoende kun je bij het verlaten van het station uitchecken. Dit is allemaal gratis uiteraard. Heeft een gast geen OV kaart, dan kunnen ze dit vermelden bij een reservering, dan sturen wij onze gasten een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV kaart kan je bij de automaten eenmalige stationspassage opladen, zodoende heb je ook toegang." 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Café Bier Restaurant
Grand Prestige Vatgerijpt zoekt de grens op

Grand Prestige Vatgerijpt 2018, het vlaggenschip van Hertog Jan werd vanmiddag gelanceerd. Tijdens een lange expeditie naar smaak creëerde de brouwers van Hertog Jan in samenwerking met Michelin chef-kok Luc Kusters, wijnsommelier Harold Hamersma en bourbonkenner Anne Stokvis de varianten Bourb...

Opening Restaurant
De Beren opent eerste vestiging in Apeldoorn

Nabij het stadshart van Apeldoorn, aan de Molenstraat-Centrum opent restaurant De Beren op 22 februari de deuren. Het restaurant heeft een prachtige ligging aan het Apeldoornse kanaal. Hierdoor is het de ideale spot om met mooi weer te vertoeven op het terras, maar ook tijdens de koudere dagen genie...

Food Achtergronden
Hudson Bar & Kitchen lanceert Schnitzelburger

Thuisblijvers van de wintersport hoeven dit jaar niet getreurd te zijn. Speciaal voor de wintersportfanaten die dit seizoen niet op de latten staan – en voor wie dat sowieso al niet van plan waren – lanceert restaurant Hudson Bar & Kitchen de Schnitzelburger. Zo hebben de thuisblijv...

Achtergronden Restaurant
Restaurant dicht vanwege lekkages

Restaurant Dolce Vita aan het Rijnplein in Alphen aan den Rijn vecht al tweeëneenhalf jaar tegen lekkages. Nu wordt de strijd opgegeven en het restaurant sluit per direct. zo lezen we op witteweekbladalphenaandenrijn.nl. Constructiefouten Het was niet voor het eerst dat er lekkages aan he...

10 jaar De RestaurantKrant
10 jaar De RestaurantKrant: Roderik Seubers blikt terug

De RestaurantKrant bestaat tien jaar. In deze rubriek blikken we terug op een decennium vol nieuws, trends en diepte-interviews. We halen elke week spraakmakende verhalen uit de oude doos weer naar voren. Deze week een interview uit 2011 met chef-kok en restarauteur Roderik Seubers van restaurant de...

Columns Starten in de horeca
Monique van Gevelt: gaat het nu werkelijk zo goed met de horeca?

Als ik de berichten in de media lees, dan zit de horeca in zijn gloriejaren. De omzet plust, kwartaal na kwartaal, en de bomen schijnen tot in de hemel te groeien. De cijfers van het CBS zijn dan ook lovend. Na de harde klap van 2008 zit de horeca ondertussen op het hoogst gemeten omzetniveau ooi...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: