Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

5 februari 2018 | Thijs Jacobs
Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

Jarenlang was restaurant Perron 4/5 het stralende gastronomische rustpunt in de dagelijkse drukte op station Amersfoort CS. Tot drie weken terug, toen de inmiddels voormalig uitbaters Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies voor de tweede keer in hun carrière het stokje overdroegen aan Barry Hamstra, de huidige eigenaar van hun andere voormalige zaak, restaurant Tollius.

Peter en Caroline: “Vol trots nemen we na 9 jaar afscheid van Perron 4/5, een uniek restaurant op een nog uniekere locatie. We weten dat de locatie in de geweldige ondernemershanden komt van Barry Hamstra, we dragen met vertrouwen het stokje over. Hij heeft met Tollius bewezen dat hij een horecaondernemer in hart en nieren is. Peter lachend: “Barry dendert door, hij kiest het juiste spoor en gaat een ongelofelijke gave zaak neerzetten. Ik adviseer toekomstig gasten de stoptrein te nemen.”

Snel proces

Barry vertelt vol passie over het snelle proces. "We werden benaderd door Peter en Caroline. Ik ken de locatie door en door, er is daar zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen. Ze vroegen me eerst voor Tollius, en nu voor deze locatie. Daar waren we snel uit’, aldus Hamstra. ‘Ik ben trots op wat er is neergezet met Perron 4/5. Ik kan niet wachten om de gasten te ontvangen in het nieuwe concept."

Pop-up voor 1 jaar

De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept. "Authentiek stationspand, reizen, altijd haast, snelle hap, vertragingen, aansluiting gemist, het kan allemaal op het station", vertelt Hamstra enthousiast. Wat de naam is en er verder op het menu staat? "Central 4-5! Central 4-5 is de naam van het nieuwe pop-up restaurant voor 1 jaar. De menukaart wisselt om de twee maanden, we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche, gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn. Rijden we naar Frankrijk, reizen we via Italië. Hebben we een overstap in Spanje, of nemen we de Oriënt Express?! Vlees, vis en vegetarisch voor de liefhebbers, alle smaken zijn aanwezig." 
 

"Central wordt een plek waar iedere gast zich op zijn of haar gemak zal voelen. Dag in dag uit. Een pop-up restaurant vraagt een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. De focus en kracht van Central 4-5 komt te liggen op de sterke punten die worden meegenomen vanuit Tollius. Gastronomisch top, service gericht, kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Maar, dus wel met een totaal andere menukaart en ambiance. ‘Dit is het broertje met culinaire spierballen", aldus Hamstra.

De deuren geopend

De nieuwe zaak, Central 4-5, heeft zijn deuren geopend op 15 januari jongstleden. Het nieuwste restaurant van Amersfoort wacht op je. De rol van Hamstra zal voornamelijk, zoals hij het zelf zegt, ‘achter de coulissen’ zijn. "Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet. Zij heeft bij Peter en Caroline gewerkt." Het interieur heeft een kleine make over ondergaan. "Ik heb m’n papieren als horeca-interieurarchitect niet, maar dat er een gave horecazaak anno de standaard van 2018 is neergezet is wel duidelijk." "We zijn zeer benieuwd naar alle reacties", zegt Misjel, de nieuwe manager van Central. Reserveren kan via de website van Central 4-5, www.central4-5.nl.

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk; enkel met een geschikte ov-chipkaart krijg je toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft als restaurant gelegen op spoor 4 en 5 een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Manager Misjel: "Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station, en uitchecken bij de paal in onze entree. Vervolgens check je na afloop van je bezoek aan Central 4-5 weer in, zodoende kun je bij het verlaten van het station uitchecken. Dit is allemaal gratis uiteraard. Heeft een gast geen OV kaart, dan kunnen ze dit vermelden bij een reservering, dan sturen wij onze gasten een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV kaart kan je bij de automaten eenmalige stationspassage opladen, zodoende heb je ook toegang." 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Financieel Horeca & Belasting
Uw restaurant fiscaal optimaal naar de volgende generatie!

Staat u samen met uw zoon achter de tap? Of doet uw dochter de administratie van uw horecaonderneming? Denk dan eens na over de schenking van uw horecazaak aan de volgende generatie. ‘’Moet dat nu al?’’, hoor ik u denken. Juist nu! De zogeheten fiscaal voordelige bedrijfso ...

Economie Internationaal
Just Eat Takeaway noteert ongekende groei

De coronacrisis heeft Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl) geen windeieren gelegd. Het bedrijf zag een flinke toename in het aantal bestellingen: in het eerste kwartaal zijn in Nederland zo'n 15,3 miljoen maaltijden besteld, dat is 53 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt ...

Achtergronden Gastronomie
Tommy Janssen en Vera Voorend openen restaurant Maeve in Utrecht centrum

Na jaren bij diverse toprestaurants gewerkt te hebben openen Tommy Janssen en Vera Voorend restaurant Maeve in de zomer van 2021. “We hebben jaren gei?nvesteerd in het opdoen van kennis en ervaring en nu is het tijd om onze droom te verwezenlijken en voor onszelf te beginnen.” Het res ...

Economie Corona
FNV Horeca: valse verwachtingen kabinet opnieuw dooie mus voor horeca

De valse verwachtingen en niet waargemaakte uitspraken van het kabinet over mogelijke versoepeling zorgen voor nog meer schade in de horeca. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “We begrijpen dat de gezondheid voorop staat, maar het blijft ook van levensbelang dat er wordt gekeken naar de overig ...

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: