Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

5 februari 2018 | Thijs Jacobs
Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

Jarenlang was restaurant Perron 4/5 het stralende gastronomische rustpunt in de dagelijkse drukte op station Amersfoort CS. Tot drie weken terug, toen de inmiddels voormalig uitbaters Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies voor de tweede keer in hun carrière het stokje overdroegen aan Barry Hamstra, de huidige eigenaar van hun andere voormalige zaak, restaurant Tollius.

Peter en Caroline: “Vol trots nemen we na 9 jaar afscheid van Perron 4/5, een uniek restaurant op een nog uniekere locatie. We weten dat de locatie in de geweldige ondernemershanden komt van Barry Hamstra, we dragen met vertrouwen het stokje over. Hij heeft met Tollius bewezen dat hij een horecaondernemer in hart en nieren is. Peter lachend: “Barry dendert door, hij kiest het juiste spoor en gaat een ongelofelijke gave zaak neerzetten. Ik adviseer toekomstig gasten de stoptrein te nemen.”

Snel proces

Barry vertelt vol passie over het snelle proces. "We werden benaderd door Peter en Caroline. Ik ken de locatie door en door, er is daar zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen. Ze vroegen me eerst voor Tollius, en nu voor deze locatie. Daar waren we snel uit’, aldus Hamstra. ‘Ik ben trots op wat er is neergezet met Perron 4/5. Ik kan niet wachten om de gasten te ontvangen in het nieuwe concept."

Pop-up voor 1 jaar

De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept. "Authentiek stationspand, reizen, altijd haast, snelle hap, vertragingen, aansluiting gemist, het kan allemaal op het station", vertelt Hamstra enthousiast. Wat de naam is en er verder op het menu staat? "Central 4-5! Central 4-5 is de naam van het nieuwe pop-up restaurant voor 1 jaar. De menukaart wisselt om de twee maanden, we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche, gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn. Rijden we naar Frankrijk, reizen we via Italië. Hebben we een overstap in Spanje, of nemen we de Oriënt Express?! Vlees, vis en vegetarisch voor de liefhebbers, alle smaken zijn aanwezig." 
 

"Central wordt een plek waar iedere gast zich op zijn of haar gemak zal voelen. Dag in dag uit. Een pop-up restaurant vraagt een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. De focus en kracht van Central 4-5 komt te liggen op de sterke punten die worden meegenomen vanuit Tollius. Gastronomisch top, service gericht, kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Maar, dus wel met een totaal andere menukaart en ambiance. ‘Dit is het broertje met culinaire spierballen", aldus Hamstra.

De deuren geopend

De nieuwe zaak, Central 4-5, heeft zijn deuren geopend op 15 januari jongstleden. Het nieuwste restaurant van Amersfoort wacht op je. De rol van Hamstra zal voornamelijk, zoals hij het zelf zegt, ‘achter de coulissen’ zijn. "Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet. Zij heeft bij Peter en Caroline gewerkt." Het interieur heeft een kleine make over ondergaan. "Ik heb m’n papieren als horeca-interieurarchitect niet, maar dat er een gave horecazaak anno de standaard van 2018 is neergezet is wel duidelijk." "We zijn zeer benieuwd naar alle reacties", zegt Misjel, de nieuwe manager van Central. Reserveren kan via de website van Central 4-5, www.central4-5.nl.

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk; enkel met een geschikte ov-chipkaart krijg je toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft als restaurant gelegen op spoor 4 en 5 een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Manager Misjel: "Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station, en uitchecken bij de paal in onze entree. Vervolgens check je na afloop van je bezoek aan Central 4-5 weer in, zodoende kun je bij het verlaten van het station uitchecken. Dit is allemaal gratis uiteraard. Heeft een gast geen OV kaart, dan kunnen ze dit vermelden bij een reservering, dan sturen wij onze gasten een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV kaart kan je bij de automaten eenmalige stationspassage opladen, zodoende heb je ook toegang." 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Horeca Alliantie demonstreert 7 december op Malieveld

Géén enkel horecabedrijf mag nog kopje onder gaan door gebrek aan coronasteun van de overheid. De steunmaatregelen mogen niet verder worden afgebouwd, maar moeten gemaximaliseerd worden! Juist nú, nu de horeca alle reserves heeft opgebruikt en niet langer overleven kan. Dit is d ...

Financieel Ondernemen Digitaal Ondernemen Horeca & Belasting
7 redenen waarom uw administratie digitaal moet

Digitaliseren is de afgelopen jaren een enorme trend. Alles moet tegenwoordig online en in de cloud. Daarnaast streven veel bedrijven naar een clean desk of een paperless office. Maar wat is er eigenlijk mis met een papieren administratie? Veel ondernemers werken nog met mappen. Inkomende facture ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Fastservice
Horeca in Amsterdam The Style Outlets morgen geopend

HMSHost International en NEINVER openen met trots de eerste eet- en drinkgelegenheden in Amsterdam The Style Outlets, de nieuwste winkelbestemming van Nederland. Vanaf morgen kunnen bezoekers tijdens het winkelen genieten van Starbucks, Burger Federation en Pommes Frites. Hierdoor wordt de aanwezigh ...

Gastronomie Corona
Helft Nederlanders sinds maart niet meer uit eten geweest

De helft van de Nederlanders (49%) heeft geen bezoek meer gebracht aan een restaurant sinds de uitbraak van COVID-19. Dit in tegenstelling tot 2019, toen slechts 1 procent nooit uit eten ging. Het restaurantgedrag van de Nederlander is door de pandemie flink veranderd. Dit blijkt uit het onderzoek & ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: