Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

5 februari 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang was restaurant Perron 4/5 het stralende gastronomische rustpunt in de dagelijkse drukte op station Amersfoort CS. Tot drie weken terug, toen de inmiddels voormalig uitbaters Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies voor de tweede keer in hun carrière het stokje overdroegen aan Barry Hamstra, de huidige eigenaar van hun andere voormalige zaak, restaurant Tollius.

Peter en Caroline: “Vol trots nemen we na 9 jaar afscheid van Perron 4/5, een uniek restaurant op een nog uniekere locatie. We weten dat de locatie in de geweldige ondernemershanden komt van Barry Hamstra, we dragen met vertrouwen het stokje over. Hij heeft met Tollius bewezen dat hij een horecaondernemer in hart en nieren is. Peter lachend: “Barry dendert door, hij kiest het juiste spoor en gaat een ongelofelijke gave zaak neerzetten. Ik adviseer toekomstig gasten de stoptrein te nemen.”

Snel proces

Barry vertelt vol passie over het snelle proces. "We werden benaderd door Peter en Caroline. Ik ken de locatie door en door, er is daar zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen. Ze vroegen me eerst voor Tollius, en nu voor deze locatie. Daar waren we snel uit’, aldus Hamstra. ‘Ik ben trots op wat er is neergezet met Perron 4/5. Ik kan niet wachten om de gasten te ontvangen in het nieuwe concept."

Pop-up voor 1 jaar

De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept. "Authentiek stationspand, reizen, altijd haast, snelle hap, vertragingen, aansluiting gemist, het kan allemaal op het station", vertelt Hamstra enthousiast. Wat de naam is en er verder op het menu staat? "Central 4-5! Central 4-5 is de naam van het nieuwe pop-up restaurant voor 1 jaar. De menukaart wisselt om de twee maanden, we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche, gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn. Rijden we naar Frankrijk, reizen we via Italië. Hebben we een overstap in Spanje, of nemen we de Oriënt Express?! Vlees, vis en vegetarisch voor de liefhebbers, alle smaken zijn aanwezig." 
 

"Central wordt een plek waar iedere gast zich op zijn of haar gemak zal voelen. Dag in dag uit. Een pop-up restaurant vraagt een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. De focus en kracht van Central 4-5 komt te liggen op de sterke punten die worden meegenomen vanuit Tollius. Gastronomisch top, service gericht, kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Maar, dus wel met een totaal andere menukaart en ambiance. ‘Dit is het broertje met culinaire spierballen", aldus Hamstra.

De deuren geopend

De nieuwe zaak, Central 4-5, heeft zijn deuren geopend op 15 januari jongstleden. Het nieuwste restaurant van Amersfoort wacht op je. De rol van Hamstra zal voornamelijk, zoals hij het zelf zegt, ‘achter de coulissen’ zijn. "Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet. Zij heeft bij Peter en Caroline gewerkt." Het interieur heeft een kleine make over ondergaan. "Ik heb m’n papieren als horeca-interieurarchitect niet, maar dat er een gave horecazaak anno de standaard van 2018 is neergezet is wel duidelijk." "We zijn zeer benieuwd naar alle reacties", zegt Misjel, de nieuwe manager van Central. Reserveren kan via de website van Central 4-5, www.central4-5.nl.

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk; enkel met een geschikte ov-chipkaart krijg je toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft als restaurant gelegen op spoor 4 en 5 een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Manager Misjel: "Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station, en uitchecken bij de paal in onze entree. Vervolgens check je na afloop van je bezoek aan Central 4-5 weer in, zodoende kun je bij het verlaten van het station uitchecken. Dit is allemaal gratis uiteraard. Heeft een gast geen OV kaart, dan kunnen ze dit vermelden bij een reservering, dan sturen wij onze gasten een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV kaart kan je bij de automaten eenmalige stationspassage opladen, zodoende heb je ook toegang." 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: