Pop-up restaurant op station Amersfoort CS

5 februari 2018 | Thijs Jacobs

Jarenlang was restaurant Perron 4/5 het stralende gastronomische rustpunt in de dagelijkse drukte op station Amersfoort CS. Tot drie weken terug, toen de inmiddels voormalig uitbaters Peter Gertenbach en Caroline van der Vlies voor de tweede keer in hun carrière het stokje overdroegen aan Barry Hamstra, de huidige eigenaar van hun andere voormalige zaak, restaurant Tollius.

Peter en Caroline: “Vol trots nemen we na 9 jaar afscheid van Perron 4/5, een uniek restaurant op een nog uniekere locatie. We weten dat de locatie in de geweldige ondernemershanden komt van Barry Hamstra, we dragen met vertrouwen het stokje over. Hij heeft met Tollius bewezen dat hij een horecaondernemer in hart en nieren is. Peter lachend: “Barry dendert door, hij kiest het juiste spoor en gaat een ongelofelijke gave zaak neerzetten. Ik adviseer toekomstig gasten de stoptrein te nemen.”

Snel proces

Barry vertelt vol passie over het snelle proces. "We werden benaderd door Peter en Caroline. Ik ken de locatie door en door, er is daar zoveel mogelijk. Zo’n kans wil en kan je niet laten lopen. Ze vroegen me eerst voor Tollius, en nu voor deze locatie. Daar waren we snel uit’, aldus Hamstra. ‘Ik ben trots op wat er is neergezet met Perron 4/5. Ik kan niet wachten om de gasten te ontvangen in het nieuwe concept."

Pop-up voor 1 jaar

De locatie speelt een belangrijke rol binnen het concept. "Authentiek stationspand, reizen, altijd haast, snelle hap, vertragingen, aansluiting gemist, het kan allemaal op het station", vertelt Hamstra enthousiast. Wat de naam is en er verder op het menu staat? "Central 4-5! Central 4-5 is de naam van het nieuwe pop-up restaurant voor 1 jaar. De menukaart wisselt om de twee maanden, we serveren echte klassiekers als blini zalm, halve kreeft, paté eendenlever met brioche, gerechten die voor iedereen herkenbaar zijn. Rijden we naar Frankrijk, reizen we via Italië. Hebben we een overstap in Spanje, of nemen we de Oriënt Express?! Vlees, vis en vegetarisch voor de liefhebbers, alle smaken zijn aanwezig." 
 

"Central wordt een plek waar iedere gast zich op zijn of haar gemak zal voelen. Dag in dag uit. Een pop-up restaurant vraagt een andere aanpak, je moet in een korte periode blijven vernieuwen. De focus en kracht van Central 4-5 komt te liggen op de sterke punten die worden meegenomen vanuit Tollius. Gastronomisch top, service gericht, kwaliteitsproducten en een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Maar, dus wel met een totaal andere menukaart en ambiance. ‘Dit is het broertje met culinaire spierballen", aldus Hamstra.

De deuren geopend

De nieuwe zaak, Central 4-5, heeft zijn deuren geopend op 15 januari jongstleden. Het nieuwste restaurant van Amersfoort wacht op je. De rol van Hamstra zal voornamelijk, zoals hij het zelf zegt, ‘achter de coulissen’ zijn. "Ik ben het creatieve brein in de keuken en zal er zelf ook weleens staan, maar we hebben een hele goede chef-kok bij Central 4-5 in de persoon van Josephine Hoogvliet. Zij heeft bij Peter en Caroline gewerkt." Het interieur heeft een kleine make over ondergaan. "Ik heb m’n papieren als horeca-interieurarchitect niet, maar dat er een gave horecazaak anno de standaard van 2018 is neergezet is wel duidelijk." "We zijn zeer benieuwd naar alle reacties", zegt Misjel, de nieuwe manager van Central. Reserveren kan via de website van Central 4-5, www.central4-5.nl.

Het station is tegenwoordig beperkt toegankelijk; enkel met een geschikte ov-chipkaart krijg je toegang tot de perrons. Central 4-5 heeft als restaurant gelegen op spoor 4 en 5 een uitdaging om de gasten vrije toegang te geven. Manager Misjel: "Gasten kunnen inchecken bij de poortjes op het station, en uitchecken bij de paal in onze entree. Vervolgens check je na afloop van je bezoek aan Central 4-5 weer in, zodoende kun je bij het verlaten van het station uitchecken. Dit is allemaal gratis uiteraard. Heeft een gast geen OV kaart, dan kunnen ze dit vermelden bij een reservering, dan sturen wij onze gasten een exclusieve toegangscode. Bij geen saldo op een OV kaart kan je bij de automaten eenmalige stationspassage opladen, zodoende heb je ook toegang." 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Culinair Recepten
Wat zit er in de originele bolognesesaus?

De bolognesesaus is de allerbekendste Italiaanse pastasaus. In tegenstelling tot veel andere pastasauzen is deze behoorlijk rijk gevuld, doorgaans is het een saus op basis van gehakt, (gepelde) tomaten, wortel, selderie, knoflook en ui. Hieraan worden vaak nog meer ingrediënten aan toegevoegd, ...

Opening Internationaal
Deus Ex Machina brengt uniek retail- en restaurantconcept naar Nederland

Deus Ex Machina is meer dan alleen een merk. Het brengt een lifestyle voor alle riders, bikers, creatieven, foodfanaten en artistiekelingen tot leven. Met hun recent geopende ‘tempel’ genaamd The Wat of Why aan de Amsterdamse Herengracht start ook in de lage landen de jacht naar plezier....

Bier
Horecaconcern IQ Creative stapt over op Bud

IQ Creative, een van de belangrijkste spelers in de Amsterdamse horeca, maakt vandaag bekend te kiezen voor Bierbrouwerij AB InBev. Het bedrijf van Bert van der Leden en ’s werelds grootste brouwer zijn al sinds de introductie van Bud in Nederland in gesprek. De samenwerking wordt vandaag door...

Achtergronden Internationaal
China gaat wegwerpplastic uitbannen, ook in de horeca

China zal de productie, de verkoop en het gebruik van plastic wegwerpproducten in de komende vijf jaar in drie fasen verbieden of beperken, volgens een gezamenlijk door de Nationale Commissie voor Ontwikkeling en Hervorming en het Ministerie van Ecologie en Milieu uitgevaardigde instructie. Ook voor...

Awards
Restaurant ’t Havenmantsje Harlingen Beste Leerbedrijf Horeca

Tijdens de finale op de Horecava is donderdag 16 januari op de stand van SVH Restaurant ’t Havenmantsje uit Harlingen uitgeroepen tot winnaar van de wedstrijd Beste Leerbedrijf Horeca. De tweede plaats ging naar Hotel Pulitzer uit Amsterdam. Le Brasseur uit Maarssen maakt op de derde plaats de...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: