Peru is culinaire topbestemming

16 december 2015
Peru is culinaire topbestemming

Peru heeft voor het vierde opeenvolgende jaar de award voor ‘Beste Culinaire Bestemming ter Wereld’ binnengesleept tijdens de wereldwijde
uitreiking van de World Travel Awards in El Jadida, Marokko. Peru moest zich meten met kanshebbers als China, Australië, Spanje, de VS, Frankrijk, India, Italië, Japan, Maleisië, Mexico en Thailand. Eerder won Peru ook de award voor ‘Beste Culinaire Bestemming in Zuid-Amerika’ tijdens de regionale editie van de World Travel Awards.

*Grote culinaire kennis*
De Peruaanse minister van Buitenlandse Handel en Toerisme, mevrouw Magali Silva Velarde-Alvarez, stelt dat de award een erkenning is voor alle Peruanen. “We zijn trots op onze culinaire gewoonten en onze gastronomische kennis, die wordt doorgegeven van generatie op generatie. Vandaag de dag is dit ons paradepaardje wat we te bieden hebben aan de wereld: onze Peruaanse keuken," aldus de bewindsvrouw. Sinds de eerste editie van deze specifieke award heeft Peru hem als enige bestemming gewonnen.

*Oscars van het toerisme*
De World Travel Awards 2015 zijn op 12 december uitgereikt in de Marokkaanse havenstad El Jadida. De economische en commerciële vertegenwoordiger van Peru in Madrid (OCEX), Bernardo Muñoz, nam de prijs namens het land in ontvangst. De prestigieuze awards bestaan inmiddels 22 jaar en worden door verschillende media gekenmerkt als de 'Oscars van het toerisme’. De prijzen zijn een erkenning voor uitmuntende prestaties van toeristische bestemmingen, luchthavens en dienstverleners in verschillende sectoren van het toerisme wereldwijd.

*Hoofdstad Lima*
Naast de bestemmingsaward was er een prijs voor restaurant Central in Lima van chef-kok en ambassadeur van de Peruaanse keuken, Virgilio Martinez. Restaurant Central staat bovenaan de lijst van de 50 beste restaurants in Latijns-Amerika (en is het vierde beste restaurant wereldwijd). De derde plaats in deze categorie ging naar Astrid & Gaston, opgericht door Gaston Acurio, en de vijfde naar Maido Restaurant, Mitsuharu Tsumura. De twee laatstgenoemde restaurants zijn ook gevestigd in de hoofdstad Lima.

*Culinaire promotie*
Om de keuken onder de aandacht te brengen, creëerde het Peruaanse Verkeersbureau PromPeru het merk 'Peru, mucho gusto', dat sinds 2006 de Peruaanse keuken nationaal en internationaal op de kaart zet. Hiermee onderstreept PromPeru het belang van gastronomie als toegevoegde waarde voor de bestemming Peru. Sinds 2009 zijn er ook culinaire tentoonstellingen genaamd 'Peru, mucho gusto' in verschillende regio's van het land. Tot nu toe zijn er 11 edities gehouden in de steden Piura, Cusco, Tacna, Tarapoto, Ica, Huaraz, Tacna, Huamanga, Pisco en Tumbes. De laatste editie van 'Peru, mucho gusto' in Tacna ontving 26.000 bezoekers.

*Fors promotiebudget*
"De promotie van de Peruaanse keuken duurt al bijna 10 jaar. De huidige regering heeft het promotiebudget uitgebreid naar 24 miljoen Nuevo Soles (circa 6,5 miljoen euro) tot het eind van dit jaar. De investeringen in gastronomische promotie zijn sinds de start verviervoudigd en weerspiegelen onze toewijding in de promotie van in onze ogen niet-traditionele export, zoals voedsel,” aldus minister Silva.

~Thijs Jacobs~

Overig nieuws