Onderzoek: geluk gaat door de maag

2 juni 2017 | Thijs Jacobs

Negen op de tien Nederlanders hebben vaste ontbijt- en lunchproducten waarvan ze gelukkig worden. Als het om de verschillende keukens van de wereld gaat, wordt de Nederlandse consument het meest gelukkig van de Italiaanse. In de top vijf van meest gelukkig makende gerechten staan nasi en stamppot echter bovenaan, gevolgd door pizza, spaghetti en lasagne. Dit blijkt uit representatief online onderzoek van Motivaction onder 1.048 Nederlanders.

De Verenigde Naties hebben 20 maart uitgeroepen tot International Day of Happiness. Dit jaar werd Wereldgeluksdag voor de vijfde keer georganiseerd en gevierd, in Nederland onder meer op een tweedaags gelukscongres aan de Erasmus Universiteit (The Happy Economy). De dag was voor Motivaction aanleiding om te inventariseren of ontbijt- en lunchproducten en bepaalde keukens een bijdrage leveren aan het geluk van consumenten. Het antwoord is een volmondig en driewerf ‘ja’.

Ontbijt

Negen van de tien Nederlanders (91%) noemen desgevraagd één of meer producten waar ze bij het ontbijt gelukkig van worden. Buitenissig is dit geluk niet. Verse broodjes voeren de ranglijst van geluksproducten aan, gevolgd door koffie, een gekookt ei, een croissantje en kaas. Gemiddeld worden bij deze vraag maar liefst zes producten per persoon genoemd: een volle ontbijttafel dus.

Lunch

Eveneens 91% van de bevolking ervaart dit soort geluksbrengers bij de lunch. De productkeuze wordt dan zeker niet meer exotisch, maar wel hartiger. Verse broodjes blijven op de eerste plaats staan, gevolgd door kaas, gewone boterhammen, vleeswaren en een gebakken ei. Tosti’s  staan met stip op plek zes. Ook hier worden per persoon gemiddeld zo’n zes producten genoemd.

Avondeten

Precies negen van de tien Nederlanders noemen één of meer keukens waar ze gelukkig van worden als het gaat om het avondeten. De Italiaanse keuken staat op de eerste plaats, gevolgd door de Hollandse, de Oosterse en de Mexicaanse. De Franse keuken, toch lang beschouwd als een van de beste ter wereld, komt niet verder dan plaats vijf. De ranglijst van gerechten wordt aangevoerd door nasi en stamppot, die hun toppositie deels danken aan de winterse veldwerkperiode van het onderzoek. Pizza, spaghetti en lasagne completeren de top vijf.

Jongeren versus ouderen

Waar mannen en vrouwen bij de keuze van ontbijt- en lunchproducten behoorlijk van elkaar verschillen, denk aan thee en koffie, zijn ze over gelukzalig avondeten juist behoorlijk eensgezind. Jong en oud differentiëren hier veel meer. Senioren kiezen vaker dan gemiddeld voor de Franse en de Hollandse keuken. Jongeren tot 25 jaar worden juist gelukkig van de Italiaanse, de Turks/Marokkaanse en de Spaans/Portugese keuken. Bij de groep 25 tot 44 jarigen, waaronder veel huishoudens met jonge kinderen, bestaat een sterke voorkeur voor Mexicaanse, Turks/Marokkaanse gerechten.

Snoep en zoetwaren

Als er één categorie van producten is waarvan op voorhand verwacht kon worden dat mensen er gelukkig van kunnen worden, dan is het die van snoep en andere zoetwaren. Die verwachting komt uit. En natuurlijk is chocolade met 58% de geluksbrenger bij uitstek. Drop (40%) volgt op gepaste afstand, en weer ver daarachter staan pepermunt en winegums met 21% op een gedeelde derde plaats.

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 1.048 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief voor de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en waardenoriëntatie volgens het Mentality-model. Het online veldwerk voor dit onderzoek liep van 16 tot 25 februari 2017. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Chefs
Tweesterrenchef Syrco Bakker kookt de sterren van de hemel bij Restaurant Hemingway

De chef van tweesterren restaurant Pure C te Cadzand-Bad Syrco Bakker was vrijdag 11 oktober te gast bij Restaurant Hemingway in Bergen op Zoom als eerste gastchef. Samen met chef-kok Torben Bouterse (restaurant Hemingway) heeft hij de sterren van de hemel gekookt door signatuur gerechten van beide ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: