Nieuwe columnist: Mark Tamsma!

15 december 2014 |
Nieuwe columnist: Mark Tamsma!<

Er zijn grenzen..! Ik mag mij gelukkig prijzen dat ik beroepsmatig veel in het buitenland verblijf om trends en consumentengedrag in de
horeca te mogen spotten. Waarom? Om de Nederlandse horecaondernemers te kunnen ondersteunen om het nog beter te doen. Het is in Nederland namelijk zelden goed genoeg. Ik houd persoonlijk ook van een kritische houding, want dat houd je scherp. Toch betrap ik mij er zelf ook op dat ik kritischer ben op de Nederlandse horeca dan de buitenlandse. En is het niveau dan zo wezenlijk anders? Nee, op hoofdlijnen zeker niet.

De Nederlandse horeca scoort bovengemiddeld
De Nederlandse horeca scoort mijns inziens bovengemiddeld. Culinair doen we het goed, we gaan mooi mee met de trends, hygiënetechnisch hebben we ook zeker niets te klagen, et cetera. De grote, veel gehoorde, frustratie van ongastvrij/ongemotiveerd personeel ervaar ik echter ook. Zeker in de zomermaanden op de terrassen. Maar ja, die ervaringen heb ik dus ook buiten onze landsgrenzen. Toch lijkt het erop alsof wij Nederlanders direct onze kritische kanten laten vieren zodra wij de grens over zijn. Zo gaat het op verjaardagen bijna altijd wel een keer over ervaringen in de Nederlandse horeca. Dat komt omdat de horeca midden in de maatschappij staat. Termen als 'duur' en 'slecht eten’ bieden voer voor gesprekstof. Diezelfde mensen staan echter ook in de rij bij berghutten op de skipiste, waar een ranzige worst met friet wordt geserveerd (koud!) naast een te smerig toilet. De worst mag vervolgens op oncomfortabele banken aan niet schoongemaakte tafels 'genuttigd' worden. En zonder enige weerstand wordt dan 4 x 12.50 euro neergeteld voor deze lokale specialiteit. Als een dergelijke voorziening op een duinrand in Nederland staat, dan heeft deze naar alle waarschijnlijkheid geen toekomst.

Vakantiegevoel speelt geen rol
Ik ben geen psycholoog, maar ben wel benieuwd naar wat er in onze 'hersenen' omgaat zodra wij de landsgrenzen overgaan. En nee, het is niet dat 'vakantiegevoel' dat de bijdrage levert. We hebben tenslotte voldoende buitenlands georiënteerde keukens en concepten in Nederland. Die overleven ook echt geen vuile toiletten, uitpuilende vuilnisbakken of naar zweet ruikende medewerkers bediening. Het juiste antwoord op de vraag zou weleens het ei van Columbus voor de Nederlandse horeca kunnen betekenen. Een oplossing voor de gewenste hogere omzetten, lagere inkoop en lagere personeelskosten. In afwachting van het antwoord zullen we gewoon altijd blijven zeiken, maar dan wel op een schoon toilet...

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: