Nieuw restaurant Sukade in Meppel

8 maart 2017 | Roy Spijker

In een monumentaal smaeckpakhuys aan de Stoombootkade in Meppel is sinds kort restaurant Sukade gevestigd, een eigentijds en betaalbaar restaurant met een spraakmakend interieur waar op topniveau gekookt wordt en waar groente en van kop tot staart werken een belangrijke rol spelen. Chef is Thomas van Mechelen, die eerder bij restaurant De Bovenmeester in Steenwijk en bij Os en Peper in Zwolle werkte. Sukade combineert een (koffie)bar, bistro en restaurant waar gasten vanaf 10 uur terecht kunnen, een unicum voor Meppel.

Sukade is gevestigd in een gerenoveerd voormalig pakhuis aan de historische Stoombootkade in Meppel. Bedrijfsleider Bianca Henken-Meppelink: "Naar dit monumentale pakhuis werden sinds 1860 onder meer specerijen en zuidvruchten zoals sukade verscheept. De historie van het pand hebben we als inspiratie gebruikt voor onze keuken."
 

"Chef Thomas van Mechelen kookt vanuit een klassiek Franse basis, soms met een uitstapje naar Azië of andere werelddelen en heeft een frisse kookstijl, waarin producten altijd herkenbaar blijven. We gebruiken zoveel mogelijk natuurlijke en regionale ingrediënten en hebben oog voor duurzaamheid. Zo verwerken we dieren van kop tot staart, omdat we het zonde vinden om alleen de bekendere, duurdere delen te gebruiken. In onze bouillabaisse gaat vis uit bijvangst en we maken een heerlijke broodpudding met sukade van het brood van onze bakker Bas Bakt dat niet is opgegaan. Het pand is energiezuinig herbouwd en we gebruiken onze eigen biologische koffie van lokale koffiebrander Frans de Grebber.”

Wisselende kaart

Groenten spelen een belangrijke rol bij Sukade. Naast het reguliere menu is er een groentemenu en er is altijd een bijzonder seizoensgebonden vegetarisch gerecht. De kaart is compact en wisselt tweewekelijks, zodat er altijd vers en verrassend gekookt kan worden en er weinig weggegooid hoeft te worden.

Bianca Henken-Meppelink: "Ook in het drankenassortiment zijn we onderscheidend. We serveren bijvoorbeeld de limonades van Fritz-kola die geen kunstmatig toegevoegde smaak- en kleurstoffen bevatten en mineraalwater van Marie-Stella- Maris, waar voor elke fles een bedrag ten goede komt aan projecten voor schoon drinkwater. Speciaalbieren zijn er van Gulpener, ambachtelijk gebrouwen en voorzien van het Milieukeurmerk."
 

Ongedwongen bediening

Hoewel de gast in Sukade op niveau en van elegant opgemaakte borden eet, is de bediening ongedwongen en informeel en zijn de prijzen toegankelijk. Bianca Henken-Meppelink: "In de korte tijd dat we open zijn is onze Sunday Roast een succes geworden. Het is een fijne mogelijkheid om op zondag voor een bescheiden prijs te eten, bijvoorbeeld na een frisse boswandeling. Het bedieningsteam in de bistro en het restaurant wordt aangevoerd door gastvrouw-sommelier Joleen van Mechelen die ervaring heeft opgedaan in sterrenrestaurants en nu bewust heeft gekozen voor dit eigentijdse concept. Joleen en Thomas zijn leermeesters en zorgen ervoor dat zowel de vaste medewerkers als de leerlingen en stagiaires een fijne werk- en leerplek hebben bij Sukade."
 


De gast wordt bij Sukade ook verrast door de sfeer en het spraakmakende en eigentijdse interieur. De open keuken is het hart van Sukade, ontworpen door chef Thomas zelf. Eyecatchers zijn het bijzondere behang met de sukadevrucht en de twee bars met azuurgroene tegels, waaronder de koffiebar met heerlijke taarten. In het restaurant wordt de sfeer bepaald door de mosterdgroene banken en donkergroene en blauwe stoelbekleding. De rotan stoelen en barkrukken zijn oude ontwerpen van Rohé-ontwerper Dirk van Sliedrecht die in Noordwolde hernieuwd in productie zijn genomen.

Sukade beschikt over een beschut terras aan het water en is van dinsdag tot en met zondag vanaf 10 uur (op zondag vanaf 12 uur) geopend voor koffie (met taart van Bas Bakt uit Meppel), lunch, borrel en diner. Sukade werkt met een bistrokaart en een restaurantkaart. Er zijn mogelijkheden voor private dining, vergaderingen en huwelijken.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Nice 'n Easy
Seafood Bar Je m'en Fish uit Gent brengt zeevruchten met een twist

De Frans-Engelse woordspeling zegt het eigenlijk allemaal. In de Gentse seafood bar ‘Je m’en Fish’ hoef je geen net pak te dragen om een oester te degusteren. Hier krijg je kwaliteit uit de zee die je zelfs staand aan de bar kan verorberen. Drie jongelui die hun job als advocate...

Culinair Nice 'n Easy
Rik Jansma en Laurens Samsen (Basiliek) in gesprek over convenience

De kwaliteit van veel ‘gemaksproducten’ is de afgelopen jaren steeds beter geworden. Toch blijft koken vooral een ambacht. In sterrenrestaurant Basiliek in Harderwijk gaan eigenaar en sterrenchef Rik Jansma en zijn pupil Laurens Samsen het gesprek aan. Convenienceproducten, halffabricate...

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Achtergronden Vega
Eet Geen Dierendag: hoe vier jij het?

Elk jaar op 4 oktober vertroetelen we onze trouwe viervoeters. Het kan niet op: van extra lange wandelingen tot enorme botten, cadeautjes en zelfs hele taarten. Dit jaar viert Wakker Dier alweer voor de 10e keer Eet Geen Dierendag en maken we er ook voor onszelf een feestje van. We vieren deze bijzo...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: