Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

21 februari 2019 | Yonne van Geene

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars van het pact spreken af meer plastic opnieuw te gebruiken, al het nieuwe plastic voor 100 procent recyclebaar te laten zijn en alternatieve verpakkingsmaterialen te onderzoeken.

Nestlé is overtuigd van de dringende noodzaak om de invloed van verpakkingen op het milieu te minimaliseren. De ondertekening van het Plastic Pact is dan ook in lijn met de ambitie van het voedingsmiddelenbedrijf. Uiterlijk in 2025 wil Nestlé al haar verpakkingen geschikt maken voor recycling of hergebruik. In haar visie mag geen enkele verpakking, inclusief plastic, meer eindigen op de afvalhoop of als vuilnis.

Pierre-Alain Michaud, Head of Operations van Nestlé Nederland: “Ik ben trots dat we als Nestlé dit Plastic Pact hebben ondertekend. Hiermee onderstrepen we onze inspanningen voor het terugdringen van de hoeveelheid plastic afval. Plastic afval is een van de grootste duurzaamheidsproblemen waar de wereld heden ten dage mee te maken heeft. De aanpak hiervan vraagt om een gezamenlijke benadering. Wij committeren ons aan het vinden van verbeterde oplossingen om de hoeveelheid verpakkingen te verminderen, en om hergebruik en recycling te bevorderen.” 

Duurzame verpakkingsmaterialen

Een eerste stap richting de ambitie van Nestlé om de hoeveelheid plastic afval terug te dringen is de introductie van een papieren verpakking voor nieuwe Nesquik-producten in het eerste kwartaal van 2019.

Daarnaast is de opening van het Institute of Packaging Sciences in december 2018 een belangrijk onderdeel van Nestlé’s plasticstrategie. In dit instituut zal Nestlé verschillende duurzame verpakkingsmaterialen ontwikkelen en testen en samen met industriële partners werken aan de ontwikkeling van nieuwe verpakkingsmaterialen.

Zo ging de voedingsmiddelenproducent al een wereldwijde samenwerking aan met Danimer Scientific om een biologisch afbreekbare en recyclebare waterfles te ontwikkelen. Danimer Scientific, gevestigd in Bainbridge, Georgia, vervult een pioniersrol bij het creëren van duurzame en natuurlijke manieren om plastic producten te maken.

Recyclingtechnologieën

Verder werkt Nestlé samen met PureCycle Technologies om gerecycled polypropyleen (PP) te produceren dat geschikt is voor gebruik bij levensmiddelen. PureCycle Technologies ontwikkelt baanbrekende recyclingtechnologieën die kleur, geur en verontreinigingen uit plastic afvalgrondstoffen verwijderen om die vervolgens in nieuw geproduceerde hars te transformeren. Polypropyleen is een polymeer dat gewoonlijk wordt gebruikt voor het verpakken van voedsel in bakjes, kopjes en flessen.

Het verminderen van de hoeveelheid plastic afval en het streven om met de bedrijfsactiviteiten geen impact te hebben op het milieu is een integraal onderdeel van Nestlé's streven naar het creëren van gedeelde waarde voor aandeelhouders en de samenleving. Nestlé richt zich in het bijzonder op het sneller terugdringen van de hoeveelheid plastic afval en rapporteert publiekelijk over de voortgang die het bedrijf boekt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: