'Nederlanders drinken niet om dronken te worden'

4 augustus 2014 |
'Nederlanders drinken niet om dronken te worden'<

Uit onderzoek dat wijnmerk Gallo uitvoeren, blijkt dat 82% van de Nederlanders niet drinkt met het doel om hun gedrag te veranderen. Jongeren van 18 tot 35 jaar vormen daarop de uitzondering, zij willen drank nog wel eens gebruiken voor het een of ander. Maar Nederlanders mogen het er dan niet om doen, één op de drie geeft aan wel vrolijker te worden van een wijntje, biertje of ander alcoholisch drankje.

Gedragsbeïnvloeding
Het zijn niet voor niets ingeburgerde uitspraken: ‘jezelf moed indrinken’, ‘er is leven in de brouwerij’, ‘de wijn in het lijf, de hart in de mond’. Het drinken van alcoholische drank heeft effect op het menselijke gedrag. Californisch wijnmerk Gallo Family Vineyards was benieuwd naar de mate waarin dit meespeelt bij het drinken van wijn of andere alcoholische dranken en schreef daarom een onderzoek uit naar het onderwerp. Uit het onderzoek onder onder 554 Nederlandse panelleden blijkt dat gedragsbeïnvloeding voor de gemiddelde Nederlander niet de reden is om een drankje te drinken. Maar liefst 82 procent van de ondervraagden zegt nooit te drinken met dat doel. 16 Procent geeft aan alcohol hiervoor wel eens gebruikt te hebben.

Moed indrinken
Een uitzondering op de grote meerderheid vormt de doelgroep 18 tot en met 34 jaar. Eén op de drie geeft aan wel eens gebruik te hebben gemaakt van een beetje Dutch courage, tegenover één op de zes onderzochten in de leeftijd 35 tot en met 54 jaar. Vijvenvijftigplussers zetten drank in één op de tien gevallen in als hulpmiddel. Dit zegt overigens niet dat alcohol geen invloed heeft op het gedrag van de Nederlander. Eén op de drie van de ondervraagden wordt vrolijker als hij een glaasje op heeft. Eén op de vijf staat meer open voor een praatje en één op de vier wordt een beetje slaperig van alcohol. Overigens lijkt Dutch courage een verkeerd gekozen gezegde, slechts 6 procent zegt meer lef te krijgen in benevelde toestand. Waar alcohol volgens sommigen dan weer wel goed voor is: een etentje opleuken. 12 Procent van de mannen vindt een etentje leuker als er alcohol geschonken wordt, tegenover 5 procent van de vrouwen.

Liefde onder invloed
De liefde heeft weinig baat bij alcohol, 1,3 procent wordt onder invloed sneller verliefd en 5,8 procent heeft in die staat wel eens iemand versierd. Spontaan iemand ten huwelijk vragen in aangeschoten toestand komt weinig voor: 1,4 procent. Het seksleven lijkt ook nauwelijks bewust beïnvloed te worden door drank, 2,7 procent vindt de liefdesdaad leuker met een slokje op.

Zomerse sferen
Gallo Family Vineyards liet ook onderzoeken of zomerse temperaturen invloed hebben op ons drankgedrag. Uit het onderzoek bleek dat rosé als het ultieme zomerdrankje voor vrouwen wordt gezien, al blijkt uit hetzelfde onderzoek dat 80 procent van de onderzochten vindt dat mannen ook rustig een glas rosé kunnen drinken zonder dat het hun mannelijkheid aantast. Andere typisch vrouwendrankjes bij zomerse temperaturen zijn volgens de ondervraagden witte wijn (16%) en cocktails (16%), maar rosé is met 40 procent duidelijk favoriet. Mannen blijken bij mooi weer als alcoholische versnapering vooral bier te drinken. De drankjes worden bij voorkeur in de tuin of op het balkon gedronken (57%) of op het terras van een horecagelegenheid (25%). Het park en het strand zijn opvallend impopulaire plekken om het glas te heffen, respectievelijk 2% en 7%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Opening
Arsenaal Restaurants Groep lanceert Grill&Lounge

Op 1 juni staat vanaf 12.00 uur in de Brasserie van Arsenaal Restaurants de grill aan. Met een Restaurant, Brasserie, Arsenaal Events en Catering biedt de groep nu een nieuw concept aan: De Brasserie | GRILL&LOUNGE. De Brasserie voor lunch en borrel wordt uitgebreid met een trendy daily gril...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Events
Da Vinci Maasbracht brengt culinaire theatershows in coronatijden

Restaurant Da Vinci in Maasbracht organiseert in juni 2020 twee culinaire theatershows met zangeres Suzan (Suus) Seegers en pianist Rob Mennen. De Limburgse multitalenten geven tijdens een gastronomisch diner in het sterrenrestaurant een mini-concert voor maximaal 30 gasten. Hiermee geven eigenar...

Achtergronden Coronacrisis
Onderzoek: consument heeft begrip voor coronamaatregelen horeca

Namens de Nederlandse horecaondernemers en Bureau Fris, heeft House of Watt onderzoek gedaan naar de behoeftes van de horecagast in de nieuwe 'anderhalvemetereconomie'. Wat is de mening over het werken in shifts, een minimale besteding en het gebruiik van schermen in de horeca. Welke hore...

Internationaal Coronacrisis
Corona-uitbraak Duitsland: regels in restaurant werden niet nageleefd

De corona-uitbraak in het Duitse district Leer, vlak over de grens bij Nieuweschans, is niet uit de lucht komen vallen. Het niet naleven van de hygiëneregels tijdens een besloten feest in een restaurant staat aan de basis van de uitbraak, zo melden de Duitse autoriteiten. Elf personen zijn b...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: