Nationale Week Zonder Vlees succesvol afgesloten

12 maart 2018 | Thijs Jacobs

Met 32.000 ingeschreven deelnemers eindigde gisteren de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De boodschap van de campagne bereikte veel Nederlanders. De aanhoudende stroom aan berichten in de media, van het NOS journaal tot alle dagbladen en diverse radio- en televisieprogramma’s, en #weekzondervlees als Trending Topic op Twitter, laat zien dat de Nationale Week Zonder Vlees het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week.”

Nederland is in beweging gebracht

Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de deelnemende vleesvervangerproducenten zien een wezenlijk verschil in de verkoopcijfers. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera spreekt van 500.000 verpakkingen meer dan tijdens een normale week. Ook Bram Nederlof, country manager NL van Garden Gourmet, laat weten dat er veel meer vegetarische producten verkocht zijn dan tijdens een reguliere promotie. Albert Heijn beaamt dit en laat weten dat ze veel positieve reacties van klanten hebben ontvangen. Ook de 139 deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, evenals de bedrijfsrestaurants die met hun personeel deze week kozen voor een week zonder vlees.

Een jaarlijks terugkerende campagne


De Nationale Week Zonder Vlees wordt een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2019 zetten we deze koers voort. Ik wil de huidige partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Ook kijk ik naar uit verdere aansluiting bij de nationale- en lokale overheden. Ik hoop dat net als gemeente Amsterdam dit jaar, in 2019 vele andere gemeenten zich zullen aansluiten bij ons initiatief. Daarnaast spreek ik graag de wens uit dat de rijksoverheid zich volgend jaar committeert aan het uitdragen van onze boodschap. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Financieel Horeca & Belasting
Uw restaurant fiscaal optimaal naar de volgende generatie!

Staat u samen met uw zoon achter de tap? Of doet uw dochter de administratie van uw horecaonderneming? Denk dan eens na over de schenking van uw horecazaak aan de volgende generatie. ‘’Moet dat nu al?’’, hoor ik u denken. Juist nu! De zogeheten fiscaal voordelige bedrijfso ...

Economie Internationaal
Just Eat Takeaway noteert ongekende groei

De coronacrisis heeft Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl) geen windeieren gelegd. Het bedrijf zag een flinke toename in het aantal bestellingen: in het eerste kwartaal zijn in Nederland zo'n 15,3 miljoen maaltijden besteld, dat is 53 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt ...

Achtergronden Gastronomie
Tommy Janssen en Vera Voorend openen restaurant Maeve in Utrecht centrum

Na jaren bij diverse toprestaurants gewerkt te hebben openen Tommy Janssen en Vera Voorend restaurant Maeve in de zomer van 2021. “We hebben jaren gei?nvesteerd in het opdoen van kennis en ervaring en nu is het tijd om onze droom te verwezenlijken en voor onszelf te beginnen.” Het res ...

Economie Corona
FNV Horeca: valse verwachtingen kabinet opnieuw dooie mus voor horeca

De valse verwachtingen en niet waargemaakte uitspraken van het kabinet over mogelijke versoepeling zorgen voor nog meer schade in de horeca. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “We begrijpen dat de gezondheid voorop staat, maar het blijft ook van levensbelang dat er wordt gekeken naar de overig ...

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: