Nationale Week Zonder Vlees succesvol afgesloten

12 maart 2018 | Thijs Jacobs

Met 32.000 ingeschreven deelnemers eindigde gisteren de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De boodschap van de campagne bereikte veel Nederlanders. De aanhoudende stroom aan berichten in de media, van het NOS journaal tot alle dagbladen en diverse radio- en televisieprogramma’s, en #weekzondervlees als Trending Topic op Twitter, laat zien dat de Nationale Week Zonder Vlees het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week.”

Nederland is in beweging gebracht

Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de deelnemende vleesvervangerproducenten zien een wezenlijk verschil in de verkoopcijfers. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera spreekt van 500.000 verpakkingen meer dan tijdens een normale week. Ook Bram Nederlof, country manager NL van Garden Gourmet, laat weten dat er veel meer vegetarische producten verkocht zijn dan tijdens een reguliere promotie. Albert Heijn beaamt dit en laat weten dat ze veel positieve reacties van klanten hebben ontvangen. Ook de 139 deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, evenals de bedrijfsrestaurants die met hun personeel deze week kozen voor een week zonder vlees.

Een jaarlijks terugkerende campagne


De Nationale Week Zonder Vlees wordt een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2019 zetten we deze koers voort. Ik wil de huidige partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Ook kijk ik naar uit verdere aansluiting bij de nationale- en lokale overheden. Ik hoop dat net als gemeente Amsterdam dit jaar, in 2019 vele andere gemeenten zich zullen aansluiten bij ons initiatief. Daarnaast spreek ik graag de wens uit dat de rijksoverheid zich volgend jaar committeert aan het uitdragen van onze boodschap. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: