Nationale Week Zonder Vlees succesvol afgesloten

12 maart 2018 | Thijs Jacobs

Met 32.000 ingeschreven deelnemers eindigde gisteren de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees. De boodschap van de campagne bereikte veel Nederlanders. De aanhoudende stroom aan berichten in de media, van het NOS journaal tot alle dagbladen en diverse radio- en televisieprogramma’s, en #weekzondervlees als Trending Topic op Twitter, laat zien dat de Nationale Week Zonder Vlees het gesprek van de week was in Nederland. Isabel Boerdam, initiatiefnemer van de campagne: “Dit is een veelbelovende start, vanaf hier kunnen we alleen maar verder groeien. We kunnen de wereld niet in één dag veranderen, maar ik geloof dat we echt een wezenlijk verschil hebben gemaakt deze week.”

Nederland is in beweging gebracht

Niet alleen de bereikcijfers tonen een succesvolle campagne. Ook de deelnemende vleesvervangerproducenten zien een wezenlijk verschil in de verkoopcijfers. Gert Jan Gombert, commercieel manager van Vivera spreekt van 500.000 verpakkingen meer dan tijdens een normale week. Ook Bram Nederlof, country manager NL van Garden Gourmet, laat weten dat er veel meer vegetarische producten verkocht zijn dan tijdens een reguliere promotie. Albert Heijn beaamt dit en laat weten dat ze veel positieve reacties van klanten hebben ontvangen. Ook de 139 deelnemende scholen konden rekenen op enthousiasme van hun leerlingen, evenals de bedrijfsrestaurants die met hun personeel deze week kozen voor een week zonder vlees.

Een jaarlijks terugkerende campagne


De Nationale Week Zonder Vlees wordt een jaarlijks terugkerende campagne. Boerdam: “In maart 2019 zetten we deze koers voort. Ik wil de huidige partners bedanken voor hun inzet dit jaar, en hoop dat zij en nog veel meer bedrijven zich geroepen voelen om de campagne volgend jaar weer te steunen. Ook kijk ik naar uit verdere aansluiting bij de nationale- en lokale overheden. Ik hoop dat net als gemeente Amsterdam dit jaar, in 2019 vele andere gemeenten zich zullen aansluiten bij ons initiatief. Daarnaast spreek ik graag de wens uit dat de rijksoverheid zich volgend jaar committeert aan het uitdragen van onze boodschap. Het zou bijvoorbeeld mooi zijn als onze ministers het goede voorbeeld geven en kiezen voor een week zonder vlees. Ik heb nog grote ambities, deze eerste Nationale Week Zonder Vlees smaakt naar meer!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Rotterdam
Hudson Bar & Kitchen lanceert als eerste Moritz Beercan Chicken

Op vrijdag 22 juni introduceert Hudson Bar & Kitchen als eerste het oudste Spaanse biermerk Moritz Bier in combinatie met de Moritz Beercan Chicken. Swinkels Family Brewers – die verantwoordelijk is voor de lancering van Moritz in Nederland - verkoos restaurant Hudson als de eerste partner...

Culinair Rotterdam
Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone Rotterdam over aan Jan van Dobben

Gert Blom draagt sterrenrestaurant Amarone in Rotterdam per 1 juli 2018 over aan chef Jan van Dobben. Van Dobben was sinds juli 2017 al mede-eigenaar en werkt sinds 2012 bij Amarone. De 29-jarige Van Dobben is nu 100% eigenaar van het Rotterdamse restaurant, waarin zijn echtgenote en oenoloog Yoshik...

Personalia Michelin
Michael Ellis verlaat Michelin

Michael Ellis, de directeur van de culinaire Michelin restaurant- en hotelgidsen stapt op. Hij gaat een nieuwe uitdaging aan bij Jumeirah Group, waar hij leiding gaat geven aan de culinaire afdelingen. Diner De 'chief executive' van Jumeirah, José Silva, wil het restaurant...

Awards Culinair
Team sterrenrestaurant Merlet wint kookwedstrijd Slag op de Schelde 2018

De vierde editie van kookwedstrijd Slag op de Schelde is gewonnen door het team van sterrenrestaurant Merlet in Schoorl. De persprijs van deze unieke jaarlijkse kookwedstrijd voor (sous)chefs op het water van de Oosterschelde ging naar restaurant de Ertepeller in Papendrecht. Tijdens de wedstrijd, d...

Culinair Fastservice
Fusie De Pizzabakkers en Da Portare Via

De Pizzabakkers (nu 12 vestigingen) en Da Portare Via (nu 9 vestigingen) maken bekend in de loop van dit jaar te fuseren. De bedrijven zijn ervan overtuigd samen sterker te staan. De kernwaarden van beide bedrijven komen nagenoeg overeen, ze staan voor een ambachtelijke houtovenpizza van hoge kwa...

Achtergronden Tech
Kok op vakantie dankzij keukenmanagementsysteem

De kok kan eindelijk weer eens op vakantie. Niet omdat hij de keuken sluit, maar vanwege de vlekkeloze keukenoperatie, mogelijk gemaakt door een systeem dat het keukenmanagement stroomlijnt. De meeste chefs die ermee werken willen niet anders meer, merkt Arjan Mul op. Arjan is dealer van unTill K...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: