Nationale Week Zonder Vlees bereikt ruimt 40% van de Nederlanders

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond dit jaar plaats van 11-17 maart. 57.600 Nederlanders hebben zich via de website ingeschreven om mee te doen, de campagne heeft echter een veel groter effect gehad. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw* blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, gelijk aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne gezien heeft, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Nationale betrokkenheid

57.600 Nederlanders schreven zich via de website in om mee te doen en een week geen vlees te eten. Samen bespaarden zij 7.5 miljoen liter water (660 dagen non-stop douchen), 4.4 miljoen kilometer autorijden aan CO2-uitstoot (110 rondjes om de aarde) en 44 duizend kilo dierenvlees (8 mannelijke savanne-olifanten). Om de verdere betrokkenheid van Nederlanders bij de campagne te meten, heeft Onderzoeksbureau Blauw onderzoek gedaan naar de bekendheid van de Nationale Week Zonder Vlees, onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Hieruit is gebleken dat vier op de tien Nederlanders (43%) zeker weet iets te hebben gehoord over de Nationale Week Zonder Vlees. De helft van deze Nederlanders is ook daadwerkelijk van plan om in de toekomst minder vlees te gaan eten.

Eén op de drie Nederlanders wil minder vlees eten

Momenteel eet gemiddeld de helft van de Nederlanders bijna dagelijks vlees (5-7 dagen), 32% van de consumenten eet 3 tot 4 dagen vlees en ongeveer 4% is vegetariër. Eén op de drie Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten in de toekomst. De Nationale Week Zonder Vlees helpt hierbij door de drempel te verlagen met praktische tips, lekkere en makkelijke recepten en handelingsperspectief in de vorm van vegetarische producten en kortingsacties.

Jaarlijks terugkerend initiatief

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van voedsel op het milieu. De grote milieu-impact van vlees eten is een belangrijke reden voor consumenten om te minderen. Initiatiefnemer Isabel Boerdam: “We zijn blij om te zien hoeveel Nederlanders we bereiken met deze campagne, maar zo lang er door veel Nederlanders nog steeds dagelijks vlees gegeten wordt, is deze week nog steeds hard nodig. Wij bereiden ons dus alvast voor op komend jaar, dan vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 9-15 maart!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Rotterdam
Vernieuwd sterrenrestaurant Amarone Rotterdam heropent na brand

Restaurant Amarone in Rotterdam zal op 21 februari 2020 de deuren weer openen na de brand die het in augustus 2019 trof. Het sterrenrestaurant van chef-kok Jan van Dobben en gastvrouw-sommelier Yoshiko van Dobben-Takayama heeft een nieuwe inrichting gekregen met een vleugje Japan. Vleugje Japan i...

"Een concept bewaken vergt scherpte"

Een ijzersterk concept bepaalt het bestaansrecht van je horecaonderneming. De concurrentie in de horeca is moordend. Om te overleven is een eigen identiteit, DNA en karakter noodzakelijk. Een goed concept neerzetten en bewaken is een voortdurend proces, voor iedere ondernemer. De manier waarop Vi...

Opening Restaurant Vega
Nationale Week Zonder Vlees opent pop-up restaurant in samenwerking met Peter Lute

Vanaf vandaag is het mogelijk om te reserveren voor het Week Zonder Vlees pop-up restaurant, dat van 9 t/m 15 maart tijdens de Nationale Week Zonder Vlees geopend wordt in Muiden. Het restaurant staat onder leiding van topchef Peter Lute en het team van de Kruidfabriek, die alle gasten met een vege...

Opening Rotterdam
Chef-kok Florian van Dillen opent in maart 2020 eigen restaurant in Rotterdam

Het Scheepvaartkwartier in Rotterdam krijgt er een nieuwe horecagelegenheid bij. Chef-kok Florian van Dillen opent er een restaurant en bar in het pand van het voormalige restaurant La Stanza. Het bedrijf opent in maart 2020 de deuren en opereert onder de vlag van by FLIPP. Florian van Dillen (29...

Columns Blog
Kan het uit?

Vandaag werd ik benaderd door een landelijke nieuwswebsite. De dame in kwestie had een vraag gerelateerd aan horeca-advies. Of ik in een video mijn mening wilde geven over ‘All you can eat’ restaurants. Hoe ze financieel uitkomen met zo’n concept waar mensen ongelimiteerd eten en d...

Opening Internationaal
Foodhall Scheveningen opent haar deuren [Foto's]

Op de Noordboulevard vind je vanaf dit voorjaar de gloednieuwe Foodhall Scheveningen: een prachtige hal met de look en feel van een levendig en werelds marktplein, waar je kunt genieten van gerechten uit zestien verschillende wereldkeukens. Foodhall Scheveningen is dé locatie voor een hapje e...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: