Nationale Week Zonder Vlees bereikt ruimt 40% van de Nederlanders

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond dit jaar plaats van 11-17 maart. 57.600 Nederlanders hebben zich via de website ingeschreven om mee te doen, de campagne heeft echter een veel groter effect gehad. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw* blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, gelijk aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne gezien heeft, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Nationale betrokkenheid

57.600 Nederlanders schreven zich via de website in om mee te doen en een week geen vlees te eten. Samen bespaarden zij 7.5 miljoen liter water (660 dagen non-stop douchen), 4.4 miljoen kilometer autorijden aan CO2-uitstoot (110 rondjes om de aarde) en 44 duizend kilo dierenvlees (8 mannelijke savanne-olifanten). Om de verdere betrokkenheid van Nederlanders bij de campagne te meten, heeft Onderzoeksbureau Blauw onderzoek gedaan naar de bekendheid van de Nationale Week Zonder Vlees, onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Hieruit is gebleken dat vier op de tien Nederlanders (43%) zeker weet iets te hebben gehoord over de Nationale Week Zonder Vlees. De helft van deze Nederlanders is ook daadwerkelijk van plan om in de toekomst minder vlees te gaan eten.

Eén op de drie Nederlanders wil minder vlees eten

Momenteel eet gemiddeld de helft van de Nederlanders bijna dagelijks vlees (5-7 dagen), 32% van de consumenten eet 3 tot 4 dagen vlees en ongeveer 4% is vegetariër. Eén op de drie Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten in de toekomst. De Nationale Week Zonder Vlees helpt hierbij door de drempel te verlagen met praktische tips, lekkere en makkelijke recepten en handelingsperspectief in de vorm van vegetarische producten en kortingsacties.

Jaarlijks terugkerend initiatief

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van voedsel op het milieu. De grote milieu-impact van vlees eten is een belangrijke reden voor consumenten om te minderen. Initiatiefnemer Isabel Boerdam: “We zijn blij om te zien hoeveel Nederlanders we bereiken met deze campagne, maar zo lang er door veel Nederlanders nog steeds dagelijks vlees gegeten wordt, is deze week nog steeds hard nodig. Wij bereiden ons dus alvast voor op komend jaar, dan vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 9-15 maart!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: