Nationale Week Zonder Vlees bereikt ruimt 40% van de Nederlanders

18 juni 2019 | Thijs Jacobs

De tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees vond dit jaar plaats van 11-17 maart. 57.600 Nederlanders hebben zich via de website ingeschreven om mee te doen, de campagne heeft echter een veel groter effect gehad. Volgens cijfers van onderzoeksbureau Blauw* blijkt dat 43% van de Nederlanders van de Week Zonder Vlees heeft gehoord, gelijk aan bijna 7,5 miljoen mensen. Maar liefst de helft van de Nederlanders die de campagne gezien heeft, spreekt de intentie uit om in de toekomst minder vlees te eten. Met recht kan de Week Zonder Vlees dus een nationale campagne worden genoemd die daadwerkelijk bijdraagt aan een impactvolle gedragsverandering.

Nationale betrokkenheid

57.600 Nederlanders schreven zich via de website in om mee te doen en een week geen vlees te eten. Samen bespaarden zij 7.5 miljoen liter water (660 dagen non-stop douchen), 4.4 miljoen kilometer autorijden aan CO2-uitstoot (110 rondjes om de aarde) en 44 duizend kilo dierenvlees (8 mannelijke savanne-olifanten). Om de verdere betrokkenheid van Nederlanders bij de campagne te meten, heeft Onderzoeksbureau Blauw onderzoek gedaan naar de bekendheid van de Nationale Week Zonder Vlees, onder een representatieve steekproef van de Nederlandse bevolking. Hieruit is gebleken dat vier op de tien Nederlanders (43%) zeker weet iets te hebben gehoord over de Nationale Week Zonder Vlees. De helft van deze Nederlanders is ook daadwerkelijk van plan om in de toekomst minder vlees te gaan eten.

Eén op de drie Nederlanders wil minder vlees eten

Momenteel eet gemiddeld de helft van de Nederlanders bijna dagelijks vlees (5-7 dagen), 32% van de consumenten eet 3 tot 4 dagen vlees en ongeveer 4% is vegetariër. Eén op de drie Nederlanders geeft aan minder vlees te willen eten in de toekomst. De Nationale Week Zonder Vlees helpt hierbij door de drempel te verlagen met praktische tips, lekkere en makkelijke recepten en handelingsperspectief in de vorm van vegetarische producten en kortingsacties.

Jaarlijks terugkerend initiatief

Consumenten worden steeds bewuster van de impact van voedsel op het milieu. De grote milieu-impact van vlees eten is een belangrijke reden voor consumenten om te minderen. Initiatiefnemer Isabel Boerdam: “We zijn blij om te zien hoeveel Nederlanders we bereiken met deze campagne, maar zo lang er door veel Nederlanders nog steeds dagelijks vlees gegeten wordt, is deze week nog steeds hard nodig. Wij bereiden ons dus alvast voor op komend jaar, dan vindt de Nationale Week Zonder Vlees plaats van 9-15 maart!”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Martijn Struijk nieuwe maître sommelier restaurant Tribeca

Restaurant Tribeca, Heeze heeft Martijn Struijk aangetrokken als maître sommelier. Hij is per direct aangesloten om het team versterken. Claudia en Jan Sobecki: "We zijn superblij met de komst van Martijn. Hij zal ons zaalteam een nieuwe boost geven om zo op nog hoger niveau te kunnen pre ...

Achtergronden
Paskal Jakobsen doet eetcafé van de hand

De streetfoodbistro 'Hard en Ziel' van Bløf-zanger Paskal Jakobsen en zijn vrouw Door, die werd geopend in oktober 2018, gaat sluiten. Jakobsen en zijn vrouw runden Hard en Ziel met topchef Edwin Vinke van sterrenrestaurant De Kromme Watergang. Het Middelburgse eetcafé kende ze ...

Achtergronden Corona
Ingewijden: kabinet positiever over heropening terrassen

Het kabinet lijkt positiever gestemd over de mogelijkheid om op 28 april de terrassen te kunnen openen en de avondklok af te schaffen. Volgens ingewijden zijn de cijfers van de afgelopen dagen positiever dan verwacht. Het kabinet heeft besloten de cijfers daarom nog nauwgezet in de gaten te houden d ...

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef in Maastrichts culinair pareltje

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse Sherry Show

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: