Michelinrestaurant Noor vraagt surseance aan in zakelijk geschil en blijft open

Auteur: Redactie
Michelin Gastronomie 24 juni 2026
Michelinrestaurant Noor vraagt surseance aan in zakelijk geschil en blijft open © Siese Veenstra

Restaurant Noor* in Groningen heeft proactief surseance van betaling aangevraagd én door de Rechtbank Noord-Nederland verleend gekregen. Met deze strategische stap reageren eigenaren Jeroen en Marleen Brouwer daadkrachtig op een faillissementsaanvraag door één partij, voortvloeiend uit een zakelijk geschil.

De surseance stelt het financieel gezonde sterrenrestaurant in staat de situatie definitief op te lossen en de exploitatie zoals gepland tot eind 2026 te continueren.

De surseanceaanvraag volgt op een geschil, waarna de desbetreffende crediteur een faillissementsprocedure startte. De financiële positie van Noor als geheel staat niet ter discussie: het restaurant draait goed. Daarom hebben eigenaren Marleen en Jeroen Brouwer direct de regie naar zich toe getrokken. Door zelf uitstel van betaling aan te vragen, is de faillissementsaanvraag tijdelijk van tafel en kan worden gewerkt aan een oplossing. De rechtbank heeft een bewindvoerder aangesteld die toezicht houdt op het proces.

Tegelijkertijd met de aanvraag heeft Noor een ontwerpakkoord ingediend. Mede dankzij de toezegging van een nieuwe financier is de verwachting dat de surseance snel kan worden doorlopen, zodat het restaurant met een schone lei verder kan.

Geen zwakte, maar daadkracht

Jeroen Brouwer: "Deze stap is een bewuste stap vooruit. Wij hebben iets unieks opgebouwd in Groningen-Hoogkerk en we zijn enorm trots op wat we met Noor hebben bereikt. Deze procedure is voor ons geen teken van zwakte, maar juist van daadkracht. Hiermee willen we, samen met onze nieuwe financier, het ontstane probleem oplossen, want niemand heeft baat bij een faillissement.”

Noor blijft open

Voor de gasten van het met een Michelinster bekroonde restaurant verandert er de komende periode niets. De deuren blijven geopend en het gastvrije team staat gemotiveerder dan ooit klaar om de gasten te ontvangen. Marleen Brouwer: “We blijven open tot het einde van 2026, exact zoals we van plan waren. De mooiste vorm van support op dit moment bestaat simpelweg uit het boeken van een tafel en te genieten van een mooie gastronomische maaltijd op niveau. Kom proeven waar ons hart ligt en waar we zo hard voor werken. Wat we in 2027 gaan doen, maken we later bekend. Nu ligt de focus op een waardig en onvergetelijk culinair jaar."

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Noor (@noorgroningen)

Overig nieuws