''Met het complete Horeko systeem kunnen we sturen op onze twee grootste kostenposten''

17 september 2019 | Thijs Jacobs
''Met het complete Horeko systeem kunnen we sturen op onze twee grootste kostenposten''<

Villa Ruimzicht – een elegant en modern hotel met een restaurant en bar waar iedereen zich thuisvoelt, of je nu in driedelig pak of in je korte broek binnen komt lopen. In de tuin van de villa vertelt chef Bjorn Massop over zijn passie voor lokale producten, zijn drang naar een goed georganiseerde en gecalculeerde keuken en de noodzaak van goed personeelsmanagement.

De Achterhoek in het bloed

“Ik ben opgegroeid in de Achterhoek en heb mijn eerste ervaringen hier opgedaan. Vervolgens ben ik het land in getrokken om verder te leren, tot het echt begon te kriebelen om terug naar de Achterhoek te gaan. Aanvankelijk kwam ik bij Villa Ruimzicht om als chef de organisatie weer gezond en kwalitatief te maken. En om vervolgens mijn eigen onderneming te starten.” Maar het klikte zo goed, dat Bjorn begin dit jaar partner werd. Met een duidelijke missie: “Mijn doel is om de ambachten om ons heen in stand te houden.”

Ik kan je precies vertellen van welke koe het vlees komt

Villa Ruimzicht is niet alleen veelzijdig voor gasten, maar biedt ook Bjorn de ruimte om zijn creatieve energie kwijt te raken. “We hebben qua food twee heel duidelijke concepten; in restaurant Lokaal is het fine dining en kan ik al mijn culinaire ervaring kwijt. Maar we hebben ook het bar-restaurant BAR & BITES - en alles wat ik heel leuk vind maar misschien te simpel is voor fine dining kan ik daar kwijt. Van mijn moeders recepten in een nieuw jasje tot een superleuke burger. Zo komt al het rundvlees van een lokale boer en kan ik je precies vertellen van welke koe het vlees komt.”

Als je zo ambachtelijk wil werken als Bjorn, zet je druk op je marge en je personeel. “Maar ik geloof dat als jij de techniek voor je laat werken, als je naar efficiëntie zoekt, dan kan je zonder het ambacht te kort doen toch normale tijden werken. En zo zijn we ook bij Horeko terechtgekomen."

Het is zoveel makkelijker en sneller geworden

“Eigenlijk werkte het Hospitality systeem precies zoals ik werkte. Alleen had ik alles in verschillende mapjes en documenten. Prima voor 1 keuken, maar wij hebben 3 bedrijven en je kan niet overal tegelijk zijn. Wijzigingen die ik doe kunnen gelijk overal worden doorgevoerd. Inhoudelijk is er bijvoorbeeld voor de kostprijsberekening niet zo veel veranderd, maar het is zoveel makkelijker en sneller geworden. Wat voorheen nog weleens gebeurde is dat een recept 4 keer gemaakt moest worden, maar dat dat niet goed werd berekend. Nu met Horeko vermenigvuldig je eenvoudig op het scherm – we zagen gelijk de derving omlaag gaan. Dat zoiets simpels zo’n effect heeft, had ik ook niet bedacht.”

“HACCP met Horeko is waanzinnig. Het gaat knipperen als er dingen ingevuld en gedaan moeten worden en achteraf is het altijd goed terug te zien. Labelen is echt wel een kwestie van opvoeden geweest hier, maar nu klik je het recept aan, print het label en je ziet gelijk wanneer het ververst moet. Voorheen was het nog wel eens ’s avonds na de service alles controleren en stickeren.”

Door mensen een comfortabele werkplek te geven met een goede werk-privébalans kan je het maximale uit ze halen

“Goede werk-privébalans vinden we belangrijk hier, ook onze mensen verdienen gewoon een pauze tijdens werktijden. Horeko Planning helpt ons dit goed en systematisch te doen. Ik ben met verschillende bedrijven en concepten bezig, dus ik moet zorgen dat ik mijn mensen de handvatten geef zodat zij hun werk goed kunnen doen. Allereerst tijdens plannen scheelt het uren en omdat het gewoon makkelijk en overzichtelijk is in één scherm – je kan gelijk de gewerkte uren en beschikbaarheid controleren tijdens het maken van de roosters.” Gemak en tijdsbesparing is 1, maar het systeem is voor Bjorn ook een investering die zichzelf terug verdient: “Als je goed en overzichtelijk kan roosteren en weet waar je mee bezig bent als je roostert dan kun je direct op je personeelskosten sturen. Met Horeko kun je iedereen daar heel makkelijk bewust van maken.” Uiteindelijk ligt de winst in totale efficiëntie.

Met het complete Horeko systeem kunnen we sturen op onze twee grootste kostenposten: inkoop en personeel

Ben je naar aanleiding van het verhaal van Bjorn nieuwsgierig geworden naar Horeko? Maak een afspraak met een van onze collega's en ze laten je zien wat het systeem voor jou kan doen. 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: