McDonalds lanceert glutenvrije hamburger

7 april 2017 | Roy Spijker
McDonalds lanceert glutenvrije hamburger<

McDonald’s biedt op dit moment haar gecertificeerde glutenvrije Hamburgers aan in meer dan 100 van haar restaurants, verspreid over heel Nederland. Bovendien heeft het bedrijf de ambitie om deze Hamburgers in nog meer restaurants aan te gaan bieden. De voornaamste reden van deze uitrol van verkooppunten is dat McDonald’s ‘Always Open for Good Times’ wil zijn, ook voor haar gasten met een glutenintolerantie. Na de succesvolle pilot van deze Hamburgers volgde in juni 2015 de verkoop in 50 restaurants. Nu kunnen gasten inmiddels bij meer dan 100 restaurants terecht voor een glutenvrije Hamburger, Cheeseburger of Quarter Pounder.

Het aanbieden van de glutenvrije Hamburgers in steeds meer restaurants van McDonald’s beantwoordt aan de wens van gasten met coeliakie om erbij te kunnen horen als ze eens buiten de deur willen eten. Andrea Wesselius van de Landelijke Coeliakie Vereniging (NCV) is blij met deze ontwikkeling bij McDonald’s. ‘Coeliakie is een chronische ziekte waarbij het lichaam geen gluten verdraagt. Veel mensen met coeliakie durven niet buiten de deur de eten. Het lukt McDonald’s om een veilig proces voor de bereiding van Hamburgers te organiseren. Ook als het spitsuur is in de keuken. Dat is heel knap! McDonald’s zorgt ervoor dat mensen met coeliakie uit eten kunnen. We zijn blij dat de Hamburgers nu op zoveel locaties verspreid in Nederland beschikbaar zijn’. Ook miss-glutenvrij Harmke Schippers is zeer te spreken over de kwaliteit én de beschikbaarheid van de glutenvrije Hamburgers. ‘Als ik op social media een foto van mijn menu met glutenvrije burger plaatste, kreeg ik standaard de reactie: 'ik hoop dat de McDonald's bij ons ook snel de glutenvrije burgers aanbiedt'. Dit hoor ik nu vrijwel niet meer, want mijn volgers kunnen nu al bij meer dan 100 restaurants terecht!'

De glutenvrije Hamburgers zijn in nauwe samenwerking met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) tot stand gekomen. De NCV stelt zeer strenge eisen aan het gebruik van het officiële logo voor horeca in Nederland ‘Lekker glutenvrij’. Ook McDonald’s stelt hoge eisen aan de kwaliteit en voedselveiligheid van de ingrediënten. Het broodje zelf beschikt over de juiste certificaten om het internationale Euro Crossed Grain keurmerk te dragen.

‘De bereiding van deze Hamburgers gebeurt met de hoogste aandacht van onze medewerkers’, aldus Eunice Koekkoek, manager Corporate Communicatie van McDonald’s Nederland. ‘De broodjes worden in een speciaal broodzakje getoast om contact en kruisbesmetting tot een minimum te beperken. Medewerkers van restaurants die starten met de verkoop van de glutenvrije Hamburgers krijgen een aanvullende instructie zodat zij precies weten hoe deze Hamburgers te bereiden. Bovendien wordt ieder restaurant van McDonald’s dat de glutenvrije burgers verkoopt jaarlijks gecontroleerd. Alle restaurants blijven ieder jaar ver onder de minimale norm van 20 ppm (parts per million).’

McDonald’s is van plan om de glutenvrije Hamburgers in meer restaurants aan te gaan bieden. ‘We willen graag dat alle gasten kunnen genieten van onze producten en om dit waar te maken willen we de wensen van onze gasten met Coeliakie beantwoorden en bekijken hoe wij deze glutenvrije burgers naar nog meer restaurants kunnen uitrollen, aldus Eunice Koekkoek.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Culinair Internationaal Bocuse d'Or
17 deelnemers aan de Europese finale Bocuse d'Or Europe

Van 15 tot 16 oktober nemen 17 Europese landen deel aan Bocuse d'Or Europe in Tallinn, Estland om zich te kwalificeren voor de grote wereldfinale die plaatsvindt op 1 en 2 juni 2021 in Lyon (Frankrijk). Aanvankelijk hadden 24 landen zich aangemeld. Na de eerste selectie bleven er 20 over, er ...

Food trends
De Dessertclub creëert eerste zoete bitterbal van Nederland

Het eerste dessert only pop-up restaurant van Nederland, de Dessertclub, krijgt wegens het grote succes een vervolg. Op 1 oktober opent het restaurant opnieuw haar deuren in Apeldoorn met een compleet nieuw 7-gangen menu. De Dessertclub heeft daarvoor een bijzondere versie van een typisch Nederlands...

Drinks trends
Consument kiest voor bewustere drinks sinds de lockdown

Met dank aan de crisis waarin we ons nog steeds begeven, maken consumenten steeds bewustere keuzes. Maar hoe uiten de consumententrends van nu zich eigenlijk? Het is niet gek te concluderen dat de afgelopen periode en de situatie waarin we ons bevinden diepe sporen hebben achtergelaten. Niet alleen ...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: