Koen Bakker eerste SVH Meesterhorecaondernemer

9 mei 2018 | David Bakker
Koen Bakker eerste SVH Meesterhorecaondernemer<

Een primeur: op woensdag 9 mei is Koen Bakker, eigenaar van Het Hooihuis in Roosendaal geslaagd voor zijn Meesterproef SVH Meesterhorecaondernemer. Koen Bakker is daarmee de eerste SVH Meesterhorecaondernemer van Nederland. Met deze nieuwe meestertitel wordt de hoogste graad van vakbekwaamheid op het gebied van ondernemen in de horeca geborgd.

De Meesterproef nam twee dagen in beslag, om zo voldoende tijd te hebben om alle aspecten van het runnen van een onderneming in de proef te kunnen beoordelen. De proef werd afgenomen door drievoudig SVH Meester Paul van Oers van Hotel Management School Maastricht track Foodservice, namens Koninklijke Horeca Nederland ondernemers Hajé de Jager en Robèr Willemsen (voorzitter KHN), Ricardo Eshuis. directeur SVH en Hanneke Westland (Secretaris SVH Meestertitels van SVH).

Traject

De commissie kijkt terug op een mooi en intensief traject dat bestaat uit gesprekken met de Commissie Meesterproef, het overleggen van talloze cijfers en zijn visie op ondernemerschap, goed werkgeverschap en gastvrijheidsconcepten. Onderdeel van het traject is een mystery visit waarin de dagelijkse bedrijfsvoering in kaart wordt gebracht. Uit alles bleek steeds wat een vakman Koen Bakker is. Dat werd eerder dit jaar nog eens onderstreept toen Het Hooihuis Beste Leerbedrijf Horeca 2017-2018 werd.  

‘De Meesterhorecaondernemer is een ondernemer die je in een horecabedrijven hoopt te vinden. Deze titel gaat werkelijk dwars door hele branche. Dat er nu sinds de lancering van de titel op de Horecava 2016 een eerste Meesterhorecaondernemer is geslaagd voor de Meesterproef draagt bij aan het gezamenlijke doel dat we hebben in de horeca: het stimuleren van goed werkgeverschap en goed ondernemerschap. Deze titel laat zien dat succesvol ondernemerschap vraagt om durf om van operationeel denken en werken in een zaak toe te groeien naar het neerzetten van een strategie. Koen heeft dit als selfmade man in de afgelopen jaren gedaan door zichzelf te dwingen die stap te zetten,’ aldus Ricardo Eshuis, directeur van SVH.

Kwaliteit

De titel van SVH Meesterhorecaondernemer is een manier om kwaliteit zichtbaar te maken en om kwaliteit leveren te stimuleren. De meester heeft een voorbeeldfunctie naar medewerkers en andere ondernemers en biedt een wenkend perspectief voor jongeren. Ontwikkelen van anderen is belangrijk, als een ondernemer wil groeien dan zijn er meerdere medewerkers in het bedrijf nodig die zich verantwoordelijk voelen. Willen groeien is een voorwaarde voor excellentie. Een excellente ondernemer heeft ook een verantwoordelijkheid naar de (mogelijk) jonge instroom, dat is goed voor de toekomst en goed voor de maatschappij.

Stimuleren

De nieuwbakken Meester Koen Bakker vindt het een eer op de eerste Nederlandse SVH Meesterhorecaondernemer te zijn: “Ik ben niet dit traject ingegaan voor een titel of een speldje, maar juist om mee te helpen het ondernemerschap in Nederland te stimuleren en de horeca te helpen nog aantrekkelijker te worden als werkgever. Als ondernemer ben je nooit klaar en zoek je altijd naar verbeteringen met als doel een blije gast en een blije medewerker.”

Verrassen

Voorzitter van de examencommissie Paul van Oers is erg onder de indruk van de eerste Meester: “Van vin de pays naar Grand cru! Verleiden, verrijken, verwonderen en verrassen staat centraal in het Hooihuis. Koen Bakker en zijn medewerkers maken gewone gastronomie weer heel bijzonder.”

KHN

Rober Willemsen is als voorzitter van KHN trots op deze ondernemer en ziet Bakker als een “ondernemer die uitstekend inspeelt op de grote uitdagingen in de huidige markt, middels een toekomstbestendig en duurzaam personeelsbeleid en door consequent met zijn team te blijven focussen op rendement.”

SVH Meestertitels

De nieuwe titel is de zesde titel naast de vijf al bestaande SVH Meestertitels die SVH namens de branche beheert: SVH Meestergastheer, SVH Meesterijsbereider, SVH Meesterkok, SVH Meesterschenker en SVH Wijnmeester. Nederland heeft op dit moment 285 SVH Meesters verdeeld over de zes SVH Meestertitels (SVH Meestergastheer, Meesterhorecaondernemer, Meesterijsbereider, Meesterkok, Meesterschenker en Wijnmeester). In 1980 is de eerste SVH Meesterkok geslaagd voor de Meesterproef. Vanaf dat moment staat de SVH Meestertitel symbool voor de hoogste graad van vakbekwaamheid die iemand in de Nederlandse horeca kan behalen. SVH Meesters leveren een grote bijdrage aan het imago van het vak. Ze zijn boegbeelden en inspireren anderen om voor een carrière in de horeca te kiezen. Benieuwd naar SVH Meesters in de eigen regio: check de app SVH Meesterzoeker.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Sidney Schutte en David Baxter openen Café Cliché

Vandaag opent Café Cliché, de gloednieuwe buurtbrasserie van Amsterdam-Oost. Hier kookt chef David Baxter vijf dagen per week voor de buurt en voor wie in de buurt is. Het initiatief en het menu zijn van Sidney Schutte, die net als Baxter carrière maakte in sterrenrestaurants. ...

Economie Food
Foodora stopt in Nederland

Maaltijdbezorger Foodora trekt de stekker uit de Nederlandse markt. Het Duitse moederbedrijf Delivery Hero zette afgelopen maand de Nederlandse tak in de etalage, maar heeft geen koper kunnen vinden. Dat meldt de NOS. Medewerkers van het bedrijf zijn schriftelijk ingelicht en krijgen vrijdag 17 ...

Personeel
Alles over de opbouw van loonkosten

De bezetting in de horeca verandert. Waar vroeger duidelijk een lunchpiek tussen half een en half twee was, komen de gasten tegenwoordig de hele dag over de vloer. Daarom is er een spreiding van personele bezetting nodig, liefst gebaseerd op kennis over de bezetting van je zaak. Technologische hulpm...

Vijf tips om wespen op afstand te houden

Het valt nu nog mee, maar de maand augustus herbergt ieder jaar weer een wespenplaag. Eind juli zijn de wespennesten voltooid en gaan de insecten op zoek naar voedsel, voornamelijk op uw terras, in de keuken of achter de bar. Bloedirritant voor gasten, werknemers en uzelf. Wij hebben een aantal tips...

trends Bier
Er wordt bewuster bier gedronken

De Nederlandse consument duikt steeds dieper in de mogelijkheden van een divers bieraanbod. Hoewel pils nog altijd de onbetwiste leider is in het schap, is er een aanhoudende populariteit van speciaalbier en alcoholvrije en -arme bieren. Dit blijkt uit het jaarlijks terugkerende Nationaal Bierond...

Bier
Moskovieten geven 10 procent salaris uit aan bier

Het biertje blijft over de hele wereld één van de meest populaire alcoholische versnaperingen, maar hoeveel biertjes worden er nu gemiddeld genomen geconsumeerd? Besparingsplatform Kortingscode.nl deed onderzoek naar hoeveel bier er per persoon op maandelijkse basis wordt gedronken en ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: