Knibbel, knabbel, knuisje, wie knabbelt er aan jouw huisje?

11 augustus 2020 | Monique van Gevelt

Vol is vol, kopte de krant laatst. Het gaat over hoe vol de campings, bungalowparken en hotels wel niet zijn in eigen land. In maart was de annuleringenstroom niet bij te houden en deze zomer staat de telefoon roodgloeiend om een felbegeerd plekje onder onze eigen zon te bemachtigen. Tenminste als je niet té stedelijk ligt.

Hier durfden wij in de piek van de crisis enkel van te dromen: dat onze medelanders en buren voor òns land kiezen deze zomer als hun vakantiestek. Het is ronduit onzeker wat het najaar en de winter gaan brengen, maar dit hebben we alvast ‘in the pocket’. Hopelijk zijn dit de tekenen van een langduriger herstel en niet slechts een opleving. 

Volgens economen wordt Nederland namelijk relatief hard getroffen door onze afhankelijkheid van het buitenland. Het aantal faillissementen en de werkeloosheid zitten in een opwaartse lijn. En als de steunpakketten te vroeg worden afgebouwd en de banken hun ‘kluis’ definitief voor de horeca sluiten, zijn de rapen pas echt gaar.

Maar in de tussentijd blijkt de mens, en dus ook de ondernemer, kort van geheugen en bestaat het gevaar dat ze de misère vergeten zodra het weer beter gaat. Maar het is niet vraag of er een volgende crisis komt, maar wanneer die komt.

Wees voorbereid

Niet alles valt te voorzien of te voorkomen. Weinigen zagen een wereldwijde pandemie op ons afkomen. En toch stond die opeens voor onze deur. Hier was niemand op voorbereid, sommigen waren net lekker aan het investeren en bezig met de groei van hun horecabedrijf.

Het is moeilijk anticiperen op iets waarvan je niet weet dat het eraan komt. Maar je kunt wel zorgen voor een zo stabiel mogelijk bedrijf dat niet te kwetsbaar is voor invloeden van buitenaf. Door buffers op te bouwen, risico’s in te calculeren en toch te investeren in de toekomst.

Soms zie je een crisis al aan de horizon verschijnen terwijl de symptomen zich nog niet volledig manifesteren. Je voelt aan je water dat er wat te gebeuren staat.

Vooruitziende blik

Wil je voorbereid zijn op een toekomstige storm? Dan zijn hier wat punten van aandacht zodat je straks niet je eigen huis of zaak hoeft op te eten.

Het is niet de omzet maar de winst die telt. Hou daarom altijd de vinger op je marges. Want als de omzet opdroogt, heb jij met een gezonde marges niet direct enorme cashflowproblemen.

Zodra je uit dit zware weer komt is het verstandig om direct te starten met het aflossen van je schulden. Zo ben je in een volgende crisis minder kwetsbaar en krijg je geen acute financiële problemen waardoor de banken je de duimschroeven aandraaien.

Reageer snel als je de signalen van een crisis ziet. Snijd in de kosten en kijk kritisch naar alle processen.

Bedrijven die net voor of aan het begin van een recessie gaan bezuinigen staan er na de recessie vaak beter voor. Je gaat afgeslankt door het diepe dal van de crisis heen.

Aan ‘gratis’ geld en goedkoop lenen zitten altijd haken en ogen. Dat is waarom familiebedrijven een crisis beter doorstaan. Ze zijn niet zo zwaar extern gefinancierd en bereid om in te teren op hun eigen vermogen.

Heb je meerdere bedrijven of ‘onderdelen’ waar je toch al vanaf wilde? Verkoop ze op de vooravond van de crisis. Zo heb je minder ‘bagage’ als de crisis op z’n heftigst is. En wellicht heb je dan nog geld in kas om na de crisis te gaan shoppen en iets voor dumpprijs over te nemen.

Kweek vet op de botten door in de goede jaren niet te strooien met geld. Blijf naar de lange termijn kijken en hou je bedrijf financieel gezond. Investeren is goed, maar weeg wel waar je je geld aan uitgeeft.

Bekwame medewerkers vasthouden tijdens een crisis levert je waardering, loyaliteit en een sterk team op. Tijdens een crisis worden medewerkers veelzijdig ingezet, waardoor ze ervaring krijgen in meerdere disciplines. En na de crisis heb je minder wervingsproblemen en ben je sneller weer op volle kracht.

Je hoeft geen helderziende te zijn om te weten dat bovenstaand belangrijk is voor een gezond bedrijf. Toch laten we ons verleiden door mooie praatjes en plaatjes. Hongerig kijken naar andermans succes of dromen over wat had kunnen zijn helpt niet. Onderneem liever realistisch, vooruitziend, doortastend en resultaatgericht. Dat helpt je verder dan geloven in sprookjes.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie
Horeca 22.00 uur dicht, maximaal dertig gasten binnen

De horeca is verplicht om vanaf dinsdag 29 september de deuren om 22.00 uur te sluiten. Vanaf 21.00 uur mag er niemand meer naar binnen. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. In de buitenruimte gaat landelijk een maximum van 40 personen gelden voor bijeenkomsten. Daarbij ...

Achtergronden Vega
Eet Geen Dierendag: hoe vier jij het?

Elk jaar op 4 oktober vertroetelen we onze trouwe viervoeters. Het kan niet op: van extra lange wandelingen tot enorme botten, cadeautjes en zelfs hele taarten. Dit jaar viert Wakker Dier alweer voor de 10e keer Eet Geen Dierendag en maken we er ook voor onszelf een feestje van. We vieren deze bijzo...

Economie KHN
KHN pleit voor extra steunmaatregelen

De snelle toename in het aantal besmettingen was de aanleiding voor een extra persconferentie van premier Rutte en minister De Jonge vanavond. Het aantal coronabesmettingen blijft stijgen, het kabinet grijpt daarom landelijk keihard in. Opnieuw krijgt de horeca harde klappen. Aanvullend op de maa...

Achtergronden Tech
Horeca gebruikt relatief vaak online platformen

Circa 8 procent van de Nederlandse bedrijven met twee of meer werkzame personen gaf aan in 2018 online platformen te hebben gebruikt om hun goederen en diensten af te zetten. De belangrijkste redenen waren de toegang tot een grotere afzetmarkt (83 procent) en gemak (75 procent). Dit blijkt uit het o...

Tech Nice 'n Easy
Hoe kun je controle over F&B bewaren bij meerdere vestigingen?

Een goed draaiend restaurant is geen garantie op succes bij meerdere vestigingen. De reden is simpel: een topmanager kan niet overal tegelijk zijn. Om de controle te behouden over vitale processen als inkoop, voorraad, productie en foodcost maken multi-unit ondernemingen steeds vaker gebruik van een...

Economie
"Horeca 22.00 uur dicht, maximale groepsgrootte naar 30"

Tijdens de persconferentie van vanavond zal premier Mark Rutte bekendmaken dat de horeca iedere dag verplicht om 22.00 uur de deuren zal moeten sluiten. In publieke ruimtes mogen nog maar maximaal 30 mensen samenkomen. Dat geldt dus ook in restaurants. Daarbij wordt het personeel niet meegerekend. D...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: