KHN: 10-puntenplan voor duurzame horeca

6 november 2015 |
KHN: 10-puntenplan voor duurzame horeca

De Europese horecabranche-organisatie HOTREC presenteerde gisteren een 10-puntenplan. Daarmee geven de Europese belangenbehartigers hun visie
op de deeleconomie. "Alle aanbieders die tegen betaling producten of diensten leveren horen aan dezelfde wet- en regelgeving te voldoen. Daarmee wordt de consument beschermd en is er een eerlijk speelveld voor elke ondernemer die commercieel eten, drinken of slapen aan de consument wil aanbieden. Nieuwe initiatieven in deze 'schaduweconomie' maken het noodzakelijk dat de overheid snel werk gaat maken om deze initiatieven te reguleren. Of je dit in het klein of in het groot aanbiedt maakt geen verschil. Zodra er sprake is van een commercieel aanbod, hebben consumenten recht op bescherming", aldus de organisatie.

Zelfde wetten en regels
KHN vindt bijvoorbeeld dat huiskamerchefs die tegen betaling eten of drinken aanbieden, aan dezelfde wetten en regels moeten voldoen als de horeca. "KHN is voor een eerlijk speelveld. Initiatieven als AirBnB, waarbij sprake is van particuliere verhuur van accommodaties van consument tot consument via een online platform, houden de gemoederen ook bezig in Barcelona, Parijs en Londen. HOTREC plaatst kanttekeningen bij de veelheid aan internationale initiatieven die vaak leiden tot oneerlijke concurrentie voor de reguliere horeca."
Reactie ministerie van Economische Zaken
Adjunct-directeur Topsectoren en Industriebeleid van het ministerie van Economische Zaken Remco de Haan: "De digitalisering en de opkomst en impact van nieuwe digitale of online platforms staan hoog op de Europese agenda. De Europese commissie initieerde een uitgebreide studie en maakt de bevindingen volgend jaar bekend. Het onderwerp staat ook hoog op de Nederlandse politieke agenda. Wij moeten onderzoeken of de huidige regelgeving en het wettelijke kader adequaat zijn om waar nodig in te grijpen. Door middel van regelgeving scheppen wij de kaders die nodig zijn om in vrijheid te kunnen innoveren en ondernemen. Maar het is aan u als ondernemers om de eigen onderneming te versterken en voor u de juiste weg naar succes te vinden!"

Reactie van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA)
Benno Bruggink van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit zegt toe te zien op de regels. "Elke kok die geld verdient aan dit soort zaken heeft aan dezelfde eisen te voldoen als alle andere koks in de horeca."

Het 10-puntenplan van HOTREC

1. Integreer privé-accomodaties die voor korte periode verhuurd worden in de wetgeving als toeristische accomodaties

2. Creër processen voor registraties en vergunningen

3. Meet privé-accomodaties die voor korte periodes verhuurd worden in toeristische statistieken

4. Verhoog de eisen en voer inspecties uit voor veiligheid

5. Laat de accomodaties voldoen aan fiscale verplichten

6. Verifiër de identiteit van de bezoeker volgens de eisen uit het Verdrag van Schengen

7. Bescherm de rechten van medewerkers

8. Bescherm de kwaliteit van leven in de buurt

9. Maak een duidelijk onderscheid tussen woon- en commercieel vastgoed

10. Controleer de verspreiding van privé-accomodaties die voor korte tijd verhuurd worden.

Bekijk hier het originele 10-punten plan.
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: