Interview: Yoghurt Barn wil fors uitbreiden

4 juli 2018 | Thijs Jacobs

Wouter Staal, de eigenaar van de succesvolle Yoghurt Barn-keten, heeft zijn bedrijf vorig jaar van zes naar twaalf vestigingen zien groeien. Toch is het einde nog niet in zicht. Om nog verder te kunnen groeien gaat hij nu in zee met franschisenemers en ook werken met licenties.

Dat gaat niet zomaar, vertelt Wouter: 'We zijn er druk mee geweest om een vuistdik handboek te schrijven voor onze managers, wat dat betreft hebben we echt een kwaliteitsslag gemaakt. Daarnaast hebben we contact gezocht met franchiseondernemers en een advocaat, zodat we niet voor verrassingen komen te staan."

Huurprijzen

De manier van werken is nu behoorlijk kapitaalintensief. "We zitten liefst in mooie panden in aansprekende steden. Niet in de hoofdstraten, mede vanwege de huurprijzen, maar meer eromheen. Dat zijn ook juist de mooie plekken om rustig te genieten van ons product."

Niet alleen franchisenemers kunnen het bedrijf verder laten groeien, ook licenties bieden uitkomst. "In winkelcentra, ziekenhuizen in hogescholen... Daar kom je niet zomaar tussen, want die markt is in handen van enkele zeer grote spelers. Met het wegzetten van licenties bij grote cateraars kunnen we ons merk wel uitstekend positioneren op die high traffic locaties."

Buitenland

Goed, ervaringen uit het verleden heeft Wouter niet op franchisevlak, maar dat weerhoudt hem er niet van om geschikte kandidaten en panden te zoeken. "In de meeste grotere steden zijn er wel twee of drie locaties die wij graag zouden willen betrekken. Samen met de juiste ondernemers kunnen we daar een groot succes van maken. In het franchiselandschap hebben zij keuze uit meerdere mooie merken, maar zo'n uniek en succesvol merk als het onze is lastig te vinden. De focus op feelgood en gezondheid is van groot belang en past helemaal in de trend. Ik hoop zelfs buiten Nederland voet aan de grond te kunnen krijgen."

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Swijnenburg opent twee restaurants

Swijnenburg | meet & celebrate opent deze zomer twee tijdelijke restaurants op bijzondere locaties, die normaal gesproken alleen geopend zijn voor besloten evenementen. Op landgoed Buitenplaats Sparrendaal (Driebergen) opent pop-up restaurant Bentinck haar deuren en bij Kasteel Amerongen (Ame...

Interview Longread Coronacrisis
Utrechtse horecaondernemers: "De run op de horeca blijft uit"

We zijn nu drie dagen onderweg sinds de 'heropening' van de horeca. Tijd om horecaondernemers te bezoeken en te vragen naar de ervaringen met het ondernemen met coronabeperkingen en de verwachting voor de toekomst. In Utrecht bezochten we daarom verschillende horecaondernemers en voelden vooral het ...

Columns
Column Sico de Moel: Mijn eerste dag

'Hi Sico, mijn vrouw is jarig en we willen bij je komen eten. Vijf personen inclusief mijn oude vader. Heb je plek?' Mijn buurman deed de eerste reservering sinds de lockdown. Hoe zat het ook alweer? Maximaal 2 of 4, uit hetzelfde huishouden of hoefde dat toch niet? Tegen het einde va...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Michelin Verbouwen
Beluga Loves You zet verbouwing in: 1 augustus weer open

Afgelopen weken is Beluga Loves You net als zovelen in de weer geweest met het zoeken naar de juiste vertaling van 'het nieuwe normaal'. Servais Tielman: "Wij zijn tot de conclusie gekomen dat we dat onmogelijk kunnen combineren met hoogwaardige gastronomie, een topbeleving en een onged...

Opening Coronacrisis
Liveblog 2: Yessss! Wij gaan weer open!!

Niet alleen in Utrecht hoorde je een zucht van verlichting. Maar ook in en op andere plaatsen in Nederland slaakte de horeca een vreugdekreet(je). We mogen weer. We zijn er klaar voor en nu maar hopen dat de gasten komen. Want ook onder horecaondernemers is er de zorg of gasten niet eerst even de ka...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: