Interview: Yoghurt Barn wil fors uitbreiden

Auteur: Thijs Jacobs
4 juli 2018
Interview: Yoghurt Barn wil fors uitbreiden

Wouter Staal, de eigenaar van de succesvolle Yoghurt Barn-keten, heeft zijn bedrijf vorig jaar van zes naar twaalf vestigingen zien groeien. Toch is het einde nog niet in zicht. Om nog verder te kunnen groeien gaat hij nu in zee met franschisenemers en ook werken met licenties.

Dat gaat niet zomaar, vertelt Wouter: 'We zijn er druk mee geweest om een vuistdik handboek te schrijven voor onze managers, wat dat betreft hebben we echt een kwaliteitsslag gemaakt. Daarnaast hebben we contact gezocht met franchiseondernemers en een advocaat, zodat we niet voor verrassingen komen te staan."

Huurprijzen

De manier van werken is nu behoorlijk kapitaalintensief. "We zitten liefst in mooie panden in aansprekende steden. Niet in de hoofdstraten, mede vanwege de huurprijzen, maar meer eromheen. Dat zijn ook juist de mooie plekken om rustig te genieten van ons product."

Niet alleen franchisenemers kunnen het bedrijf verder laten groeien, ook licenties bieden uitkomst. "In winkelcentra, ziekenhuizen in hogescholen... Daar kom je niet zomaar tussen, want die markt is in handen van enkele zeer grote spelers. Met het wegzetten van licenties bij grote cateraars kunnen we ons merk wel uitstekend positioneren op die high traffic locaties."

Buitenland

Goed, ervaringen uit het verleden heeft Wouter niet op franchisevlak, maar dat weerhoudt hem er niet van om geschikte kandidaten en panden te zoeken. "In de meeste grotere steden zijn er wel twee of drie locaties die wij graag zouden willen betrekken. Samen met de juiste ondernemers kunnen we daar een groot succes van maken. In het franchiselandschap hebben zij keuze uit meerdere mooie merken, maar zo'n uniek en succesvol merk als het onze is lastig te vinden. De focus op feelgood en gezondheid is van groot belang en past helemaal in de trend. Ik hoop zelfs buiten Nederland voet aan de grond te kunnen krijgen."

Overig nieuws