Interview Erik Stroink, BBB Maastricht

9 september 2015 |
Interview Erik Stroink, BBB Maastricht<

Van 5 tot en met 7 oktober staat het MECC in Maastricht in het teken van bourgondisch genieten. Zowel de BBB als "Folie Culinaire":http://www.folieculinaire.com/ zijn niet meer weg te denken uit de agenda’s van horecaondernemers, en dat is niet zonder reden. De BBB vindt voor de 61e keer plaats; Folie Culinaire inmiddels voor de 3e keer. Erik Stroink, product manager van beide beurzen, vertelt vol overgave over de activiteiten die begin oktober in Maastricht plaatsvinden en over speciale activiteiten voor lunchroomeigenaren, hoteliers, restaurateurs en caféondernemers.

'Warme' beurs
“Horecavakbeurs BBB en Folie Culinaire hebben een hoog bourgondisch gehalte; dit heeft te maken met de regio. Limburg is immers een regio waar genieten een eerste levensbehoefte is. Dit komt tot uiting in het aanbod op de beurs en in de aankleding. De BBB is een ‘warme’ beurs, waar men komt om te genieten en waar je in een gemoedelijke sfeer inspiratie opdoet. Om de bezoekers nog een extra dosis inspiratie mee te geven, werken we samen met de horeca in de Maastrichtse binnenstad. Bezoekers krijgen van ons vouchers, waarmee je korting krijgt bij horeca in de binnenstad.”

Beurs voor horecaprofessionals
Dat de BBB een beurs voor levensgenieters is, zie je terug in het programma: een ‘Food Village’, waar de nadruk ligt op ambachtelijke producten, een Wijntheater waar je alles leert over wijn en wijn/spijs, een pop-up-restaurant waar je van een sterrenlunch kunt genieten (Herman den Blijker en Hans van Wolde staan achter de kachel) en een zestal Food Trucks waar je de heerlijkste specialiteiten kunt bestellen. “Het Proefplein Speciaalbieren is ook geweldig; daar staan verschillende internationale, kleine brouwerijen. Natuurlijk vind je bij ons ook de grote namen, maar de aanwezigheid van de kleine brouwerijen voegt iets extra’s toe aan het palet”, aldus Stroink. Er zijn ook verschillende workshops, georganiseerd door StiBON.”

Folie Culinaire
“De derde editie van de Folie Culinaire is, evenals de eerdere edities, een high-end beurs. Bekende chefs en aanstormende talenten geven demo’s. Enkele namen zijn onder anderen Dominique Persoone, Giovanni Oosters en natuurtalent Alexandre Mazzia. Daarnaast bieden we een boerenmarkt met de heerlijkste producten. Denk hierbij aan zoete dadels uit Saoedi Arabië en groenten die speciaal op bestelling worden gekweekt. Wil je een aubergine van twee centimeter? Dan kan dat. O ja, ook de Zeeuwse oesters die op land worden gekweekt, zijn uniek. Ze worden in een geïsoleerde loods gekweekt en zijn gevoed met plankton. Een fantastisch product. En wat te denken van een aantal onafhankelijke Franse wijnboeren die hun wijnen komen presenteren? Het belooft een prachtig evenement te worden.”

Lunchroomdag en cafetaria’s
Op dinsdag wordt er voor lunchroomeigenaren extra ruimte ingelast. Hoofdredacteur Thijs Jacobs van vakblad Lunchroom houdt een presentatie en een live interview, maar je kunt ook meer leren over social media als marketinginstrument voor je zaak, over ‘dynamic pricing’, formuledenken en bezorgen. ProFri levert hieraan ook een bijdrage. Cafetaria’s kunnen van lunchrooms leren, en andersom is dat uiteraard ook het geval. De dinsdag is een aanrader voor degenen die in deze branches werkzaam zijn.

Hotels
Op maandag 5 oktober vindt de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium plaats tijdens Horecavakbeurs BBB in Maastricht. Het Euregionaal Hotel Symposium is een gezamenlijk project van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin. Het doel is om op informele wijze een netwerk te bieden om zodoende nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. "Samen willen we mensen met kennis en inzicht in de hospitality bij elkaar brengen om hun ervaringen te delen, wat een voordeel is voor de hele branche", aldus Stroink.

België en Frankrijk
De locatie van de beurzen maakt het voor Belgische bezoekers extra aantrekkelijk om een bezoekje te brengen: circa tien procent van de bezoekers is Belg. In samenwerking met Horeca Vlaanderen wordt er op de dinsdag een Vlaamse dag georganiseerd Ook is er een samenwerking met het Franse Equip’Hotel gestart.

Registratie
Bezoekers die zich registreren voor de BBB, krijgen een korting op toegang tot de Folie Culinaire. Hiervoor betaal je dan 15 euro in plaats van 40 euro. Je kunt kaarten bestellen via deze link. Om in aanmerking te komen voor de korting op toegangskaarten voor Folie Culinaire dien je eerst het volledige registratieprogramma voor de BBB te doorlopen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: parelhoen en guilty pleasures

Joris Bijdendijk van restaurant RIJKS heeft volgens mij direct op het moment dat hij te horen kreeg dat de horeca moest sluiten, besloten om te gaan bezorgen. Ik volg hem op Instagram en een diepe buiging voor zijn organisatorische kwaliteiten. Over de duizend gerechten gingen de afgelopen dagen doo...

Interview Coronacrisis
"Flinke huurverlaging is voor horecaondernemers nu zeker mogelijk"

Hotelier Bart Reints Bok, directeur/eigenaar van Charme Hotels, houdt voor hotelvakblad Hospitality Management een 'coronadagboek' bij. Hij vertelde daarin over de niet zo heel nette handelswijze van Emesa, bekend van Vakantievelingen.nl en onderdeel van Talpa, en de annuleringspraktijken bi...

Coronacrisis
Kabinet beslist 31 maart over maatregelen die gelden tot en met 6 april

Het kabinet besluit volgende week dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatrgelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden, musea en thuiswerken, worden dan verder besproken. Er is nog geen duidelijkheid over wannee...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: Een 'gedwongen' test-case

Mark en ik lopen al een tijdje rond met het idee om een tweede restaurant te openen: 'Fernando’s kookt'. Een restaurant waar we op een toegankelijke manier comfort-food willen aanbieden. Zowel in het restaurant, als afhaal- én bezorgdienst. Het is voor nu nog verre toekomstm...

Rotterdam
De Euromast is verkocht

Bijna 20 jaar geleden begon Willem Tieleman met het exploiteren van de de Euromast, iconisch silhouette in de skyline van Rotterdam. In 2016 was het tijd voor een nieuwe stap, en dat was eigenaar van het imposante bouwwerk worden. Investeringen die voor die tijd niet werden gedaan, konden nu volo...

Personeel Coronacrisis
FNV Horeca heeft grote zorgen over tijdelijke en flexibele contracten

Met het pakket aan maatregelen dat het kabinet vorige week aankondigde zijn er bij veel werkenden in de horeca zorgen over werk en inkomen weggenomen. Echter blijft de toekomst onzeker, zeker voor medewerkers met een flexibel of tijdelijk contract. Ondanks het pakket aan maatregelen die ervoor mo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: