Interview Erik Stroink, BBB Maastricht

9 september 2015 |
Interview Erik Stroink, BBB Maastricht<

Van 5 tot en met 7 oktober staat het MECC in Maastricht in het teken van bourgondisch genieten. Zowel de BBB als "Folie Culinaire":http://www.folieculinaire.com/ zijn niet meer weg te denken uit de agenda’s van horecaondernemers, en dat is niet zonder reden. De BBB vindt voor de 61e keer plaats; Folie Culinaire inmiddels voor de 3e keer. Erik Stroink, product manager van beide beurzen, vertelt vol overgave over de activiteiten die begin oktober in Maastricht plaatsvinden en over speciale activiteiten voor lunchroomeigenaren, hoteliers, restaurateurs en caféondernemers.

'Warme' beurs
“Horecavakbeurs BBB en Folie Culinaire hebben een hoog bourgondisch gehalte; dit heeft te maken met de regio. Limburg is immers een regio waar genieten een eerste levensbehoefte is. Dit komt tot uiting in het aanbod op de beurs en in de aankleding. De BBB is een ‘warme’ beurs, waar men komt om te genieten en waar je in een gemoedelijke sfeer inspiratie opdoet. Om de bezoekers nog een extra dosis inspiratie mee te geven, werken we samen met de horeca in de Maastrichtse binnenstad. Bezoekers krijgen van ons vouchers, waarmee je korting krijgt bij horeca in de binnenstad.”

Beurs voor horecaprofessionals
Dat de BBB een beurs voor levensgenieters is, zie je terug in het programma: een ‘Food Village’, waar de nadruk ligt op ambachtelijke producten, een Wijntheater waar je alles leert over wijn en wijn/spijs, een pop-up-restaurant waar je van een sterrenlunch kunt genieten (Herman den Blijker en Hans van Wolde staan achter de kachel) en een zestal Food Trucks waar je de heerlijkste specialiteiten kunt bestellen. “Het Proefplein Speciaalbieren is ook geweldig; daar staan verschillende internationale, kleine brouwerijen. Natuurlijk vind je bij ons ook de grote namen, maar de aanwezigheid van de kleine brouwerijen voegt iets extra’s toe aan het palet”, aldus Stroink. Er zijn ook verschillende workshops, georganiseerd door StiBON.”

Folie Culinaire
“De derde editie van de Folie Culinaire is, evenals de eerdere edities, een high-end beurs. Bekende chefs en aanstormende talenten geven demo’s. Enkele namen zijn onder anderen Dominique Persoone, Giovanni Oosters en natuurtalent Alexandre Mazzia. Daarnaast bieden we een boerenmarkt met de heerlijkste producten. Denk hierbij aan zoete dadels uit Saoedi Arabië en groenten die speciaal op bestelling worden gekweekt. Wil je een aubergine van twee centimeter? Dan kan dat. O ja, ook de Zeeuwse oesters die op land worden gekweekt, zijn uniek. Ze worden in een geïsoleerde loods gekweekt en zijn gevoed met plankton. Een fantastisch product. En wat te denken van een aantal onafhankelijke Franse wijnboeren die hun wijnen komen presenteren? Het belooft een prachtig evenement te worden.”

Lunchroomdag en cafetaria’s
Op dinsdag wordt er voor lunchroomeigenaren extra ruimte ingelast. Hoofdredacteur Thijs Jacobs van vakblad Lunchroom houdt een presentatie en een live interview, maar je kunt ook meer leren over social media als marketinginstrument voor je zaak, over ‘dynamic pricing’, formuledenken en bezorgen. ProFri levert hieraan ook een bijdrage. Cafetaria’s kunnen van lunchrooms leren, en andersom is dat uiteraard ook het geval. De dinsdag is een aanrader voor degenen die in deze branches werkzaam zijn.

Hotels
Op maandag 5 oktober vindt de eerste editie van het Euregionaal Hotel Symposium plaats tijdens Horecavakbeurs BBB in Maastricht. Het Euregionaal Hotel Symposium is een gezamenlijk project van Ecolab, Auping, Mise en Place en Blycolin. Het doel is om op informele wijze een netwerk te bieden om zodoende nieuwe relaties op te doen en de banden aan te halen. "Samen willen we mensen met kennis en inzicht in de hospitality bij elkaar brengen om hun ervaringen te delen, wat een voordeel is voor de hele branche", aldus Stroink.

België en Frankrijk
De locatie van de beurzen maakt het voor Belgische bezoekers extra aantrekkelijk om een bezoekje te brengen: circa tien procent van de bezoekers is Belg. In samenwerking met Horeca Vlaanderen wordt er op de dinsdag een Vlaamse dag georganiseerd Ook is er een samenwerking met het Franse Equip’Hotel gestart.

Registratie
Bezoekers die zich registreren voor de BBB, krijgen een korting op toegang tot de Folie Culinaire. Hiervoor betaal je dan 15 euro in plaats van 40 euro. Je kunt kaarten bestellen via deze link. Om in aanmerking te komen voor de korting op toegangskaarten voor Folie Culinaire dien je eerst het volledige registratieprogramma voor de BBB te doorlopen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wijn Rotterdam
Net open: wijnbar met meer dan 70 wijnen per glas en tappen doe je zelf

Blijdorp is binnenkort een hotspot rijker. In september opent Walsjérôt haar deuren op het Bentinckplein in Rotterdam. De wijnbar werkt volgens een uniek concept waarbij je je eigen wijn kan tappen. Met de keuze voor een slok, een heel of een half glas van meer dan 70 wijnen kunnen zowe...

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Culinair Wijn
Sterrenrestaurant Da Vinci lanceert eigen wijn van Limburgse wijndomeinen

Sterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft een bijzondere Limburgse wijn gelanceerd. De witte wijn is gemaakt van Chardonnay van Wijngaard Kruisboom en van Souvignier Gris van Wijndomein St. Martinus. De ‘Cuvée Da Pé’ is gevinifieerd door Stan Beurskens van St. Martinus...

Economie Achtergronden
Inkomsten restaurants en cafés in juli nog ruim 10% lager dan vorig jaar

Restauranthouders kregen in juli gemiddeld 11% minder inkomsten bijgeschreven dan in dezelfde maand een jaar eerder. Bij café-eigenaren was dit 13%. Dit blijkt uit onderzoek van Knab. De online bank analyseerde geanonimiseerde transactiedata van 167.000 zakelijke klanten. Ondanks de vers...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: