Horecabeurs BBB Maastricht presenteert non-food trendsetters

28 mei 2019 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht introduceert Folie à Deux, een nieuw beursonderdeel, dat ontwikkelingen op non-food gebied presenteert. Uitvindingen die binnen nu en tien jaar een belangrijke rol zullen spelen in de horecabranche worden belicht. Daarbij gaat het om de allernieuwste toepassingen op het gebied van inrichting, verduurzaming, food waste, technische innovatie en creativiteit. Folie à Deux maakt deel uit van Folie Culinaire, het onderdeel van BBB Maastricht voor het hogere exclusieve segment. Van 7 tot en met 9 oktober 2019 vindt in MECC Maastricht de 65e editie plaats van deze oudste horecabeurs van Nederland.

Tafelkleden die het telefoonsignaal aan tafel verstoren, zodat restaurantgasten hun smartphone niet aan tafel kunnen gebruiken. Toiletpotten die nooit meer gereinigd hoeven te worden waardoor horecaondernemers werk en kosten besparen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de tot de verbeelding sprekende vindingen die tijdens Folie à Deux worden gepresenteerd. De ambities liggen hoog. Het beursonderdeel moet binnen enkele jaren uitgroeien tot een expo die de ontwikkelingen in de branche toont en is daarmee relevant voor de horecasector die dynamischer is dan ooit. Als het aan mede-initiatiefnemer Roger Haan van InterAlter ligt –die vorig jaar tijdens BBB Maastricht de titel ‘Beste Beursstand’ in de wacht sleepte en optreedt als curator van het nieuwe beursonderdeel– wordt Folie à Deux Maastricht dé referentie in Nederland als het gaat om vernieuwing en vooruitgang in de horeca.

Horecasector dynamischer dan ooit

Het idee van Folie à Deux sluit aan bij de gedachte dat de horecasector in het huidige tijdsgewricht dynamischer is dan ooit tevoren en dat horecaondernemers zich daarvan voortdurend rekenschap moeten geven. Roger Haan: “We hebben te maken met een belevingseconomie. Folie à Deux wil inspireren, maar horecaondernemers ook alvast laten zien waar hun leveranciers op dit moment mee bezig zijn. Wij zeggen altijd: de mooiste verhalen zijn de verhalen die nog niet af zijn. Hard schreeuwen dat er van alles gaat gebeuren helpt niet, je moet het nu al laten zien.”  

Folie à Deux is mede gestoeld op het uitgangspunt dat beleving een belangrijke rol speelt in de horeca en dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt. BBB beursmanager Erik Stroink: “Met FolieCulinaire halen we elk jaar opnieuw grote chefs vanuit de hele wereld naar Maastricht. Chefs die van grote invloed zijn op de internationale gastronomie. Maar als BBB Maastricht zien wij ook een andere ontwikkeling: de manier waarop een horecabedrijf is ingericht wordt steeds belangrijker. Voor millenials –de generatie die op dit moment de toon zet– is het opdoen van nieuwe ervaringen al snel belangrijker dan een nieuwe zonnebril.”

Ondernemers moeten permanent in staat zijn tot verandering

“Jonge mensen zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven in de horeca,” aldus de beursmanager, “maar dat willen ze alleen doen in een omgeving die hun aanspreekt. Wij zeggen tegen ondernemers: ‘Wees erop voorbereid dat de binnenkant van jouw horecazaak sneller dan vroeger toe is aan vernieuwing. Maak je klaar voor morgen’. Om hen daarin te faciliteren geven wij als BBB met Folie à Deux alle ruimte aan toeleveranciers die op non-foodgebied trendsettend zijn.” Het nieuwe beursonderdeel is in eerste instantie bescheiden van opzet met een select aantal exposanten. Roger Haan: “Editie 2019 krijgt de vorm van een pilot waar exposanten alvast kennismaken met het concept, zodat ze weten hoe BBB Maastricht er in 2020 gaat uitzien.

BBB Maastricht, Folie Culinaire en Folie à Deux zijn van 7 tot en met 9 oktober 2019 te bezoeken in MECC Maastricht. Meer informatie: www.bbbmaastricht.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Groep horecaondernemers opent 2 maart terrassen

De horeca is het zat. Een actiegroep van 65 KHN-afdelingen roept collega-ondernemers op om de terrassen aanstaande dinsdag 2 maart te openen. Het besluit van het kabinet om de horeca geen versoepelingen te bieden is voor de actiegroep de reden tot de oproep, meldt Omroep Brabant. De actiegroep, ...

Interview Longread
Corona of niet, dit stel opende deze week hun nieuwe zaak

In Veldhoven pakten Nick en Rebecca Schaminée hun kans. De coronacrisis krijgt het stel niet klein en ze maakten van de nood – ze zagen beiden hun baan verdwijnen bij Hutten Catering – een deugd. De langgekoesterde wens om een eigen zaak te openen werd werkelijkheid. Grand Caf&eac ...

Fastservice
Hartig.nl opent locatie in Amsterdam

‘Broodgewoon Lekker’, dit is de slogan van Hartig.nl uit Amersfoort. Het bakery-café uit Amersfoort - bekend om haar ambachtelijke - producten heeft niet stil gezeten. In de afgelopen corona periode heeft Hartig.nl de tijd optimaal benut om haar bereik te vergroten. In 2020 he ...

Tweede Kamer wil veilige heropening terrassen

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het kabinet de mogelijkheden moet onderzoeken om de terrassen onder voorwaarden te openen. Dat blijkt uit het debat in de Tweede Kamer dat naar aanleiding van de persconferentie van dinsdag 23 februari werd gehouden. Op die persconferentie van 23 febr ...

Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderneme ...

Achtergronden Corona
HorecaVrij pleit voor nationale vrije dag op heropeningsdag horeca

Heel horecaminnend Nederland kijkt reikhalzend uit naar hét moment dat de horeca zijn deuren weer mag openen. Op die langverwachte dag wil iedereen maar één ding: volop genieten op de terrassen van onze favorieten horecagelegenheden. Nog meer hunkert men naar de sociale conne ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: