Horecabeurs BBB Maastricht presenteert non-food trendsetters

28 mei 2019 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht introduceert Folie à Deux, een nieuw beursonderdeel, dat ontwikkelingen op non-food gebied presenteert. Uitvindingen die binnen nu en tien jaar een belangrijke rol zullen spelen in de horecabranche worden belicht. Daarbij gaat het om de allernieuwste toepassingen op het gebied van inrichting, verduurzaming, food waste, technische innovatie en creativiteit. Folie à Deux maakt deel uit van Folie Culinaire, het onderdeel van BBB Maastricht voor het hogere exclusieve segment. Van 7 tot en met 9 oktober 2019 vindt in MECC Maastricht de 65e editie plaats van deze oudste horecabeurs van Nederland.

Tafelkleden die het telefoonsignaal aan tafel verstoren, zodat restaurantgasten hun smartphone niet aan tafel kunnen gebruiken. Toiletpotten die nooit meer gereinigd hoeven te worden waardoor horecaondernemers werk en kosten besparen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de tot de verbeelding sprekende vindingen die tijdens Folie à Deux worden gepresenteerd. De ambities liggen hoog. Het beursonderdeel moet binnen enkele jaren uitgroeien tot een expo die de ontwikkelingen in de branche toont en is daarmee relevant voor de horecasector die dynamischer is dan ooit. Als het aan mede-initiatiefnemer Roger Haan van InterAlter ligt –die vorig jaar tijdens BBB Maastricht de titel ‘Beste Beursstand’ in de wacht sleepte en optreedt als curator van het nieuwe beursonderdeel– wordt Folie à Deux Maastricht dé referentie in Nederland als het gaat om vernieuwing en vooruitgang in de horeca.

Horecasector dynamischer dan ooit

Het idee van Folie à Deux sluit aan bij de gedachte dat de horecasector in het huidige tijdsgewricht dynamischer is dan ooit tevoren en dat horecaondernemers zich daarvan voortdurend rekenschap moeten geven. Roger Haan: “We hebben te maken met een belevingseconomie. Folie à Deux wil inspireren, maar horecaondernemers ook alvast laten zien waar hun leveranciers op dit moment mee bezig zijn. Wij zeggen altijd: de mooiste verhalen zijn de verhalen die nog niet af zijn. Hard schreeuwen dat er van alles gaat gebeuren helpt niet, je moet het nu al laten zien.”  

Folie à Deux is mede gestoeld op het uitgangspunt dat beleving een belangrijke rol speelt in de horeca en dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt. BBB beursmanager Erik Stroink: “Met FolieCulinaire halen we elk jaar opnieuw grote chefs vanuit de hele wereld naar Maastricht. Chefs die van grote invloed zijn op de internationale gastronomie. Maar als BBB Maastricht zien wij ook een andere ontwikkeling: de manier waarop een horecabedrijf is ingericht wordt steeds belangrijker. Voor millenials –de generatie die op dit moment de toon zet– is het opdoen van nieuwe ervaringen al snel belangrijker dan een nieuwe zonnebril.”

Ondernemers moeten permanent in staat zijn tot verandering

“Jonge mensen zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven in de horeca,” aldus de beursmanager, “maar dat willen ze alleen doen in een omgeving die hun aanspreekt. Wij zeggen tegen ondernemers: ‘Wees erop voorbereid dat de binnenkant van jouw horecazaak sneller dan vroeger toe is aan vernieuwing. Maak je klaar voor morgen’. Om hen daarin te faciliteren geven wij als BBB met Folie à Deux alle ruimte aan toeleveranciers die op non-foodgebied trendsettend zijn.” Het nieuwe beursonderdeel is in eerste instantie bescheiden van opzet met een select aantal exposanten. Roger Haan: “Editie 2019 krijgt de vorm van een pilot waar exposanten alvast kennismaken met het concept, zodat ze weten hoe BBB Maastricht er in 2020 gaat uitzien.

BBB Maastricht, Folie Culinaire en Folie à Deux zijn van 7 tot en met 9 oktober 2019 te bezoeken in MECC Maastricht. Meer informatie: www.bbbmaastricht.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Michelin
Videoportret: Mauro Colagreco, de beste chef ter wereld

Mauro Colagreco mag zich een jaar lang de beste chef ter wereld noemen. De geboren Argentijn met Italiaanse roots leerde koken van Alain Ducasse en Alain Passard, runt restaurants in China en opende in 2006 Mirazur, dat vandaag werd uitgeroepen tot beste restaurant ter wereld. Het is meteen een p...

Opening Interview
Bagels & Beans opent eerste aGoGo in Hoog Catharijne Utrecht

Speciaal voor wie wel wil genieten, maar niet wil wachten, opent op donderdag 4 juli de allereerste Bagels & Beans aGoGo: de bekende belegde bagels en prijswinnende Panamese koffie, maar dan sneller. Naast dit compleet nieuwe concept krijgt winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht ook een &lsquo...

Awards Mensen
De Librije terug in mondiale top 50

De Librije is terug in de top 50 van beste restaurants ter wereld. Het restaurant van Jonnie en Thérèse Boer is terug te vinden op plaats 46. De Britse uitgeverij William Reed Business Media publiceert jaarlijks een lijst met de vijftig bete restaurants ter wereld. Op nummer é&e...

Awards Duurzaamheid
Finalisten Gaia Green Awards 2019 bekend

De vakjury van de Gaia Green Awards heeft vandaag de 3 finalisten per categorie bekend gemaakt. De volgende horecabedrijven zijn doorgedrongen tot de finale van de Gaia Green Awards 2019: Strandpaviljoens - Nautilus aan Zee (Egmond aan Zee / NL) - The Shore (Scheveningen / NL) - Sjoerd (...

Restaurant
Bistro Croquant sluit zich aan bij Maastricht Culinair

Bistro Croquant in Maastricht sluit per 1 juli 2019 aan bij Maastricht Culinair. Eigenaar Roland Philipsen is verheugd dat zijn kwaliteitsbistro binnen twee jaar na de opening onderdeel uitmaakt van het samenwerkingsverband voor de betere restaurants en smaakmakers in Maastricht en omgeving. Bist...

Awards Mensen
Rosalie Theunissen winnaar Klasbak Trofee 2019

Op maandag 24 juni ontving Rosalie Theunissen tijdens het Slotdiner van Tour Culinair in sterrenrestaurant One in Roermond de Klasbak Trofee 2019. Met het jaarlijks uitreiken van de Trofee willen Tour Culinair en SVH het belang van het overdragen van vakkennis in de horeca positief onder de aandacht...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: