Horecabeurs BBB Maastricht presenteert non-food trendsetters

28 mei 2019 | David Bakker

Horecavakbeurs BBB Maastricht introduceert Folie à Deux, een nieuw beursonderdeel, dat ontwikkelingen op non-food gebied presenteert. Uitvindingen die binnen nu en tien jaar een belangrijke rol zullen spelen in de horecabranche worden belicht. Daarbij gaat het om de allernieuwste toepassingen op het gebied van inrichting, verduurzaming, food waste, technische innovatie en creativiteit. Folie à Deux maakt deel uit van Folie Culinaire, het onderdeel van BBB Maastricht voor het hogere exclusieve segment. Van 7 tot en met 9 oktober 2019 vindt in MECC Maastricht de 65e editie plaats van deze oudste horecabeurs van Nederland.

Tafelkleden die het telefoonsignaal aan tafel verstoren, zodat restaurantgasten hun smartphone niet aan tafel kunnen gebruiken. Toiletpotten die nooit meer gereinigd hoeven te worden waardoor horecaondernemers werk en kosten besparen. Dit zijn slechts twee voorbeelden van de tot de verbeelding sprekende vindingen die tijdens Folie à Deux worden gepresenteerd. De ambities liggen hoog. Het beursonderdeel moet binnen enkele jaren uitgroeien tot een expo die de ontwikkelingen in de branche toont en is daarmee relevant voor de horecasector die dynamischer is dan ooit. Als het aan mede-initiatiefnemer Roger Haan van InterAlter ligt –die vorig jaar tijdens BBB Maastricht de titel ‘Beste Beursstand’ in de wacht sleepte en optreedt als curator van het nieuwe beursonderdeel– wordt Folie à Deux Maastricht dé referentie in Nederland als het gaat om vernieuwing en vooruitgang in de horeca.

Horecasector dynamischer dan ooit

Het idee van Folie à Deux sluit aan bij de gedachte dat de horecasector in het huidige tijdsgewricht dynamischer is dan ooit tevoren en dat horecaondernemers zich daarvan voortdurend rekenschap moeten geven. Roger Haan: “We hebben te maken met een belevingseconomie. Folie à Deux wil inspireren, maar horecaondernemers ook alvast laten zien waar hun leveranciers op dit moment mee bezig zijn. Wij zeggen altijd: de mooiste verhalen zijn de verhalen die nog niet af zijn. Hard schreeuwen dat er van alles gaat gebeuren helpt niet, je moet het nu al laten zien.”  

Folie à Deux is mede gestoeld op het uitgangspunt dat beleving een belangrijke rol speelt in de horeca en dat die rol in de toekomst alleen maar groter wordt. BBB beursmanager Erik Stroink: “Met FolieCulinaire halen we elk jaar opnieuw grote chefs vanuit de hele wereld naar Maastricht. Chefs die van grote invloed zijn op de internationale gastronomie. Maar als BBB Maastricht zien wij ook een andere ontwikkeling: de manier waarop een horecabedrijf is ingericht wordt steeds belangrijker. Voor millenials –de generatie die op dit moment de toon zet– is het opdoen van nieuwe ervaringen al snel belangrijker dan een nieuwe zonnebril.”

Ondernemers moeten permanent in staat zijn tot verandering

“Jonge mensen zijn wel degelijk bereid om geld uit te geven in de horeca,” aldus de beursmanager, “maar dat willen ze alleen doen in een omgeving die hun aanspreekt. Wij zeggen tegen ondernemers: ‘Wees erop voorbereid dat de binnenkant van jouw horecazaak sneller dan vroeger toe is aan vernieuwing. Maak je klaar voor morgen’. Om hen daarin te faciliteren geven wij als BBB met Folie à Deux alle ruimte aan toeleveranciers die op non-foodgebied trendsettend zijn.” Het nieuwe beursonderdeel is in eerste instantie bescheiden van opzet met een select aantal exposanten. Roger Haan: “Editie 2019 krijgt de vorm van een pilot waar exposanten alvast kennismaken met het concept, zodat ze weten hoe BBB Maastricht er in 2020 gaat uitzien.

BBB Maastricht, Folie Culinaire en Folie à Deux zijn van 7 tot en met 9 oktober 2019 te bezoeken in MECC Maastricht. Meer informatie: www.bbbmaastricht.nl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: