Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

24 februari 2021 | Redactie
Horeca naar de stembus deel 2; PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernemers. 

Benieuwd naar de andere politieke partijen? Lees hier de andere partijprogramma's

In deze rubriek laten wij aspecten uit het verkiezingsprogramma terugkeren die van toepassing zijn op het ondernemerschap: belastingen, arbeidsmarkt, onderwijs en het ondernemerschap. Alle andere aspecten laten we buiten beschouwing. Kijk voor de volledige verkiezingsprogramma’s op de website van de politieke partij. In de tweede aflevering van deze serie; de PvdA.

De PvdA heeft geen uitdrukkelijke belangstelling voor de horecaondernemer in het verkiezingsprogramma. We lezen wel dat extra steun nodig is, als gevolg van de coronacrisis, voor de getroffen sectoren, waaronder de horeca. Het marktdenken, de ‘BV Nederland’ zoals sommige politieke partijen ons land beschouwen volgens de PvdA, is niet de weg die de partij wil bewandelen. De PvdA maakt zich sterk voor een sterke overheid, met minder privatisering en een hogere beloning voor mensen die belangrijk werk doen voor de samenleving, zoals agenten, leraren en zorgmedewerkers.

Arbeidsmarkt

Minimumloon naar 14 euro per uur.

Werkgarantie voor iedereen die zijn baan verliest vanwege de coronacrisis.

Verhoging van de maandelijkse AOW-uitkering.

Gelijke beloning voor mannen en vrouwen; deze wordt in de wet vastgelegd.

Recht op bescherming bij ziekte of tegenslag, ook voor jongeren en zzp’ers.

Grote inzet op het gebied van banen en behoud van werkgelegenheid.

Werknemersvoordeel, zodat het gemakkelijker wordt om mensen in vaste dienst te nemen.

Uitwassen van de platformeconomie worden aangepakt.

Werkenden delen in de winst wanneer bedrijven winst uitkeren aan aandeelhouders.

Onderwijs

Kinderopvang wordt vervangen door een voorschool, die voor alle kinderen gratis is.

Miljardeninvesteringen in onderwijs.

Stagegarantie voor middelbaar en hoger beroepsonderwijs.

Investeren in beroepsbegeleidende leerweg.

Kleinschalige vakscholen zijn belangrijk voor het mkb.

Basisbeurs voor studenten komt terug.

Erkenning van buitenlandse diploma’s.

Belastingen

Een eerlijke bijdrage van miljonairs en multinationals, verhoging van winstbelasting.

Hogere belastingen voor milieuvervuilende bedrijven.

Digi-taks voor bedrijven zoals Google en Facebook.

Nieuw toptarief voor mensen die meer dan 150.000 euro op jaarbasis verdienen.

Europees minimumtarief voor winstbelasting, waardoor lasten voor werkenden en ondernemers omlaag kunnen.

Ondernemen

Groen en sociaal ondernemen wordt de norm.

Tegemoetkoming voor goede werkgevers en werknemers. Het mkb wordt ondersteund, ook door doorbetaling tweede ziektejaar van een zieke werknemer door de overheid (voor bedrijven tot 25 werknemers).

Meer kredietmogelijkheden voor mkb.

Steun voor ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis.

Blijf je graag op de hoogte?

Twee keer per week het actuele en relevante restaurantnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
Gastvrij Arnhem eerste centrale registratietool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: