Heineken 'Teken niet voor een vaste periode'

29 augustus 2012 |
Heineken 'Teken niet voor een vaste periode'

Philip de Ridder, algemeen directeur bij Heineken Nederland, gaf in zijn toelichting bij de presentatie van het bieronderzoek aan, dat de duur van de contracten moeten worden aangepast.
Weg met financieringsrol
"Mijn advies is aan café-eigenaren; teken niet voor een vaste periode van bijvoorbeeld vijf jaar, maar contracten van kortere duren. Op deze manier komen vraag en aanbod dichter bij elkaar." De Ridder gaf aan af te willen van de financieringsrol. KHN hamerde vooral op de financieringsrol die brouwers innemen bij de panden waar de horecazaken in gevestigd zijn. In vijf jaar is de financiering van panden van Heineken van 150 miljoen gehalveerd naar 75 miljoen. "Wij willen een brouwer zijn en geen financierder. We hebben wel panden met erfgoed en die behouden we. Daar zit ook emotionele waarde bij."

Voorlichting geven
De Ridder was het met veel punten eens uit het rapport. Zo ook met het feit dat horecaondernemers de contracten niet goed kennen. "Ondernemers moeten leren ondernemen. Voor KHN is het een idee om voorlichting te geven over de contracten. Bijvoorbeeld om niet te tekenen voor een langere periode." Het punt dat KHN transparantie in de prijs wil, beaamde De Ridder. Hij zei daarbij wel dat iedere brouwer dat moet doen. "Het is een competitief spel waar wij in zitten. Iedereen denkt dat wij onze zakken maar vullen, maar dat is niet zo. Ondernemers laten ook offertes zien van andere brouwerijen en willen dat wij hen daarin tegemoet komen. Onze kortingen worden ieder jaar hoger."

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel Gastronomie
Vital Awick nieuwe chef van Harry’s Maastricht

Vital Awick heeft de afgelopen jaren gewerkt in diverse gerenommeerde zaken, zoals de Leuf in Ubachsberg, Rijks in Amsterdam en momenteel tweesterrenrestaurant Tribeca in Heeze waar hij werkt als keukenchef bij Jan Sobecki. Hij gaat zich onder Executive Chef Frank van Thiel volledig focussen op het ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van De RestaurantKrant vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ges ...

Drinks
Talkshow voor foodies: De Nederlandse “Sherry Show”

Geïnspireerd op de bekende dagelijkse talkshows, start de door Europa gefinancierde campagne voor beschermde oorsprongsbenaming Sherry wijnen op de Nederlandse markt met een exclusieve “Sherry Show”. Deze dynamische kick-off wordt live uitgezonden vanuit de Balie in Amsterdam op ...

Corona
Fieldlab Cafés van start

Het Fieldlab evenement voor de horeca is vandaag van start gegaan in Utrecht. Vijf cafés in de Domstad doen mee aan het proefevenement, waarbij TNO kijkt of en hoe de gasten en het personeel zich houden aan de maatregelen en afspraken. Het proefevenement duurt tot en met aanstaande zaterdag ...

Achtergronden Gastronomie
Restaurant Bloei opent dit voorjaar

Restaurant Bloei opent dit voorjaar de deuren in een 155 jaar oud rijksmonument in Nieuwersluis-Breukelen. In de charmante villa aan de rivier de Vecht voorziet het restaurant haar gasten van verrassende gerechten die worden gekenmerkt door stijlvolle eenvoud, elegantie en pure smaken. Bij Bloei ...

Achtergronden Branded Content
Wise: het platform voor het boeken van een werkplek in de horeca

Vanaf de heropening kunnen horecaondernemers laptopgebruikers in de eigen zaak reguleren en ontvangen met Wise. Via het innovatieve platform bieden horecaondernemers werkplekken aan (thuis)werkers. Zo kunnen werkgevers, werknemers, freelancers en ondernemers geschikte werkplekken vinden, boeken en b ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: