Gestreste Nederlander flink aan de koffie

15 juni 2017 | Thijs Jacobs

Uit onderzoek van Kaldi koffie & thee blijkt dat Nederlanders snel naar een kopje koffie grijpen als ze gestrest zijn. Ruim 20% van de ondervraagden geeft aan meer koffie te drinken indien ze gestrest of gespannen zijn. Aan het onderzoek deden ruim 1400 mensen mee.

Vrouwen grijpen sneller naar koffie dan mannen

Vooral vrouwen grijpen sneller naar koffie in geval van stress of spanning. Bij de vrouwen ligt dit percentage op 22% terwijl dit bij mannen 18% is. Verder zijn het vooral jong volwassenen die koffie drinken in geval van stress. Of de koffie uiteindelijk ook daadwerkelijk voor minder stress zorgt? Hier zijn de meningen over verdeeld. Uit eerder onderzoek aan de Seoul National University blijkt wel dat de geur van koffie ertoe kan leiden dat je minder stress ervaart.

Koffie ook populair tegen vermoeidheid

Naast dat Nederlanders naar een kop koffie grijpen bij stress, doet een groot deel dit ook bij vermoeidheid. Ruim 40% van de ondervraagden drinkt koffie tegen vermoeidheid. De cafeïne in koffie zorgt namelijk voor meer energie en vermindert de vermoeidheid. Ook hier zijn het weer de vrouwen die het vaakst een bak koffie nemen (44%). Sommige vrouwen zetten de energie verhogende factor van koffie zelfs in voor trainingen die als doel hebben vet te verbranden.

Verrassend: Nederlanders drinken ook koffie bij hoofdpijn

Een op het eerste oog verassende uitkomst van het onderzoek is dat een deel van de Nederlanders ook koffie drinkt tegen hoofdpijn. Ongeveer 1 op de 10 ondervraagden geeft aan koffie te drinken tegen hoofdpijn. Dit hoeft echter niets te maken te hebben met een verslaving. Uit eerdere onderzoeken blijkt namelijk dat cafeïne je bloedvaten licht kan vernauwen waardoor de druk van je hoofd afneemt en de hoofdpijn verdwijnt. Andere verassende uitkomsten waren dat een enkeling ook koffie drinkt tegen Astma, darmproblemen, verkoudheid en ontstekingen. Buiten deze mogelijke medicinale werking van koffie blijft het natuurlijk ook gewoon lekker en geeft ‘even een bakkie doen’ ons vaak een rustgevend gevoel: genieten is de leus!

Lees hier alle resultaten van het onderzoek.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: