The Streetfood Club in Utrecht is meer dan magie

14 oktober 2019 | David Bakker

Een complete ondernemer beheerst alle facetten van z’n zaak. Het is de filosofie van Wes Schreutlekamp (rechts op de foto) en Joost Bergsteijn. Van pannenkoekenbakker en cocktailshaker tot sommelier in de topgastronomie. Alle facetten werden ‘uitgespeeld’ en smelten samen in The Streetfood Club in Utrecht.

Een andere wereld. Dat is The Streetfood Club. Van roze picknickbanken buiten tot marmeren muren, een lichtgevende bar en een Balinese binnentuin. Het zijn magische meters: de reis van het terras naar de bar. Het kleurenspel van roze naar groen en zwart intrigeert en het absolute hoogtepunt is de binnentuin waar natuurlijk licht naar binnen valt via het glas-in-lood-dak. Voor eigenaar Wes zijn de magische meters meer gaan wennen. Hij staat ontspannen met een kop koffie in de hand bij de open keuken. “De ochtend is het lekkerst. Dan is het nog niet zo hectisch.” 

Want hectisch is het, op een zaterdag zijn er rond de 1300 etende gasten, op basis van couverts werken gebeurt begrijpelijkerwijs dan ook niet. In The Streetfood Club ontmoeten luxe, rauwheid, hip-hop, cocktails, Azië en Latijns-Amerika elkaar op het bord, in het glas en in het design. Van brunch tot cocktail. The Streetfood Club is in het weekend geopend van tien uur in de ochtend tot twee uur in de nacht. Alles wat de beide ondernemers hebben gevormd is terug te vinden in het statige pand. “We wilden eerst een echt rauwe uitstraling met echte graffiti aan de muur en hip-hop de hele dag door de speakers. Op het moment dat we Café Broers (de voorganger van De Streetfood Club, red.) overnamen, kwamen we er al snel achter dat die echte rauwe uitstraling hier niet kon. We zijn teruggegaan naar de tekentafel en hebben de luxe elementen terug laten komen, het rauwe is gebleven en dat hebben we samen gesmolten tot wat het nu is”, aldus Joost.

Een magische formule, zo blijkt. Een ijzersterk concept met dito interieur. Het gaat ver om te zeggen dat het concept rondom Instagram is ontwikkeld, maar Wes geeft wel toe dat er rekening mee  gehouden is. “We doen wel een bloemetje op het gerechtje en kleden de cocktails even iets knapper aan. Het woord ‘instagrammable’ is iets waar je als horecaondernemer rekening mee kan houden, want het kan veel opleveren. Het gebeurt dat dames hier binnen komen wandelen met een rolkoffertje met vijf verschillende outfits, een muntthee bestellen en overal foto’s maken met hun verschillende outfits. Ze genereren dan wel niet directe omzet, maar je moet ook kijken naar wat het marketingtechnisch oplevert.” Een olievlek die zich verspreidt en duizenden, misschien wel meer, potentiële bezoekers bereikt. “En daar kan geen reclamebureau tegenop”, verzekert Joost.

Beurzen in Parijs

Het bedenken van het concept, de vormgeving, het interieur, de menukaart, de cocktailkaart en de uitstraling is een proces van maanden geweest. Eén van de compagnons is puur en alleen toegespitst op interieur. Beurzen in Parijs werden bezocht en bliksembezoeken aan Londen inspireerden Joost en Wes tot wat The Streetfood Club nu is. “Tijdens zo’n weekend in Londen bezoeken we ongeveer twintig restaurants, cafés en bars. Het is taxi in, café in, praatje met de eigenaar, ideeën opschrijven, weer de taxi in, volgende restaurant… En dat het hele weekend. Je moet je blijven voeden”, vindt Wes.

De keuze om voorlopig streetfood te serveren geïnspireerd op de Aziatische en Latijns-Amerikaanse keuken is een bewuste. “We zagen en zien de Israëlische keuken steeds populairder worden. Het is moeilijk om te bepalen wanneer je die keuken ook gaat implementeren in je eigen bedrijf. Je wilt vooroplopen, maar ook weer niet pionieren. We hadden een gerecht ontwikkeld, gebaseerd op de Israëlische keuken, maar het was nog te vroeg. Niemand kende het”, vertelt Joost

Oprechte horeca

Achter het idee staan dat je uitdraagt. Dat is volgens Joost het succes van iedere horecaformule. ‘Zin in’ zijn de twee magische woorden die ervoor zorgen dat gasten komen, genieten en weer terugkomen. “Als je in een gelegenheid komt waar de eigenaar van de zaak zich in de hoek van de bar vol laat lopen en het niets interesseert, voel je je gepiepeld. Ben je ergens waar de energie van de mensen afspat, je op een oprechte manier vriendelijk behandeld wordt en je je op je gemak voelt, vind je het nooit een probleem om wat meer te betalen. Oprechte horeca noem ik dat.”

Het is de reden waarom Joost en Wes ervoor kiezen nog veel op de vloer te zijn. Met de opening van  de Rum Club een aantal maanden geleden, wordt dat steeds lastiger. “Er moet energie in de zaak zitten. We lopen zelf het hardst, dat dwingt respect af bij de andere medewerkers, dat zijn er inmiddels ruim 150”, vertelt Joost. “We kunnen nu nog vlammen en hebben er altijd ontzettend veel zin in. Maar het kan zijn dat dat over een aantal jaar wat minder is en we een meer overzichtelijke rol krijgen. De ambities voor nu zijn de Rum Club en The Streetfood Club continueren en ijzersterk neerzetten. Misschien openen we over een aantal jaar wel een echt klassieke Amerikaanse jazzclub, met alles erop en eraan”, droomt Wes.

Het conceptmatig denken zit er bij Wes diep in. Over elk detail is nagedacht. Op de vraag hoe lang een concept kan blijven bestaan antwoordt hij resoluut: “Ongeveer vijf tot zeven jaar. Daarna ga je weer het interieur en het concept aanpassen. We hebben hier het voordeel dat we iets neer hebben gezet dat in de wijde omgeving niet te vinden is. Misschien dat de levensduur hier iets langer is. Je moet altijd blijven evalueren en afwegen. En als het goed gaat, is er geen reden om te veranderen. Mensen komen vanuit het hele land een nachtje naar Utrecht omdat ze hier graag willen eten. Dat is een heel groot compliment.” Joost heeft iets meer nuance dan zijn compagnon. “Ik denk dat het de veelzijdigheid van dit concept nog wel meer rek heeft: ontbijt, lunch, diner, cocktails en borrelen. Alle facetten komen terug. Daarnaast hebben we een avondkaart en een dagkaart die totaal verschillend zijn. Binnen die kaders zit nog behoorlijk veel rek. We zitten in Utrecht. Om ons heen gebeurt er niet veel van dit kaliber en houden wij onze vrij unieke status. Een refresh hoeft niet ‘all the way’, een nieuwe kaart brengt ook vernieuwingen met zich mee.”

Een goed voorbeeld daarvan is de cocktailkaart, die voor een groot deel het karakter van The Streetfood Club bepaalt. Liefst 22 verschillende cocktails sieren de kaart. Om aan te geven dat ondernemerschap vernieuwen is, geeft Wes aan dat de cocktailcultuur aan het veranderen is. “De cocktailtrend is al een tijd met behoorlijk veel garnituur, bloemen en papegaaien. Nu zien we die trend meer naar de minimalistische kant draaien. Een pure benadering: clear ice en geen garnituur. Daar wordt positief op gereageerd.”

Constructie

Samen met zes man zijn Joost en Wes aandeelhouder van de bv waar onder andere The Streetfood Club en het recent geopende Rum Club in zitten. Acht gelijkwaardige aandeelhouders. Bijkomstige voordelen zijn de gezamenlijke inkopen (“Hoewel ieder restaurant z’n eigen identiteit heeft, hebben we allemaal melk voor de koffie nodig.”) Ook ‘doen waar je goed in bent’ past uitstekend bij deze opzet. “We hebben iemand die ontzettend sterk is in het starten van een bedrijf, dat is echt een andere tak van sport en de enige dame in de onderneming is het meest verantwoordelijk voor het bedenken van het interieur, maar is conceptmatig ook heel sterk. Iedereen heeft zo zijn eigen taak. Van boekhouden tot personeelszaken. Ik ben ervan overtuigd dat je op deze manier kan doen waar je goed in bent en iedereen in zijn kracht kan ondernemen.”

 

Wes en Joost

Beste maten, belhamels en Utrechtse straatschoffies. Zo noemen Wes en Joost zichzelf. Ze leerden elkaar zeven jaar geleden kennen in het Utrechtse toprestaurant Podium van Leon Mazairac. Joost als sous-chef en Wes als gastheer. Joost wilde vooral knettergoed leren koken en Wes wilde zich het ondernemerschap eigen maken. Boxjes aftikken noemt hij het. Als twee jonge honden stonden de Utrechters keihard te buffelen met als doel: een eigen onderneming. Zestig tot zeventig uur liepen ze als een spons door het restaurant. Alle kennis werd opgezogen en nog altijd zien ze beide Leon als hun leermeester. WT Urban Kitchen was hun eerste project samen en voor hun de bevestiging dat ze het ondernemerschap in de vingers hadden. Wes als conceptuele man die de grote lijnen uitzet, Joost die de invulling geeft. Een gouden duo, zo blijkt. Met The Streetfood Club opende één van hun grootste projecten ruim anderhalf jaar geleden. Inmiddels is ook de Rum Club in de binnenstad van de Domstad open. Met ruim 150 personeelsleden op de loonlijst groeien de ondernemers hard. “Ik ben erg prikkelgevoelig, wil altijd nieuwe dingen doen en sta bijna te springen als er zich een kans voordoet. Joost is wat rustiger en wil de concepten die we hebben tot in de puntjes goed verzorgd hebben en finetunen waar mogelijk. Ik denk dat we daarin elkaar goed aanvullen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: