Food Tech Event met krekels, algae en 3D-food printing

4 februari 2019 | Thijs Jacobs

Op donderdag 24 januari 2019 trakteerde Epicenter Amsterdam, the house of digital innovation, haar gasten op een toekomstgericht food tech event. Bezoekers kregen een voorproefje van de nieuwste technologieën om 'plantaardig vlees' te produceren, 3D-food printing, krekelburgers, algae caviaar en baanbrekende sprekers.

Talks

De talks werden geïntroduceerd door Nikolas Fahlskog van Innovation Catalyzer. Zijn missie is het bijdragen aan een gezonde en duurzame beleving die mensen aanspreken. “Samen kunnen we van onze wereld een betere plek maken.” Dit uitgangspunt werd door alle sprekers omarmd, hetzij op hun eigen invulling."

Thomas van den Boezem van StartLife, de food & agri ‘incubator & accelerator’ van Wageningen University & Research, beet de spits af met de uitdagingen voor startups in de food sector om te overleven. “Teveel agri-startups falen vanwege te weinig marktbehoefte, gebrek aan geld of een verkeerd samengestelde team. StartLife ondersteunt met betere (markt)inzicht, R&D-kennis en financieel support.” Tijdens Taste the Future adviseerde Thomas Nederlandse food entrepreneurs om vroeg in de ontwikkeling een kundige incubator erbij te halen. “Zo krijgen meer innovatieve initiatieven een blijvende impact.”

De tweede talk was een eyeopener voor veel mensen uit het publiek. Bart Drion van Moyee Coffee nam ons mee naar de koffieproducerende landen en legde uit waarom ‘Fair Chain’ koffie nodig is: 80% van de kosten van een cappuccino hier in het westen komt niet bij de koffieboeren terecht. “Het streven is om de koffieketen voor iedereen eerlijker te maken. Met behulp van ons transparantiebeleid zorgen we voor meer balans in de koffie-industrie. We hebben koffie in de blockchain geïntroduceerd.”

Toekomst van voedsel

Daarna gaven de panelleden hun visie over de toekomst van voedsel. David Kat van Wasteless: ''Om voedsel op een bord of in een glas te krijgen, is er een lange weg nodig. Dat vergt veel van mens en natuur. Meer dan 30% van al het voedsel dat wij produceren belandt op de vuilnisbelt. Wij moeten nu beter omgaan met mens, planeet en winst. Onze toekomst, de toekomst van voedsel, zal zich beter voegen naar de wensen en behoeften van zowel de huidige wereldbevolking als komende generaties.''

Bram Ledeboer van SHIFT Invest heeft als doel om naast financieel rendement ook impact te creëren op het gebied van milieu en gezondheid. Bram benadrukt hoe belangrijk het is om een goede samenwerking te hebben tussen fondsbeheerders, bedrijven en Ngo’s.

Van De Krekerij / Burgs Foods kwam Sander Peltenburg. “Door de perceptie van het eten van insecten te veranderen, kunnen ze onderdeel worden van ons dagelijkse dieet. Dat is belangrijk voor de wereld om ons heen.” Zij hebben voor krekels en sprinkhanen gekozen omdat deze dieren een eigen unieke nootachtige en hartige smaak hebben. Door de insecten op een speciale manier te verwerken creëren zij producten die verrassend lekker en toegankelijk zijn, zoals hun krekelburger.

Ter afronding vroeg gespreksleider Nikolas de panelleden om in één woord de toekomst van eten te beschrijven. Thomas zijn antwoord: “Hetzelfde”, Sander: “Anders”, David: Klantgericht, Bram: Verrassend. Genoeg voer voor de toekomst dus en tijd voor een voorproefje van krekelburgers, 3D-food printing en algae caviaar.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
Talentvolle koks strijden in Amersfoort om prestigieuze titel

Zes jonge en talentvolle chefs gaan maandag 18 februari bij Leerhotel Het Klooster in Amersfoort de strijd met elkaar aan tijdens de Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2019. De winnaar is niet alleen de beste van Nederland, maar plaatst zich ook voor de internationale finale in het Canadese C...

Column David Bakker
Column: gluten-noten-lactose-intolerantie

Veel horecaondernemers hebben een intolerantie-allergie; een allergie tegen mensen met een intolerantie. De vraag: “Moeten wij nog rekening houden met een intolerantie of allergie?”, is na “Wat mag ik voor u inschenken”, “Zal ik uw jas ophangen?” en “Smaakt ...

Opening Lunchroom
Hudson Bar & Kitchen lanceert lunch & bakery concept in Leiden

De Amerikaanse restaurantketen Hudson Bar & Kitchen, lanceert het lunch & bakery concept Hudson Coffee. De eerste vestiging van Hudson Coffee is geopend aan de nieuwe Beestenmarkt 23 in Leiden, tegenover de Lammermarktgarage en direct naast het 1,5 jaar geleden geopende Hudson restaurant. De...

Amsterdam Culinair
Restaurant The Gaia presenteert eerste gerechten

Begin maart opent The Gaia officieel haar deuren aan het Rembrandtplein in Amsterdam. Met een lounge, restaurant en (late night) bar weet chef Ayt Erdogan (De Nederlanden*, Mariënhof) op gastronomische wijze een traditionele kookfilosofie tijdloos te maken. In lunch, diner en bites. De smak...

Geslaagde e-mailmarketingcampagnes vragen om kennis over het samenstellen van goed verzorgde e-mails, het proces eromheen en de mogelijkheden. Hoe je als horecaprofessional hierin succesrijk kunt zijn, leer je in de training die HM Academy aanbiedt op 11 maart aanstaande (in Bunnik, centraal gelegen...

Economie Bier Brouwerijen
Alcoholvrije bier boost Heineken-verkopen

In 2018 heeft met name het eigen merk van bierbrouwer Heineken het goed gedaan. De groei van bijna 8 procent betekent volgens topman Jean-François van Boxmeer de beste prestatie van het merk Heineken in het afgelopen decennium. De inmiddels in 38 landen beschikbare 0.0-variant heeft hierbij f...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: