FIOD sluit zaken Jacqueline Terberg

9 maart 2018 | Thijs Jacobs

Afgelopen jaar interviewden wij Jacqueline Terberg, de 'koningin van de Korenmarkt'. Aan de Arnhemse markt opende ze in 2015 Café Madame Touché. Destijds runde ze de zaak met haar toenmalige vriend, maar de huur van 5000 euro konden ze door tegenvallende resultaten bijna niet opbrengen. Feitelijk gingen de zaken slecht. De relatie liep ook op de klippen, want Terberg geloofde niet meer in hun toekomst samen. Haar partner liet zich teleurgesteld uitkopen. Overigens had Terberg tot 2015 nooit een horecazaak gerund; zij was eerder werkzaam als receptioniste en als medewerker in de horeca.

Witwassen

Direct hierna ging Terberg een relatie aan met een 65-jarige Arnhemmer, die - zoals nu blijkt - verdacht wordt van witwassen van drugsgeld. Overigens was hij al eerder de fout in gegaan, maar Terberg geloofde heilig dat het geld uit een erfenis kwam, zo lezen we in De Gelderlander. Naief, dat zeker, en Terberg is blijkbaar gebruikt als strovrouw.

In de val getrapt

Niet alleen Terberg liet zich bespelen. Verschillende horecaondernemers aan het plein zijn in de val getrapt. Terberg nam het leegstaande eetcafé Bij Oma over, waarna ze het tarnsformeerde naar lunch- en dinercafé. Caféondernemers Maurice Schoot van Den Koopman en Ron Hofmans van De Barron maakten ook graag gebruik van de hulp die Terberg hen bood. Hun zaken stonden immers aan de rand van de afgrond en zij konden nu als cafébaas aanblijven.

Het vijfde café op haar vizier was café Stout, dat te koop staat. Dat gaat niet door. Sterker nog: op alle deuren van de horecapanden hangt nu een briefje waarop staat: 'Gesloten op last van de burgemeester van Arnhem', met vervolgens een verwijzing naar het wetsartikel. 

Inval door FIOD en politie

Dinsdagmorgen zijn de FIOD en de politie binnengevallen in het appartement van Terberg en haar gefortuneerde vriend. Terberg wordt gezien als strovrouw, ze is gebruikt door de man die via de Arnhemse horeca zijn criminele geld wilde witwassen. De Korenmarkt zit nu met een aantal dichte horecazaken en de koningin is van de troon gestoten. Niet het scenario dat aan alle gedupeerden voorgespiegeld werd... 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Bier Duurzaamheid
Heineken ambieert 20 procent minder plastic in 2025

Op initiatief van Staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft HEINEKEN Nederland Commercie het Plastic Pact mede ondertekend. Samen met 68 organisaties committeert de bierbrouwer zich om in 2025 20 procent minder plastic te gebruiken, meer plastic opnieuw te gebruiken en al het nieuwe plastic voor...

Duurzaamheid
Nestlé gaat voor 100 procent recyclebare verpakking in 2025

Nestlé heeft vanmiddag, tijdens de Nationale Circulaire Economie Conferentie in Den Haag, samen met meer dan 70 andere bedrijven en milieuorganisaties het ‘Plastic Pact’ ondertekend. Het pact is een initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De ondertekenaars ...

Opening Restaurant
Nieuw restaurant biedt gratis eten aan

Op woensdag 20 februari vond de opening van het nieuwe restaurant Dadawan plaats in Eindhoven. Dadawan heeft voor een originele inwijding gekozen, er kon namelijk gratis gegeten worden. Dit was een succes en zorgde voor een enorme rij, zo lezen we op omroepbrabant.nl. De verbouwing van het pand l...

trends Duurzaamheid
'The Future 50': gewassen met een lage foodprint

‘The Future 50 Foods’ is een lijst van 50 plantaardige voedingsmiddelen die de voedingswaarde van onze maaltijden kunnen verhogen terwijl tegelijkertijd het negatieve effect van de voedselproductie op de planeet drastisch wordt verminderd. Gisteren presenteerde Knorr, in samenwerking met...

Columns Blog
Column restaurateur Sico de Moel: duurzaam

Sico de Moel is restaurateur. Als eigenaar van restaurant L'invité in Amsterdam maakt hij nogal wat mee. Zijn observaties en ervaringen deelt hij graag met de lezers van De RestaurantKrant en voortaan lees je maandelijks een bijdrage van Sico. Deze ochtend was ik door een leverancier u...

Achtergronden KHN
Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. D...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: