Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

26 januari 2010 |
Eten in horeca is meer dan prijs en smaak

Horecagasten hebben steeds meer wensen. Tegenwoordig gaat het in de horeca niet meer alleen om de betaalbaarheid en smaak van producten, de invloed van gezond eten en het gebruik van duurzame producten wordt steeds groter. "Deze invloed is onomkeerbaar en neemt verrassend snel toe", aldus Lodewijk van der Grinten, directeur van Koninklijke Horeca Nederland bij de opening van de Food & Nutrition Delta-date in het MECC te Maastricht. "Het aanbod van de horeca wordt steeds diverser en uitgebreider. De samenleving vraagt van de horecaondernemers om duurzaamheid in de bedrijfsvoering te integreren. De kwalitatieve beoordeling van gasten draait in de nabije toekomst om meer dan alleen "lekker".

Duurzame horeca
Bij de opening van dit minicongres gaf Koninklijke Horeca Nederland een toelichting op de kansen voor ondernemers op het gebied van duurzaamheid. In december 2009 heeft KHN een convenant ondertekend met het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, waarmee het belang van duurzaam ondernemen onderschreven wordt. "Ook de jonge generatie koks moet over tien jaar nog kunnen werken met de mooie producten die natuur ons biedt", aldus Van der Grinten. "Vanaf januari heeft New York Pizza met meer dan 100 restaurants de pizza met duurzaam gevangen tonijn geïntroduceerd. Dit is de eerste restaurantketen die naar aanleiding van onze samenwerking met het Wereld Natuurfonds het initiatief heeft genomen".

Voorlichting
Gasten bezoeken de horeca in eerste instantie voor lekker eten en drinken, de gezelligheid en even los te komen van de waan van de dag. Toch heeft de horecaondernemer ook een verantwoordelijkheid om gasten te informeren wat er gegeten wordt. De gast heeft een groeiende behoefte aan kennis van het product: hoe duurzaam en gezond is hetgeen ik eet?. Een vraag die de horecaondernemer kan beantwoorden en waar hij ook achter staat.

Horeca als trendsetter
Goed geïnstrueerd personeel kan heel eenvoudig de gast uitleg geven en een heldere omschrijving op de menukaart kan een dankbare aanvulling zijn. "Wij moeten ons onderscheiden. De horeca heeft de opleiding en kennis om een trendsetter te zijn in het gebruik van duurzame producten en gezond voedsel", aldus Van der Grinten.
Door innovatieve oplossingen zal duurzaamheid versneld worden opgenomen in de bedrijfsvoering. Koninklijke Horeca Nederland ondersteunt ondernemers met innovatief ondernemen via voorlichting op Horecainnovatie.nl en inspiratietours door heel het land.
Hospitality Management, Lunchroom, De CaféKrant, De RestaurantKrant, Frank Lindner

:mailto:?SUBJECT=Lees%20dit%20horecabericht&BODY=De%20afzender%20van%20deze%20e-mail%20wil%20u%20graag%20attenderen%20op%20het%20volgende%20nieuwsitem%20op%20een%20van%20de%20websites%20van%20Uitgeverij%20PS%3Abv.%0A%0Ahttp://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/eten-in-horeca-is-meer-dan-prijs-en-smaak/

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Financieel Horeca & Belasting
Uw restaurant fiscaal optimaal naar de volgende generatie!

Staat u samen met uw zoon achter de tap? Of doet uw dochter de administratie van uw horecaonderneming? Denk dan eens na over de schenking van uw horecazaak aan de volgende generatie. ‘’Moet dat nu al?’’, hoor ik u denken. Juist nu! De zogeheten fiscaal voordelige bedrijfso ...

Economie Internationaal
Just Eat Takeaway noteert ongekende groei

De coronacrisis heeft Just Eat Takeaway (het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl) geen windeieren gelegd. Het bedrijf zag een flinke toename in het aantal bestellingen: in het eerste kwartaal zijn in Nederland zo'n 15,3 miljoen maaltijden besteld, dat is 53 procent meer dan een jaar eerder, zo blijkt ...

Achtergronden Gastronomie
Tommy Janssen en Vera Voorend openen restaurant Maeve in Utrecht centrum

Na jaren bij diverse toprestaurants gewerkt te hebben openen Tommy Janssen en Vera Voorend restaurant Maeve in de zomer van 2021. “We hebben jaren gei?nvesteerd in het opdoen van kennis en ervaring en nu is het tijd om onze droom te verwezenlijken en voor onszelf te beginnen.” Het res ...

Economie Corona
FNV Horeca: valse verwachtingen kabinet opnieuw dooie mus voor horeca

De valse verwachtingen en niet waargemaakte uitspraken van het kabinet over mogelijke versoepeling zorgen voor nog meer schade in de horeca. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca: “We begrijpen dat de gezondheid voorop staat, maar het blijft ook van levensbelang dat er wordt gekeken naar de overig ...

Branded Content
Minder gasten, meer omzet? Het kan met de Kleinste keuken

Bij de gefaseerde openstelling van de horeca krijgt elke horeca-ondernemer er mee te maken: je kunt minder gasten ontvangen dan normaal. Des te belangrijker is het om te kijken hoe je de besteding per gast kunt verhogen. De Kleinste keuken helpt hierbij. Met de Kleinste Keuken, een gebruiksvriend ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: