Eerste masterclass umami van Food Things

3 november 2016 | Thijs Jacobs

De eerste masterclass umami van culinair adviesbureau Food Things! op 31 oktober bij Hoeve Ravenstein in Baarn, is een groot succes geweest. Deelnemers gingen geïnspireerd naar huis. Volgens Guus Vredenburg, eigenaar van Food Things!, is umami belangrijk voor de toekomst van onze voeding. ‘’Met umami kun je op een natuurlijke manier de smaak versterken. Daardoor heb je minder zout, suiker en vet nodig. Je creëert zo smaakvolle en gezonde producten.’’

Guus Vredenburg van Food Things! is enthousiast over de mogelijkheden van umami. Daarom organiseerde hij de masterclass over deze smaakmaker. Daarmee deelt hij zijn vakkennis en visie over umami als natuurlijke smaakversterker voor gezonde producten. ‘’Umami zit van nature in drie specifieke aminozuren en in producten dankzij rijping, fermentatie, drogen en pekelen. We kennen het ook als de vijfde smaak.’’

Minder zout, suiker en vet
Door het combineren van umami-rijke producten zoals tomaat, kaas, paddenstoelen, zoute haring en zeewier, kun je de smaak krachtiger maken. ‘’Daardoor gaat er een prikkel naar de hersenen waardoor de behoefte aan zout, zoet en vet vermindert. Suiker, zout en vet kun je daarmee reduceren. Je gaat gezonder koken en eten.’’

Van agf tot instellingskeuken
De eerste masterclass umami bestond uit een uitleg over de oorsprong en theorie van umami. Daarna volgde een proeverij en een lichte umami-lunch. Deze oogstte veel lof bij de deelnemers, afkomstig uit verschillende disciplines, zoals agf, foodservice, retail, horeca, instellingskeuken en industriële foodproductie. ’’Ik heb tijdens de proeverij meteen een aantal combinaties van ingrediënten opgeschreven waarmee ik zeker ga experimenteren’’, aldus een ontwikkelaar van tapas voor een foodretailer.

Productontwikkeling
Guus Vredenburg kijkt tevreden terug: ‘’Het was een geslaagde bijeenkomst. Je merkt dat er meteen ideeën opborrelen. Dat is precies wat we willen bereiken: onze kennis over umami delen en meedenken over productontwikkeling. Door umami te gebruiken, versterk je op een natuurlijke manier de smaak. Daardoor krijg je een heerlijk product dat bovendien gezond is. ’’

Op locatie
De eerste umami-masterclass vond plaats op Hoeve Ravenstein in Baarn. Een boerderij met winkel waar natuurlijke producten hoog in het vaandel staan. ‘’Dat past prima bij onze werkwijze.’’ De masterclass over umami krijgt zeker een vervolg. ‘’We kunnen deze masterclass ook op locatie bij opdrachtgevers aanbieden.’’

Over Food Things!
Food Things! uit Almere is het culinaire adviesbureau van Guus en Saskia Vredenburg. Deze twee foodspecialisten bundelen hierin hun krachten als respectievelijk chef en coach. Ze zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Ze bedienen daarmee klanten in de levensmiddelenindustrie, foodservice en hospitality. Sinds 2010 is umami een specialisme. De eigenaren reisden onder meer naar Japan waar ze bij het Umami Centrum een training volgden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Restaurant
Bar-restaurant IJver opent zomer 2019

In de zomer van 2019 opent IJver haar deuren in de voormalige Scheepsbouwloods op de NDSM-werf in Amsterdam-Noord. Er wordt hard gewerkt aan dit robuuste restaurant met een eigenzinnige menu- en drankenkaart. Op deze iconische locatie met een groot binnen- en buitenterras kunnen gasten staks geniete...

Food trends Vega
Populariteit vlees- en visvrije thuisbezorgmaaltijden stijgt

Afgelopen week namen zeker 57.600 Nederlanders deel aan de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees. Een initiatief dat Nederlanders inspireerde om van 11 tot 17 maart een week lang geen vlees (en vis) te eten, en in plaats daarvan de verrassende mogelijkheden van de plantaardige keuken te o...

Bier Events
Bijna 450 bieren in 5e Dutch Beer Challenge

Op woensdag 20 maart 2019 is Rotterdam weer een dag de bierhoofdstad van Nederland. Dan wordt in Arminius congres- en debatcentrum voor de vierde keer de ‘Dutch Beer Challenge’ georganiseerd. Alle ruim 650 Nederlandse brouwerijen en brouwerijhuurders zijn benaderd en velen hebben &eacut...

Economie KHN
Oproep KHN voor Provinciale Staten-verkiezingen: voorkom overaanbod horeca

De afgelopen tien jaar nam het aantal horecazaken in Nederland explosief toe. Het aantal groeide met 13 procent naar ruim 43000 zaken. KHN is blij met deze ontwikkeling en ziet ook voor de toekomst nog ruimte voor extra horeca. Maar in steeds meer binnensteden ontstaat overaanbod van horeca, vooral ...

Achtergronden Restaurant
Download nu de maarteditie van De RestaurantKrant

De maarteditie van De RestaurantKrant is uit! Niet alleen hebben we een fonkelnieuw design, maar we spreken ook nog eens met de eigenaren van restaurant Flicka in Kerkdriel. Het restaurant ontving onlangs zijn eerste Michelinster. Klik hier om de uitgave te downloaden (je hoeft enkel je e-mailadres ...

Tech Interview
''Bij De Beren hebben we nu al twaalf marketingmedewerkers nodig''

Marjolein Mens is communicatieadviseur bij restaurantketen De Beren. De restaurantketen heeft de social media campagnes uitstekend op orde en pakt de marketingactiviteiten professioneel aan. Hoe gaat dat in zijn werk bij zo’n succesvolle keten? Marjolein: “We hebben hier op kantoor een h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: