Domino's pizza opent 150ste vestiging

1 augustus 2014 |
Domino's pizza opent 150ste vestiging<

Domino’s Pizza heeft op 30 juli zijn 150ste vestiging geopend in Alphen aan de Rijn en verwacht dit jaar nog minimaal tien winkels in ons land te vestigen. De komende jaren komen daar nog eens 25 tot 30 per jaar bij, zo verwacht André ten Wolde, directeur Domino’s Pizza Nederland. De Amerikaanse formule, die in 1989 voet op de Nederlandse markt zette, vertoont daarmee een opvallend sterke groei in ons land.

Groei
Vooral de afgelopen twee jaar groeide Domino’s Pizza hard, met zo’n zeventien vestigingen per jaar. In 2010 waren er 104 winkels in Nederland, in 2013 was dit aantal toegenomen tot 146. Domino’s Pizza opereert in meer dan 11.000 winkels in ruim zeventig landen. Nederland staat met 150 winkels nu op de 11e plaats in de lijst van landen met de meeste vestigingen. Bovenaan staan de VS met bijna 5.000 winkels.

Omzet verdubbeling
Bestaande vestigingen in Nederland zien hun omzetten jaarlijks verdubbelen. Ook internationaal groeit Domino’s sterk. Al twintig jaar op rij boekt de franchiseformule internationaal positieve salesgroei. De wereldwijde omzet bedroeg in 2013 8 miljard dollar. Meer dan de helft van de omzet – 4,2 miljard dollar – komt van buiten de VS. In 2011 bedroeg de omzet nog iets minder dan 7,5 miljard dollar. DPE, master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw Zeeland, Frankrijk, Japan, België en Nederland, boekte in het fiscale jaar 2011 746 miljoen euro omzet, in 2013 was dat 846 miljoen. De omzet in Nederland bedroeg in 2010 ruim 37 miljoen euro, in 2013 was dat toegenomen tot 57 miljoen. Op dit moment is Domino’s marktleider in de thuisbezorgmarkt in 38 landen, waaronder Engeland, Australië, Frankrijk en Nederland.

MEER LEZEN OVER DOMINO'S? KLIK HIER!
Snelle bezorging
De voornaamste redenen dat steeds meer Nederlanders hun pizza bij Domino’s bestellen zijn volgens directeur André ten Wolde de snelle bezorging, de verse hete pizza en de controle over het product en de bezorging. “In Nederland bezorgen we gemiddeld binnen 21 minuten na ontvangst van de bestelling de pizza’s stomend heet aan de deur. Die pizza wordt onmiddellijk na ontvangst van de order gemaakt met uitsluitend verse ingrediënten. De klant heeft de complete controle over zijn bestelling, van de ingrediënten op zijn pizza tot de extra’s en de bezorging die live te volgen is via de pizzatracker.”
Doel is om nog sneller te bezorgen. “Om dat in een groot gedeelte van Nederland te bewerkstelligen, zullen we in de vijf tot zes jaar moeten groeien naar 300 vestigingen in Nederland. Dat betekent dat we op zoek zijn naar nieuwe ondernemers. Veel van onze franchisenemers begonnen ooit als pizzakoerier en komen dus uit ons eigen systeem, maar nieuwe mensen zijn straks hard nodig”, aldus de directeur.

Online en mobiel
Opvallend is het sterk toenemende aantal bestellingen online en mobiel. “Wereldwijd is Nederland altijd koploper geweest als het gaat om online bestellen. Internet is hier helemaal ingeburgerd”, verklaart André ten Wolde. “Nu neemt het mobiel bestellen via onze app’s en mobiele website een enorme vlucht, het is onze grootste groeier binnen het online bestellen.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: