De (r)evolutie van de foodtruck

9 maart 2011 | Frank Lindner

Vergeet de oliebollenkraam en loempiakeet wanneer je aan een ‘foodtruck’ denkt. In Amerika is dit fenomeen ‘hot’. De trucks maakten een eerste opleving door goedkoop streetfood te verschaffen tijdens de economische crisis. Nu er weer wat centen zijn, zijn de trucks compleet ingerichte mobiele restaurants geworden. Dit laatste kennen we in Nederland al jaren.

Een foodtruck is een mobiele ruimte op wielen van waaruit men eten maakt, verkoopt en serveert. Sommige trucks zijn gespecialiseerd in het verkopen van bepaalde gerechten uit een specifieke keuken (de pizzatruck, de tacotruck, de barbecuetruck). Anderen richten zich juist op het eetmoment (ontbijttruck, lunchwagen, snacktruck).

Bestemming op zich

Waar voorheen een foodtruck werd ingezet om een evenement of happening met veel publiek van eten en drinken te voorzien, zijn de trucks anno 2011 een ervaring op zich. In plaats van de vaste stand tijdens eetmomenten bij scholen of kantoren vormen de foodtrucks mobiele ‘rodeo’s’. Op lege parkeerplaatsen komen de wagens samen om zo een mini-food-festival te houden. Er zijn wekelijkse noteringen op basis van recensies van culinaire journalisten en klantenreviews. Websites schieten als paddenstoelen uit de grond, compleet met twitterberichten van foodtrucks en plattegronden waarop de actuele locaties staan.

Show, show!

In Amerika zijn ze nóg verder, bijvoorbeeld met de televisieserie The Great Food Truck Race. In een afvalwedstrijd trokken zeven trucks van San Diego via vier steden naar New York, waarbij steeds de truck met de laagste omzet afviel. De laagste dagopbrengst was 404 dollar (295 euro), de hoogste 3.117 dollar (2.283 euro). De gemiddelde dagomzet van een Nederlands restaurant was in 2009 1.013 euro (bron: bedrijfschap Horeca en Catering). Als u dit omzetcijfer vergelijkt met de gemiddelde Amerikaanse truck (295 + 2283 / 2 = 1.289 euro), loopt uw restaurant dagelijks 275 euro achter. En jaarlijks 100.740 euro. De foodtruck als extra moneymaker? Het is te overwegen.

Waarmee u als foodtruck-eigenaar rekening moet houden

De RestaurantKrant ging bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) na aan welke voorwaarden en vergunningen in ieder geval moet worden voldaan wanneer een mobiel restaurant zou worden opgericht.

VNG-woordvoerder Frea Broekman: “In principe zou het mobiele restaurant een ventvergunning kunnen aanvragen. Dan mag zo’n wagen telkens tien minuten ergens staan en moet dan weer een andere plek zoeken. Dat is volgens mij in dit geval niet aan de orde. Wanneer het geen ventvergunning betreft, moet het mobiele restaurant een standplaatsvergunning aanvragen bij elke gemeente waar de wagen geparkeerd staat. Dit in het kader van onder meer de verkeersveiligheid. Wordt er alcohol geschonken, dan moet daarnaast nog een Drank- en Horecavergunning worden aangevraagd. Dat geldt ook voor allerlei andere zaken, zoals het plaatsen van tafels en stoelen; hiervoor geldt een terrasvergunning. En het restaurant moet op grond van geluids- en stankoverlast nog rekening houden met het Activiteitenbesluit.”

De vergunningen verschillen per gemeente in kosten en in bepalingen. Dus bezint eer u een foodtruck begint!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening Culinair
Lars Albers en Randy Bouwer openen hun eigen restaurant Vigor in Vught

Chef Lars Albers en gastheer-sommelier Randy Bouwer hebben op 1 juli 2020 hun restaurant Vigor in Vught geopend. Vigor zetelt in de 17e-eeuwse rijksmonumentale villa Bleijenburg, die hiervoor volledig is verbouwd. Middelpunt in het 300 m2 grote restaurant is de ronde open keuken, die tegelijkertijd ...

Opening Utrecht
Gloednieuwe horecalocatie De Snip zoekt eigentijds concept

Om de bewoners van het snelst groeiende gebied van Nederland te faciliteren in een goede horeca- en werkomgeving, wordt er een horecaruimte aan het Berlijnplein (Utrecht) eind dit jaar opgeleverd door de Gemeente Utrecht. Vanaf nu kunnen ondernemers met een aantrekkelijk en eigentijds horecaconcept ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Starten in de horeca
Column: wat is jouw toekomstperspectief?

Is het in jouw horecabedrijf weer 'business as usual'? Vermoedelijk niet. Ook al ziet de zomer er voor velen niet slecht uit, één derde van de horecaondernemers denkt het niet te redden dit jaar. Het is een tijd waar het neerkomt op uitzonderlijk ondernemerschap, een hele lange...

Opening
Poké Perfect nu ook in Almere geopend

Onlangs is aan de Grote Markt een vestiging geopend van Poké Perfect. In dit restaurant staan gerechten op het menu die zijn geïnspireerd op de Hawaiiaanse keuken met poké bowls als basis. Bij Poké Perfect kunnen klanten terecht voor een snelle, heerlijke en bovendien gezon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: