De kroon op je werk

12 november 2019 | Monique van Gevelt

Soms duizelt het mij van de ranglijsten in onze branche. Zo heb je de beste van de beste volgens de Lekker, GaultMillau of Michelingids. De verkiezing van de leukste, smakelijkste of meest duurzame. Dan draait het weer om het fraaiste design, beste concept of zit je in een competitie om de hoogste omzet. En dan heb je nog de top 100 op allerlei gebied en verschillende awards die je als horecabedrijf kunt winnen. Of je nou een ‘dare-devil’, oude rot in het vak of starter bent, er is altijd wel een onderscheiding of waardering waar je voor kan gaan.

Jaarlijks worden er door experts en juryleden punten verdeeld, locaties bezocht, beoordeeld en lijstjes opgesteld. Wie valt er dit jaar buiten de boot en wie zijn de ‘rijzende sterren’? Wie krijgt een Bib Gourmand, is één van de 500 lekkerste of mag een ster (extra) gaan voeren? Elke keer weer zitten er heel wat horecaprofs op het puntje van hun stoel. Want wie is er deze keer hot? Or not? En wanneer komt die pluim eens jouw kant op?

Waar doe je het voor?

Nu zijn er ranglijsten en awards waar je knetterhard voor moet werken en uitblinken om er überhaupt voor in aanmerking te komen. Er zijn ook lijstjes waar je je voor moet opgeven en stemmen moet verzamelen of waar je betaalt om deel te mogen nemen. Maar welke lijst of award je ook ambieert, je wil erin staan omdat je hoopt dat het iets oplevert.  Zo zal een ster of vermelding in de Lekker hoogstwaarschijnlijk voor extra toeloop zorgen, meer omzet brengen of je reputatie een boost geven. Of het kan je marketing ondersteunen. Met zo’n sticker op het raam en vermelding op je website geniet je meer aanzien en autoriteit. Wat aangeeft dat je het vak meestert.
Het streelt ook het ego van jou en je team; je krijgt waardering van de collega’s uit de branche. En dat geeft vanzelfsprekend veel voldoening.

Maar verwacht niet dat elke vermelding of award direct je leven op de kop zet. Want alleen van branchegenoten moet je het niet hebben. Je klandizie moet de waarde van een onderscheiding herkennen en waarderen. Maar door de wildgroei aan lijstjes en awards brokkelt de interesse af en ziet de gemiddelde gast de waarde er steeds minder van in: zij laten zich eerder leiden door wat andere gasten zeggen.

Maakt zo’n erkenning je ook een goede ondernemer?

Natuurlijk is het fantastisch als je naam op een prestigieus lijstje prijkt. Het is een compliment voor jou en jouw team voor de tomeloze inzet. Iets waar je waarschijnlijk lang voor hebt geploeterd. Het onderstreept ook je vakmanschap en passie. En vooral als het je meer winst oplevert ben ik helemaal voor. Maar er zijn zoveel ‘onderscheidingen’ te winnen, dat je bijna zou vergeten dat je een bedrijf aan het runnen bent. En soms brengt een onderscheiding zoveel spanning en lasten met zich mee, dat je er eigenlijk beter van kan afzien.

Een horecabedrijf leiden is niet enkel je vak met liefde uitoefenen. Zoals je creativiteit de vrije hand geven in het koken en je gasten gastvrij in de watten leggen. Dan ben je meer hobbyist. En ook een award of hoge notering op een ranglijst maakt je niet automatisch een goede ondernemer.

Een ondernemer weet dat zaken als financiën, marketing, regelgeving, branding, teambuilding en rendement van belang zijn. Je hoeft niet alles te kunnen, maar de basis moet je mijns inziens beheren en je moet weten waar je kennis en kunde vandaan haalt. Een ondernemer heeft meerdere doelen voor ogen met het bedrijf. Hij of zij denkt na over de rol van het bedrijf in de omgeving. En is bezig met de groei en het rendement van de zaak. Zo moet onder aan de streep genoeg over zijn om van te leven. Je wilt vermogen opbouwen voor de toekomst en (deels) uit eigen middelen kunnen putten om groei te realiseren. Hoe hoog je omzet, populariteit of professionaliteit van jouw horecabedrijf ook is, een award of ranking zegt weinig over het uiteindelijke rendement en de werkelijke waarde van je horecabedrijf.

Over Monique:

Monique is geboren en getogen in de horeca, in het restaurant van haar ouders. Daarna heeft zij meer dan 25 jaar gewerkt in de Internationale hotellerie en de meeting & events markt, in zo’n beetje alle disciplines, van medewerker tot commercieel directeur van een hotelgroep. Nu is ze eigenaar van Strategisch Horeca Advies en founding partner bij HorecaMonitor. Verder is columnist en geeft ze trainingen aan de HM Academy op gebied van conceptontwikkeling en marketing.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns Ondernemen
Column Monique van Gevelt: wordt de horeca eindelijk onderdeel van de oplossing?

Door het mooie weer van vorige week zijn de schellen van de ogen gevallen bij een deel van de burgemeesters, OMT-leden en politiek. Wat wij al lang wisten en verkondigden is waarheid geworden. Bij mooi weer en na een zware winter is er geen houden meer aan en moet de mens eruit. Wij kennen de mens n ...

Corona
‘Gastvrij Arnhem’ eerste centrale registratie tool voor horeca

Bij heropening van de horeca zijn ondernemers verplicht om een gezondheidscheck en registratie van bezoekers te regelen, om deze bij een contactonderzoek aan de GGD beschikbaar te stellen. Om horecaondernemers hierbij te ondersteunen presenteerde Arnhem zich vandaag als eerste gemeente van Nederl ...

Corona
'Kabinet wil terrassen openen op 21 april'

Het kabinet wil de terrassen op 21 april openen. Ook wil de regering de winkels weer openen. Aanstaande vrijdag buigt het OMT zich over de kwestie. Ook het schrappen van de avondklok ligt op tafel. Dat bevestigen Haagse bronnen tegenover verschillende landelijke media. De versoepelingen hangen a ...

Economie Corona
Aantal opgeheven horecavestigingen in 2020 hoger dan ooit

In de Randstad zijn in 2020 relatief veel vestigingen van bedrijven opgeheven. In de regio’s Haarlem en Groot-Amsterdam ging het om ruim 6,5 procent van alle bedrijfsvestigingen. In 2020 was zowel het aantal opheffingen als oprichtingen van bedrijfsvestigingen het hoogst sinds het begin van de ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Wet- en regelgeving Corona
Burgemeesters willen terrassen graag weer openen

Steeds meer burgemeesters scharen zich achter de oproep van burgemeester Halsema (Amsterdam) om de terrassen weer te openen. Dit zou het beter mogelijk maken om de buitenruimte optimaal en gecontroleerd te kunnen gebruiken, met inachtneming van de coronamaatregelen. In veel steden werd het de afg ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: