De beste koffie van Nederland

19 maart 2010 |
De beste koffie van Nederland

De acht beste barista’s van Nederland strijden op 10 mei a.s. in Hotel de Goudfazant in Amsterdam-Noord om het Dutch Barista Championship.

Trend
Koffie wordt, vooral onder jongeren, steeds populairder. Meer consumenten maken kennis met de zetmethode ‘espresso’ en de daarop gebaseerde varianten als cappuccino en macchiato.

Kampioenschap
Ook in de out of home markt wordt steeds meer gebruik gemaakt van de espresso zetmethode. Om deze trend te volgen, te begeleiden en te stimuleren organiseert stichting Dutch Coffee Promotion jaarlijks het Dutch Barista Championship.

Colombia 2011
De winnaar van het Dutch Barista Championship 2010 zal Nederland volgend jaar vertegenwoordigen tijdens het World Barista Championship 2011. Deze internationale wedstrijd vindt volgend jaar in Colombia plaats. Sander Schat, winnaar van het Dutch Barista Championship 2009, vertegenwoordigt Nederland later dit jaar tijdens het World Barista Championship 2010 in Londen (GB).

Bereiding en presentatie
Bij het Barista Championship gaat het om de bereiding van drie koffiedranken: 4 espresso, 4 cappuccino en 4 signature-drinks. De deelnemers hebben vijftien minuten om deze dranken te bereiden en te presenteren aan de vier leden van de smaakjury.

Regels
Dit kampioenschap wordt gehouden onder de strikte en internationaal gehanteerde regels van de Speciality Coffee Association of Europe (SCAE) en daarom organiseert Dutch Coffee Promotion het evenement onder auspiciën van de SCAE, en in nauwe samenwerking met Nationaal Coördinator Nederland van de SCAE, Annemarie Tiemes.

Dutch coffee promotion
Nienke Duimelaar

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Horeca naar de stembus deel vier; D66

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonderneme ...

60 procent Nederlanders vindt dat terrassen open kunnen

Uit onderzoek van I&O Research - in opdracht van de NOS - blijkt dat zes op de tien Nederlanders vindt dat de terrassen weer open kunnen. I&O Research doet regelmatig onderzoek naar het draagvlak van de coronomaatregelen. Uit het onderzoek blijkt dat de steun voor de maatregelen steeds verde ...

Interview Longread Themamaand energie
Frits Groeneveld opent restaurant in coronatijd

“Financieel is het een waardeloos jaar, maar op ondernemersvlak was het bijzonder mooi.” Een jaar geleden hoorde horecaondernemer Frits Groeneveld vanuit Nieuw-Zeeland dat zijn café in Apeldoorn noodgedwongen dicht moest. Een jaar later is Café Den Olifant nog altijd geslot ...

Horeca naar de stembus deel vier; SP

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van De RestaurantKrant wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaondernem ...

Interview Corona
''Op 16 maart gooien we ons terras open''

Gilles Harthoorn is eigenaar van Hotel-Café-Restaurant Duinzicht op Schiermonnikoog. Gisteren zetten veel horecaondernemers in Friesland de terrassen op de kop als ludieke actie vanwege de sluiting van de horeca, maar op 16 maart wil deze hotelier zijn terras daadwerkelijk openen. “Als ...

Financieel Horeca & Belasting
4 keer investeringsvoordeel voor uw restaurantbedrijf!

Waarschijnlijk kijkt u verbaasd op bij het lezen van de titel van dit artikel. In deze crisistijd investeren in mijn horecazaak, dat kan toch niet de bedoeling zijn? Toch kan het fiscaal voordelig kunnen zijn om uw investeringen niet uit te stellen. De Belastingdienst heeft namelijk de Baangerelatee ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: