Congresdag restaurants en internet succes

1 maart 2011
Congresdag restaurants en internet succes

Maandag 28 februari vond de congresdag ‘Restaurants en internet: Love @ First Site?’ plaats. Deze speciale dag over restaurants en internet kende een grote opkomst. De onderwerpen social media, gasten-reviews, website-optimalisatie, en de laatste ontwikkelingen bij Google spraken veel (hotel)restaurateurs aan. Haast 150 personen togen daarom naar het Meeting Plaza in Maarssen voor deze speciale dag die was georganiseerd door Hands-On Advies, Koninklijke Horeca Nederland en De RestaurantKrant. Kijk hier voor het "fotoverslag van de dag":http://www.derestaurantkrant.nl/nieuws/congresdag-love--first-site-in-beeld/.

*Offline kennismaken*
Men kwam niet alleen naar Maarssen voor dagvoorzitter Frank Lindner van De RestaurantKrant en de vier zeer interessante lezingen van vakexperts Jeroen van der Schenk (Seats2Meet), Mihaly Laszlo (WTCH), Janneke Nijenhuis (Hands-On Advies) en Tom Mulders (Google Nederland), maar ook om offline – en dus persoonlijk – kennis te maken met online restaurantgidsen en reserveringswebsites en -systemen. Op een heuse marktplaats kwamen de bezoekers alles te weten over restaurantsites IENS, Pocketmenu, Hotel4Dinner.com/CharmantHotel.com, Eet.nu en Taste of Art. Sokati, Reserve a Table en Couverts waren de aanwezige aanbieders van reserveringssystemen en restaurantagenda’s. Wilt u online nader kennismaken met deze bedrijven? Ga dan naar www.derestaurantkrant.nl en vul in het zoekveld de termen ‘internet’ en ‘succes’ in. Klik vervolgens op het nieuwsitem van 1 maart 2011.

*IENS*
IENS is naar eigen zeggen de meest gebruikte online restaurantgids van Nederland en heeft alle restaurants van Nederland in haar database. Wordt vertrouwd door de gebruikers vanwege de onafhankelijkheid.



Per maand worden er circa 100.000 telefonische en online reserveringen via IENS gemaakt. 7.000 restaurants gebruiken IENS actief om de bezetting te verhogen, waarvan meer dan 2.000 met betaalde diensten. Bezoekers van de marktplaats konden op de stand van de restaurantsite een rapport over hun zaak laten uitdraaien.

*Pocketmenu*
Pocketmenu biedt een vooralsnog unieke dienst aan in Nederland: mobiele websites voor restaurants. Het bedrijf zorgt ervoor dat mobiele internetters automatisch worden herkend en doorgestuurd naar een handige pocketversie van uw eigen website. Bent u zelf al eens met een smartphone naar de website van uw restaurant gegaan? Vaak duurt het lang voordat de juiste informatie verschijnt. U kunt zich voorstellen dat mobiele internetters weinig geduld hebben…



Pocketmenu kan uw eigen reserveringssysteem integreren in de mobiele website. Mobiel reserveren dus! Daartoe hebben ze reeds een overeenkomst met eTender en Couverts, die ook hier aanwezig zijn.

*CharmantHotel.com*
De website CharmantHotel.com is een sterk groeiend online reserveringsplatform speciaal voor hotelarrangementen. Wij plaatsen gratis culinaire hotelarrangementen, die automatisch worden doorgeplaatst op de website Hotel4Dinner.com. Bij een wellness- of golfaanbod verschijnen hotels bovendien automatisch op www.Hotel4Wellness.nl en/of www.hotel4golf.nl.



De werkwijze: alle boekingen zijn op aanvraag. U hoeft geen kamerbeschikbaarheid bij te houden, boekingen komen per e-mail binnen, u bevestigt of annuleert een boeking met één klik, slechts 12% commissie per effectieve boeking (verder zijn er geen kosten).

*Eet.nu*
Bezoekers konden bij Eet.nu langskomen op de marktplaats voor meetbare resultaten, bereik en onze hoge positie in de zoekmachines, aantoonbaar meer reserveringen en meer gasten, meer bezoekers op de eigen website.



Ook kon men vragen stellen over de manier waarop Eet.nu met recensies omgaat en welke mogelijkheden het bedrijf biedt aan restaurateurs om hierop te reageren. Maandelijks bezoeken 1 miljoen mensen de website Eet.nu.

*Taste of Art*
Taste of Art is een kunstconcept voor toprestaurants. Decoratieborden met unieke kunst, worden in een kunstmenu verwerkt. De gast krijgt na afloop van het diner het kunstbord mee naar huis. Een prachtige herinnering. De borden kunnen ook los te koop aangeboden worden. Taste of Art brengt voor het restaurant:nog meer tevredenheid, nieuwe gasten en laat trouwe gasten terugkeren, is uniek en exclusief.



Sinds kort werkt Taste of Art samen met Pocketmenu. Op de achterkant van alle nieuwe kunstborden komt een QR-code, waarbij Taste of Art een bijpassende mobiele website aanbiedt aan het deelnemende restaurant.

*Sokati*
Sokati is een nieuw en snel groeiend reserveringssysteem, met grote verschillen ten op zichte van andere systemen.



Ten eerste staat Sokati op uw eigen website met uw eigen layout. Uw klanten krijgen het woord 'Sokati' nooit te zien, en u staat dus ook niet tussen andere restaurants op een verzamel-site. Ten tweede we zijn we flexibel: geen prijs per afspraak maar een lage vaste prijs, en we zijn soepel wat betreft aanpassingen voor uw account specifiek.

*Reserve a Table*
Reserve a Table is het digitale reserveringssysteem voor restaurants. Met dit systeem heeft u ook uw papieren agenda niet meer nodig. U kunt zelf reserveringen inboeken maar ook uw reserveringen via uw eigen website of digitale restaurantgidsen worden automatisch in het systeem geboekt.



Daarnaast biedt het systeem u de benodigde flexibiliteit om tafels naar eigen inzicht in te vullen en te schikken. Een ingebouwd enquêtesysteem vraagt uw gasten de volgende dag hun bezoek aan uw restaurant te beoordelen. De informatie is alleen voor u bestemd.

*Couverts*
Nieuwe partner dit jaar op de marktplaats was Couvert reserveren. Couverts is de nieuwste digitale reserveringsagenda in Nederland en biedt restaurants een flexibele agenda waardoor reserveren via de eigen website voor de gast 24 uur per dag mogelijk wordt.



Couverts is onderdeel van RTL Nederland, een duidelijke link naar culinaire programma’s en aandacht voor online reserveren wordt op deze manier gegarandeerd.

*Heerlijkheden*
De inwendige mens werd deze dag niet vergeten. Tijdens de pauze tussen de lezingen, de lunch en de borrel kon men genieten van de heerlijkheden die Bierbrouwerij De Leckere onder de tap had en die Menu Italiano koelvers uit Italië had gehaald.


~Masè~


~De Leckere~


Tijdens de afsluitende borrel werden vooral de woorden: interessant, leerzaam, nuttig en inspirerend gehoord.

~Frank Lindner~

Overig nieuws