Column Pieter Punter: De nieuwe economie

10 november 2016 | Jorien Slager

De wereld verandert snel, de taxi’s zijn overgenomen door Uber en hotels worden vervangen door privéhuizen; iedereen die een kamer leeg heeft staan, gaat deze verhuren. Voor een maaltijd hoef ik niet meer naar een restaurant, ik laat deze gewoon thuis bezorgen. Je kunt ook gewoon kijken of iemand bij jou in de buurt kookt en daar een maaltijd afhalen. De thuisbezorging heeft door de elektrische fiets een belangrijke impuls gekregen, de scooter wordt steeds minder gebruikt. De elektrische fietskoerier is bovendien goedkoop, efficiënt en zeer snel. De eerste pizzakoeriers verschenen in 1989 op de Nederlandse wegen, maar nu zie je koeriers voor bijna alles wat eetbaar is. In Utrecht kun je zelfs 24 bitterballen bestellen. Volgens GfK zijn het vooral mannen en jongeren die maaltijden laten bezorgen.

De meeste maaltijden worden op zaterdag besteld, meestal omdat men geen zin heeft om te koken of omdat men een speciale maaltijd wil. Voor de klant is snelheid van bezorging belangrijk, hiervoor wil men meer betalen. Wanneer men echter lang van tevoren bestelt wil men korting. Uber gaat in Amsterdam maaltijden bezorgen met fietskoeriers en rekent geen bezorgkosten, ze bezorgen zelfs één ijsje. Dit klinkt aardig, maar de kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de restaurateur.

In de Verenigde Staten denkt men dat het restaurant van de toekomst virtueel wordt; eten in het restaurant verdwijnt. Er is langzamerhand trouwens niemand meer die gewoon betaalt voor de maaltijd. Iedereen heeft wel een bon of een deal waarbij de tweede persoon gratis eet of waarbij men slechts de helft betaalt. Ik heb dit nooit begrepen, ofwel restaurants hebben een gigantische marge op de prijs en kunnen zonder probleem korting geven ofwel draait men gewoon met verlies.

Onlangs las ik een verhaal van een restaurateur voorrekende dat je onmogelijk een tweede maaltijd voor de helft van de prijs kan maken. Korting lijkt trouwens een algemene trend, drie voor de prijs van twee, de derde gratis… We betalen nergens meer zonder korting te bedingen. Ook hotelkamers kan je bijna niet meer boeken via de website van het hotel. Boekings-en bezorgsites worden een internationaal fenomeen, Foodora en Deliveroo zijn hele grote organisaties die wereldwijd maaltijden bezorgen. Zonder twijfel gaan ze ook andere zaken bezorgen, de bezorgers willen natuurlijk niet alleen ’s avonds werken. De consument is uiteindelijk de dupe, de thuisgebrachte maaltijd wordt duur betaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Amsterdam
PRESSROOM Amsterdam wint drie World Luxury Restaurant Awards

PRESSROOM Amsterdam, het restaurant van INK Hotel Amsterdam - MGallery, valt in de prijzen en wint maar liefst drie World Luxury Restaurant Awards. Het restaurant staat onder leiding van F&B Manager Ruth Engels-Siegers, vorig jaar door de vakjury van AF&BM benoemd tot 'F&B profession...

Economie Bezorgen
Thuisbezorgd laat restaurants opbieden om een hogere ranking te krijgen

Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan en gaat restaurants een hogere plek op de ranglijst laten kopen. De horecaondernemer moet hiervoor tussen de vijftig cent tot negen euro per order neertellen. Ondernemers spreken al voorzichtig over machtsmisbruik. Het 'opbieden' is nog in de testfase,...

Columns Blog
Column Sico de Moel: cadeaukaart

Meneer wilde afrekenen met een stapeltje van 6 cadeaukaarten. Bij mij kun je betalen met een cadeaukaart, maar niet met zes. Gasten met een cadeaukaart zijn soms wat angstig, ze melden het atijd al bij hun reservering, bij aankomst vragen ze nog een keer of ze echt wel met hun cadeaukaart kunnen ...

trends Bier
Nationaal bieronderzoek: foodpairing steeds populairder

De Nederlandse consument staat open voor het groeiende aantal nieuwe biersoorten dat verkrijgbaar is in de horeca en supermarkt. Maar als men dan kiest, zijn een bekende smaak en een al eerder gedronken merk doorslaggevend. De bierdrinker zoekt vanuit die zekerheid naar nieuwe ervaringen. Ook foodpa...

Opening
Opening Franklin: Zeeuwse charme in Middelburg [foto's]

In een monumentaal pand uit 1752 in de oude binnenstad van Middelburg heeft Brasserie Franklin recentelijk haar deuren geopend. De brasserie is onderdeel van Boutique Hotel Franklin die samen met de eerste cocktailbar van Zeeland, Sir Franklin, op 10 augustus 2019 wordt geopend. In dit nieuwe bou...

Internationaal Michelin
Le Jules Verne toegetreden tot Relais & Châteaux

Het wereldberoemde restaurant op de tweede verdieping van de Eiffeltoren ‘Le Jules Verne’ is per 1 juli toegetreden tot Relais & Châteaux, de wereldwijde vereniging van exclusieve hotels en restaurants. Het restaurant wordt geleid door de Franse topchef Fre?de?ric Anton, die ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: