Column Pieter Punter: De nieuwe economie

10 november 2016 | Jorien Slager

De wereld verandert snel, de taxi’s zijn overgenomen door Uber en hotels worden vervangen door privéhuizen; iedereen die een kamer leeg heeft staan, gaat deze verhuren. Voor een maaltijd hoef ik niet meer naar een restaurant, ik laat deze gewoon thuis bezorgen. Je kunt ook gewoon kijken of iemand bij jou in de buurt kookt en daar een maaltijd afhalen. De thuisbezorging heeft door de elektrische fiets een belangrijke impuls gekregen, de scooter wordt steeds minder gebruikt. De elektrische fietskoerier is bovendien goedkoop, efficiënt en zeer snel. De eerste pizzakoeriers verschenen in 1989 op de Nederlandse wegen, maar nu zie je koeriers voor bijna alles wat eetbaar is. In Utrecht kun je zelfs 24 bitterballen bestellen. Volgens GfK zijn het vooral mannen en jongeren die maaltijden laten bezorgen.

De meeste maaltijden worden op zaterdag besteld, meestal omdat men geen zin heeft om te koken of omdat men een speciale maaltijd wil. Voor de klant is snelheid van bezorging belangrijk, hiervoor wil men meer betalen. Wanneer men echter lang van tevoren bestelt wil men korting. Uber gaat in Amsterdam maaltijden bezorgen met fietskoeriers en rekent geen bezorgkosten, ze bezorgen zelfs één ijsje. Dit klinkt aardig, maar de kosten worden natuurlijk gewoon doorberekend aan de restaurateur.

In de Verenigde Staten denkt men dat het restaurant van de toekomst virtueel wordt; eten in het restaurant verdwijnt. Er is langzamerhand trouwens niemand meer die gewoon betaalt voor de maaltijd. Iedereen heeft wel een bon of een deal waarbij de tweede persoon gratis eet of waarbij men slechts de helft betaalt. Ik heb dit nooit begrepen, ofwel restaurants hebben een gigantische marge op de prijs en kunnen zonder probleem korting geven ofwel draait men gewoon met verlies.

Onlangs las ik een verhaal van een restaurateur voorrekende dat je onmogelijk een tweede maaltijd voor de helft van de prijs kan maken. Korting lijkt trouwens een algemene trend, drie voor de prijs van twee, de derde gratis… We betalen nergens meer zonder korting te bedingen. Ook hotelkamers kan je bijna niet meer boeken via de website van het hotel. Boekings-en bezorgsites worden een internationaal fenomeen, Foodora en Deliveroo zijn hele grote organisaties die wereldwijd maaltijden bezorgen. Zonder twijfel gaan ze ook andere zaken bezorgen, de bezorgers willen natuurlijk niet alleen ’s avonds werken. De consument is uiteindelijk de dupe, de thuisgebrachte maaltijd wordt duur betaald.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Awards
Nederlandse biersommeliers in top 50 op het WK Biersommelier

Op het WK voor biersommeliers in Rimini (IT) zijn de drie deelnemers van het Nederlandse team alle drie in de top 50 geëindigd. Nog niet eerder deed er een Nederlands team mee met de prestigieuze competitie. Het WK wordt elke twee jaar gehouden. Dit jaar ging de winst voor het eerst naar een vr...

Chefs
Tweesterrenchef Syrco Bakker kookt de sterren van de hemel bij Restaurant Hemingway

De chef van tweesterren restaurant Pure C te Cadzand-Bad Syrco Bakker was vrijdag 11 oktober te gast bij Restaurant Hemingway in Bergen op Zoom als eerste gastchef. Samen met chef-kok Torben Bouterse (restaurant Hemingway) heeft hij de sterren van de hemel gekookt door signatuur gerechten van beide ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: