Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

12 november 2018 | Thijs Jacobs

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je zal altijd een bepaalde bagage moeten hebben om daar te komen waar je wilt zijn. Maar als jouw kennis niet toereikend is en je vaardigheden niet ‘up to date’, dan is het verrekte lastig om naar het volgende niveau van ondernemen te komen. Je komt je eigen plafond tegen.

Dan is het investeren geblazen. Én vooral in jezelf...

1. Investeer in kennis over ons vakgebied, de horeca. Weet exact wat er speelt in de branche, verbeter continu je vaardigheden en wees kundig.

2. Investeer in kennis over je doelgroepen en marktgebied. Alles weten over de mensen die bij je kopen. Volg wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen.

3. Investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Want succes is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je afdwingt door hard te werken en vol te houden.

Omgeef je met mensen die verder zijn dan jij

Het komt erop neer dat je blijft leren. Ik hoor je al denken’ Saaaaaaai’. Óf, hier heb ik geen tijd voor. Maar zie het zo; als je elke dag iets kleins hebt geleerd, sta je elke dag wat slimmer op. En dat zal de doorslag geven. Want veel mensen blijven in hun ontwikkeling stilstaan.

Als ondernemer kun je je stilstand niet permitteren. Maar om echt klappers te maken in je groei moet je je omgeven met mensen die verder zijn dan jij. Die al heel succesvol zijn en veel bereikt hebben. Dat motiveert en stimuleert je om een stapje sneller te gaan en meer je best te doen.

Geef het door

Hetzelfde geldt voor je medewerkers en managers. Daar zitten vast ook mensen tussen die een bepaalde ambitie hebben en willen doorgroeien in je bedrijf. Die hogerop willen of verdieping willen. Als je zo’n veelbelovend talent in dienst hebt, is het aanlokkelijk en vaak noodzakelijk om zo iemand een promotie te geven. En dan verwacht je ook wat van zo iemand.

Toch zijn het juist de mensen die zich van onderaf omhoog werken die in de problemen komen. Ze krijgen de promotie omdat ze hun werk altijd goed doen of omdat ze de meest logische kandidaat zijn als anderen vertrekken en een positie vrijkomt.

Maar om op die nieuwe plek te kunnen functioneren zal je medewerker ook een persoonlijke en beroepsmatige groei moeten doormaken. Want ze lopen tegen een kennis gat aan. Ze weten niet hoe ze moeten aansturen of delegeren, voelen zich onzeker en onwennig en moeten zich nieuwe werkzaamheden eigen maken.

Dat is het moment waarbij jij diegene bent met superieure kennis en inzichten. Jij bent hun mentor en coach. Begeleid ze in hun groei en laat ze zich ontwikkelen. Anders zit je straks met mensen die niet goed genoeg functioneren. Vaak hoor je ondernemers zeggen dat die gepromote medewerker zo veelbelovend was, maar het niet heeft waargemaakt.  

Laat niet zomaar los

Je kunt mensen niet zomaar loslaten in hun nieuwe rol. Ze moeten zich de nieuwe positie aanmeten. Ze krijgen te maken met collega’s waar ze opeens leiding aan moeten geven en die dat niet zomaar accepteren. Een gebrek aan ondersteuning in zo’n transitieperiode zorgt ervoor dat mensen voortijdig vertrekken of jij opgescheept zit met een niet functionerende manager of chef. Dat kan je eigen ambities hinderen of zelfs de hele boel lam leggen.

Als je nog niet bent waar je wilt zijn, komt dat omdat er iets is wat je nog niet weet.

Zorg dat je ‘het’ te weten komt. Want groei en het verwezenlijken van je ambities gaat altijd met voortschrijdend inzicht gepaard.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Personalia Restaurant
Nieuwe restaurantmanager voor Wayback Burgers Breda

Sinds 7 september staat er een nieuwe kapitein in het vlaggenschip van Wayback Burgers in Breda; Roxanne Willemse. Met haar achtergrond in de keuken en het succesvol runnen van haar eigen bedrijf heeft ze alle tools in handen om het restaurant volledig eigen te maken en de groei van het restaurant i...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Nice 'n Easy
Dit zijn de verschillen tussen THT en TGT

De NVWA controleert of bedrijven die zich met eten bezig houden zich aan de wetten en regels houden. Op de website van dit overheidsorgaan legt de NVWA de verschillen uit tussen ‘ten minste houdbaar tot’ en ‘te gebruiken tot.’ In de meeste gevallen stelt de fabrikant van h...

Awards Culinair
Peter Oreel is Nederlands enige Kampioen Oestersteken

Gisteren heeft op de oesterputten van Krijn Verwijs Yerseke B.V. voor de achtste keer het Premier Nederlands Kampioenschap Oestersteken plaatsgevonden. Van de negen aangemelde deelnemers, werd uiteindelijk na verschillende rondes Peter Oreel uit Yerseke Nederlands Kampioen Oestersteken 2020. Deze we...

Culinair
Sterrenchef Jacob Jan Boerma keert terug op de Veluwe

Op zondag 27 september 2020 keert driesterrenchef Jacob Jan Boerma, bekend van restaurant de Leest, voor één avond terug naar de Veluwe. Niet in het oude vertrouwde Vaassen, maar bij Brasserie 14 in Nunspeet. Brasserie 14 is het a la carte restaurant van Hotel de Hoeve van Nunspeet aan...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: