Column: Hoe zorg je dat je ambitie geen droom blijft?

12 november 2018 | Thijs Jacobs

Tuurlijk heb jij ambities. Elke ondernemer heeft die toch? Want je wilt groeien en je bedrijf continu verbeteren. Meer omzetten en meer overhouden. Meer vrije tijd en toch goed bezig zijn met je bedrijf. 'Ah’s en Oh’s' krijgen als mensen bij je binnenstappen en komen genieten.

Maar hoe ga je dat voor elkaar krijgen? Je zal altijd een bepaalde bagage moeten hebben om daar te komen waar je wilt zijn. Maar als jouw kennis niet toereikend is en je vaardigheden niet ‘up to date’, dan is het verrekte lastig om naar het volgende niveau van ondernemen te komen. Je komt je eigen plafond tegen.

Dan is het investeren geblazen. Én vooral in jezelf...

1. Investeer in kennis over ons vakgebied, de horeca. Weet exact wat er speelt in de branche, verbeter continu je vaardigheden en wees kundig.

2. Investeer in kennis over je doelgroepen en marktgebied. Alles weten over de mensen die bij je kopen. Volg wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen.

3. Investeer in jouw persoonlijke ontwikkeling. Want succes is niet iets wat je overkomt, het is iets wat je afdwingt door hard te werken en vol te houden.

Omgeef je met mensen die verder zijn dan jij

Het komt erop neer dat je blijft leren. Ik hoor je al denken’ Saaaaaaai’. Óf, hier heb ik geen tijd voor. Maar zie het zo; als je elke dag iets kleins hebt geleerd, sta je elke dag wat slimmer op. En dat zal de doorslag geven. Want veel mensen blijven in hun ontwikkeling stilstaan.

Als ondernemer kun je je stilstand niet permitteren. Maar om echt klappers te maken in je groei moet je je omgeven met mensen die verder zijn dan jij. Die al heel succesvol zijn en veel bereikt hebben. Dat motiveert en stimuleert je om een stapje sneller te gaan en meer je best te doen.

Geef het door

Hetzelfde geldt voor je medewerkers en managers. Daar zitten vast ook mensen tussen die een bepaalde ambitie hebben en willen doorgroeien in je bedrijf. Die hogerop willen of verdieping willen. Als je zo’n veelbelovend talent in dienst hebt, is het aanlokkelijk en vaak noodzakelijk om zo iemand een promotie te geven. En dan verwacht je ook wat van zo iemand.

Toch zijn het juist de mensen die zich van onderaf omhoog werken die in de problemen komen. Ze krijgen de promotie omdat ze hun werk altijd goed doen of omdat ze de meest logische kandidaat zijn als anderen vertrekken en een positie vrijkomt.

Maar om op die nieuwe plek te kunnen functioneren zal je medewerker ook een persoonlijke en beroepsmatige groei moeten doormaken. Want ze lopen tegen een kennis gat aan. Ze weten niet hoe ze moeten aansturen of delegeren, voelen zich onzeker en onwennig en moeten zich nieuwe werkzaamheden eigen maken.

Dat is het moment waarbij jij diegene bent met superieure kennis en inzichten. Jij bent hun mentor en coach. Begeleid ze in hun groei en laat ze zich ontwikkelen. Anders zit je straks met mensen die niet goed genoeg functioneren. Vaak hoor je ondernemers zeggen dat die gepromote medewerker zo veelbelovend was, maar het niet heeft waargemaakt.  

Laat niet zomaar los

Je kunt mensen niet zomaar loslaten in hun nieuwe rol. Ze moeten zich de nieuwe positie aanmeten. Ze krijgen te maken met collega’s waar ze opeens leiding aan moeten geven en die dat niet zomaar accepteren. Een gebrek aan ondersteuning in zo’n transitieperiode zorgt ervoor dat mensen voortijdig vertrekken of jij opgescheept zit met een niet functionerende manager of chef. Dat kan je eigen ambities hinderen of zelfs de hele boel lam leggen.

Als je nog niet bent waar je wilt zijn, komt dat omdat er iets is wat je nog niet weet.

Zorg dat je ‘het’ te weten komt. Want groei en het verwezenlijken van je ambities gaat altijd met voortschrijdend inzicht gepaard.

Een bijdrage van Monique van Gevelt, 
VanGevelt Strategisch Horeca Advies, www.vangevelt.nl

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Ondernemen Coronacrisis
Tips voor restaurants: Zo ga je de crisis te lijf [Liveblog]

Alle drink,- en eetgelegenheden in Nederland zijn minstens tot en met 6 april 2020 gesloten. Een zware periode voor de de horecaondernemers en -medewerkers. Door het hele land onstaan in deze donkere dagen prachtige initiatieven om de branche overeind te houden. 'We are in this together'. ...

Coronacrisis
Horeca zeker dicht tot en met 28 april

Zojuist heeft premier Rutte bekendgemaakt dat de Nederlandse horeca zeker tot en met 28 april gesloten blijft. Hij raadt Nederlanders daarnaast ten zeerste af een meivakantie te plannen, wat voor hotels en B&B's duidelijk geen positief nieuws is, maar het komt niet onverwacht. Ook schole...

Blog Coronacrisis
Fernando Jonker, Dagboek in crisistijd: 'Thuiskunstenaars'

Afgelopen zaterdagavond knalden we alle driegangenmenu’s eruit. Het was prachtig! Toen wij om een uur of acht klaar waren met alle pakketten uitgeven en bezorgen, kreeg ik direct de eerste appjes binnen met filmpjes en foto’s van mensen die de gerechten zelf hadden opgemaakt. In de &...

Columns
Column Sico de Moel: We gaan weer open

We gaan weer open! 3 weken gesloten kunnen we nog wel trekken, maar de verplichte sluiting lijkt nu toch langer te gaan duren. Mijn koks worden gek thuis. We willen weer aan de slag. We hebben dus een speciaal menu voor thuis ontwikkeld. Met mooie lokale produkten van onze eigen lokale boeren....

Coronacrisis
Young Creators Group start HorecaTegoed

Om de horeca een hart onder de riem te steken, is Young Creators Group, een community voor jonge ondernemers en makers onder leiding van ondernemer Edwin de Jong, op eigen initiatief gestart met HorecaTegoed. HorecaTegoed is een initiatief waar je een gift aan jouw favoriete horecagelegenheid kunt g...

Coronacrisis
"Kabinet verlengt coronamaatregelen die gelden tot 6 april "

Het kabinet besluit aanstaande dinsdag 31 maart hoe het land verdergaat in de strijd tegen het coronavirus. De maatregelen die tot en met 6 april gelden, waaronder het sluiten van eet- en drinkgelegenheden en musea, worden dan verder besproken. Verschillende landelijke media, waaronder NU.nl en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: