Blog Jeannine Sok: Schoolvoorbeeld van gastvrijheid

3 juli 2019 | Jeannine Sok

De RestaurantKrant volgt de ervaringen van gastoloog Jeannine Sok uit Nijmegen. Maandelijks plaatsen we een blog over de ontwikkelingen en ervaringen binnen de gastronomie en dan met name de gastvrijheid.

Sinds een paar jaar ben ik coördinator van de stichting Met je hart in Nijmegen, dat is vrijwilligerswerk. Dat doe ik omdat ik vind dat ik als zelfstandige ook iets belangeloos moet doen voor de maatschappij. En wat is nou leuker dan iets doen waar mijn hart sneller van gaat kloppen: eten, drinken en gastvrijheid.

Wij organiseren waardevolle ontmoetingen voor kwetsbare ouderen in de Nijmeegse horeca. Mede mogelijk gemaakt door gasten die Nijmeegse horeca bezoeken tijdens de restaurantcampagne. Het is een landelijk initiatief dat onlangs bekroont is met een appeltje van Oranje. Deze keer een blog dat gaat over mijn ervaringen tijdens één van de ontmoetingen, een schoolvoorbeeld naar mijn idee…

Wie goed doet goed ontmoet…

Het is druk in de stad vanwege een concert in het Goffertpark, gelukkig ken ik de routes en weet de files te vermijden. We komen op tijd aan in het restaurant, waar we met alle egards worden ontvangen. Dit gezellige restaurant doet al vanaf het begin mee aan de restaurantcampagne ‘Eet met je hart’. De medewerkers zijn hier bijzonder vriendelijk en gastvrij. Zij denken echt mee met ons en hebben speciaal voor deze avond een ronde tafel gereserveerd. ‘Dat is toch veel prettiger?’ Ze heeft natuurlijk gelijk, we zijn met een oneven aantal en niets is zo vervelend voor iemand om niemand tegenover je te hebben zitten. Mijn advies is dan ook voor elk restaurant minimaal één wat grotere ronde tafel, want dan is iedereen gelijkwaardig, ik denk daarbij gelijk aan de geschiedenisles over King Arthur.

Maandelijks (soms iets vaker) ga ik vrijwillig met de ouderen van de stichting Met je hart ergens in Nijmegen iets eten of drinken in de diverse horecabedrijven die er inmiddels zijn in de stad. Bij voorkeur natuurlijk bij de bedrijven die de stichting een warm hart toe dragen. Steeds geniet ik weer van de uitzonderlijke gastvrijheid van alle horecamedewerkers. Wat is dat toch wat ouderen, soms wat slechter ter been, met de horecamedewerkers doen?

Excellent

Elke keer weer worden ze op excellente manier gastvrij ontvangen van begin tot eind. Alles klopt dan. De medewerkers zijn op dat moment altijd een schoolvoorbeeld van hoe je het verschil kan maken door gastvrij gedrag. Ze helpen, besteden oprechte aandacht, maken een praatje en zorgen dat alles soepel verloopt. Of komt dat misschien ook door de ouderen die ontzettend dankbaar zijn. Wat je geeft krijg je terug toch?

Voor sommige ouderen is het de enige keer dat ze echt warm eten, er zijn ouderen bij die nooit voor zich zelf koken en altijd alleen eten. In mijn ogen zorgt samen eten en drinken en de perfecte gastvrijheid voor verbinding en mooie gesprekken en contacten. Iets waar ze naar uitkijken en op verheugen en nog lang van nagenieten. Ze zijn misschien ook wel de ideale gasten? Alhoewel ik ook wel eens hoor van horecamedewerkers, ‘ach die oudjes hebben altijd wat te zeuren en hebben echt geen geduld…’

Dankbaar

Mooie ontmoetingen die wij met de stichting in samenwerking met enthousiaste horecaondernemers hebben georganiseerd: maandelijkse stamtafels, koffie drinken met een gebakje erbij, een pubquiz voor ouderen, speciaal op maat gemaakt, een avondje lekker eten, dineren bij studenten van het ROC, een kerstlunch op een praktijkschool, bonbons maken, borrelen in een populaire kroeg, bingoën, sjoelen in een hotel, hightea, aanwezig tijdens de officiële opening van de 4-daagse en een kerstdiner tijdens de eerste kerstdag waarbij alle medewerkers vrijwillig werkten. Heel bijzonder allemaal. Ik ben dan ook dankbaar dat de ondernemers en medewerkers hier aan meewerken. Wie goed doet goed ontmoet….

Ik denk neem een voorbeeld aan deze horecabedrijven en hun gastvrije medewerkers, vertoon het zelfde gastvrije gedrag bij al je gasten, dan maak je in mijn ogen echt het verschil. Zo moeilijk is dat toch niet?

Lees hier alle blogs van Jeannine Sok

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Awards Culinair
Lekker500 komt uit in aangepaste vorm

Lekker500, de onafhankelijke restaurantgids van Nederland die dit jaar voor de 43ste keer verschijnt, heeft een aangepaste vorm waarin een podium wordt geboden aan de restaurateur. De speciale editie is een gids zonder ranking, als ode aan de helden van de horeca. Alle nog bestaande restaurants u ...

Branded Content
Professionele keukenapparatuur haal je bij een expert

Wanneer je op zoek bent naar nieuwe keukenapparatuur wil je natuurlijk het beste van het beste. Bij HorecaRama vind je naast de laagste prijsgarantie ook een indrukwekkend assortiment keuken en horeca apparatuur. Of je nu zoekt naar een professionele aan- en afvoertafel of een koelkast van hoge kwal ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: