Bijna twee derde restaurants heeft geen werkende website

18 april 2017 | Thijs Jacobs

Wanneer men op zoek is naar een geschikt restaurant, kan er al op het internet enig vooronderzoek gedaan worden. Tik even op Google in wat je wil eten in welke plaats en er worden zo verscheidene opties gegeven. Ook kunnen bij steeds meer restaurants de reserveringen online worden gedaan. Makkelijk voor de gast, makkelijk voor de zaak. Maar hebben alle horecaondernemers wel even goed door dat een simpele, maar duidelijke website hen al een hoop kan opleveren? Telefoonboek.nl onderzocht of restaurants ook gastvrij zijn op het wereldwijde web.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 19446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 34%. Dat wil zeggen dat 66% van de restaurants, zo’n 12829 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 35,5% van de 6617 restaurants werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat 64,5% van de websites van restaurants aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Gemiste kans

Uit deze cijfers blijkt dat een hoop horecaondernemers nog niet digital minded zijn. “Dat is een gemiste kans” denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar uw restaurant vinden via de smartphone.”

Overig nieuws

Economie Food
Franchising in horeca neemt toe in Nederland

De franchisesector heeft in 2016 een boost gekregen. Opvallend is de toename van het aantal medewerkers (+3,8%) en de omzet (+3,2%). De sector Detailhandel Food is met de meeste medewerkers en een omzet van maar liefst meer dan 14.1 miljard euro het meest opvallend. Dit is gerealiseerd met mind...

Food Awards
Beste hamburgermaker van Nederland wil prijzen winnen met kipburger

Tijdens National Hamburger Day op zondag 28 mei 2017 viert de Familie Ter Marsch haar hamburgersuccessen van de afgelopen jaren. Tevens blikt zij vooruit met een voorproefje op de World Food Championships in Alabama, Amerika, bij Café Ter Marsch. Op zondag 28 mei serveren zij voor bij de b...

Bezorgen
Eten bestellen via Facebook, een zegen voor restaurants?

In de Verenigde Staten test Facebook het bestellen van eten via het social media kanaal. Restaurants klagen al langer over de hoge kosten bij Thuisbezorgd, dus dit zou een 'game changer' kunnen zijn binnen de bezorgmarkt. Facebook rolt meer functionaliteiten uit, zoals het plaatsen van va...

Video
Video: waarom bezoekers de Europa League finale niet in de horeca bekijken

Irritante gasten, betweters, pseudo-kenners, negatievelingen en een barman die liever voetbal kijkt dan biertjes tapt... Voetbal kijken is leuk, maar soms kun je je ergeren aan de kleinste dingen wanneer de gemoederen hoog oplopen. In deze video zie je waarom bepaalde mensen de finale van de Euro...

Interieur Advertorial
Controle binnenklimaatsystemen bespaart horeca veel geld

Momenteel worden de controles op de regelgeving omtrent de EPBD (Energy Performance of Buildings Directive) door Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied sterk geïntensiveerd. De regelgeving voor eigenaren en beheerders van gebouwen met een opgeteld koelvermogen van 12KW of meer worden met name in ...

Opening Restaurant
MasterChef-winnaar opent eigen restaurant

Wie altijd al eens aan heeft willen schuiven bij MasterChef Bart van Berkel, kan vanaf deze zomer zijn hart ophalen in de binnenstad van Haarlem. De winnaar van het tv-programma MasterChef opent daar op 10 augustus de deuren van zijn eigen restaurant. Nadat hij MasterChef won, ging Bart van Berke...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: