Bijna twee derde restaurants heeft geen werkende website

18 april 2017 | Thijs Jacobs

Wanneer men op zoek is naar een geschikt restaurant, kan er al op het internet enig vooronderzoek gedaan worden. Tik even op Google in wat je wil eten in welke plaats en er worden zo verscheidene opties gegeven. Ook kunnen bij steeds meer restaurants de reserveringen online worden gedaan. Makkelijk voor de gast, makkelijk voor de zaak. Maar hebben alle horecaondernemers wel even goed door dat een simpele, maar duidelijke website hen al een hoop kan opleveren? Telefoonboek.nl onderzocht of restaurants ook gastvrij zijn op het wereldwijde web.

Onderzoek

In de database van Telefoonboek.nl staan 19446 zaken geregistreerd in de categorie ‘Restaurant’. Bij deze restaurants werd gekeken hoeveel er een werkende website bezitten. Bij slechts 6617 bedrijven werd er een werkende website gevonden, hetgeen neerkomt op 34%. Dat wil zeggen dat 66% van de restaurants, zo’n 12829 gevallen, geen werkende website heeft.

Responsive

Ook zijn de websites getest op responsiveness. Responsiveness houdt in dat de website meebeweegt met het apparaat waarop deze getoond wordt. Zo is deze dus altijd goed leesbaar en bruikbaar ongeacht het apparaat waarop deze bekeken wordt, zoals op de smartphone. Bij 35,5% van de 6617 restaurants werd een responsive website gevonden. Dat betekent dat 64,5% van de websites van restaurants aan bruikbaarheid en leesbaarheid inboet als deze bekeken worden op mobiel.

Gemiste kans

Uit deze cijfers blijkt dat een hoop horecaondernemers nog niet digital minded zijn. “Dat is een gemiste kans” denkt Ronny Oonk, manager van Places Websites en onderzoeker van Telefoonboek.nl. “Een website is het online visitekaartje van de zaak. Daar zou je door het plaatsen van de menukaart en eventuele tijdelijke aanbiedingen de gasten alvast warm kunnen maken. En nog belangrijker: online vindbaarheid zorgt voor méér gasten. Ook de responsiveness van de website kan daaraan bijdragen. Mensen die een dagje uit of onderweg zijn kunnen zo op optimaal de weg naar uw restaurant vinden via de smartphone.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Branded Content
Veiligheidsproducten worden nieuwe reclamedragers

Horecaondernemers hebben groen licht gekregen om per 1 juni weer te openen.Met deze bijzondere printproducties kunnen horecaondernemers de aandacht op zichzelf vestigen of zelfs gebruiken voor hun marketing en eigen reclame. Voorbereiding is heel belangrijk: Plaats daarom specifieke gedragsregel...

Wet- en regelgeving Horeca & Recht
Slecht levensgedrag, definitief oordeel in zicht?

Het openen van een restaurant gaat niet zomaar. Los van alle praktische zaken moeten de nodige vergunningen worden aangevraagd, waaronder in veel gevallen een exploitatievergunning op grond van de (algemene) plaatselijke verordening en een Drank- en Horecawetvergunning. Hierbij stuit men doorgaans o...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Overheid schept duidelijkheid over regels horeca per 1 juni

Hugo de Jonge heeft namens het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport een brief verzonden naar de voorzitters van de verschillende veiligheidsregio's. In de brief worden aanwijzingen voor de coronamaatregelen gegeven. Ook voor de horeca. Hieruit blijkt bijvoorbeeld ook dat de exploitan...

Achtergronden
Ter overname aangeboden: Restaurant de Waard Heesch

Restaurant De Waard te Heesch is al meer dan 22 jaar een bekende in de regio. Voor de familie is de tijd aangebroken om het pand en de exploitatie aan te bieden. Hans Rombouts: “Het is voor de horeca een bovengemiddelde periode voor een onderneming op één plek." Bedrijfsg...

Personeel Coronacrisis
5.000 horecamedewerkers roepen hulp FNV Horeca in sinds sluiting horeca

Sinds de lockdown van de horeca van 16 maart jl. hebben 5.000 horecamedewerkers zich bij FNV Horeca gemeld met vragen en verzoeken om hulp. De meeste vragen gingen over welke rechten en plichten zij hebben sinds hun werklocatie gesloten is. Daarnaast ziet de vakbond een stijgende vraag naar informat...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: