App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

26 mei 2017 |

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving.
Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van deze restaurants en speciaalzaken, helpt gelijk mee om voedselverspilling tegen te gaan en draagt daarmee dus bij aan het sparen van het milieu.

Het werkt zeer eenvoudig: Vind maaltijden en producten om je heen op de plattegrond, betaal direct in de app en ga daarna naar het restaurant of de winkel om van je lunch en diner te genieten.

Verspilling van voedsel is een groot probleem. Alleen al in Europa belandt per jaar maar liefst ruim 88 miljoen ton aan prima consumeerbaar voedsel in de (bio)afvalbak. Voor de beeldvorming: dit gewicht is hetzelfde als 9000 Eiffeltorens bij elkaar.

Bij ons in Nederland belandt een derde van het voedsel regelrecht in de afvalbak. Ondanks de doelstelling van de overheid om 20 procent minder te verspillen tussen 2009 en 2015, wordt er geen vooruitgang geboekt. Nog geen procent van deze doelstelling is waargemaakt, meldde De Monitor(KRO-NCRV) afgelopen zondagavond in de uitzending.

Lunchie Market is ontworpen om de schouders onder die doelstelling te zetten, het gewicht naar beneden te krijgen en om het milieu te redden.

Genieten van restaurants, maar dan veel goedkoper

Daarnaast wordt genieten tijdens je lunch of diner van heerlijke gerechten, bereid door professionals uit restaurants en speciaalzaken, hierdoor veel goedkoper. Dankzij Amsterdammer Dennis Hoogenkamp worden deze maaltijden aangeboden voor soms wel de helft van de prijs. Hoogenkamp introduceert de in Finland al razend populaire app in Amsterdam.

“Ik sta te springen om Lunchie Market naar Amsterdam te brengen”, zegt Hoogenkamp, Head of Lunchie Market Benelux. “Voedselverspilling tegengaan is een grote uitdaging in de horeca en wij willen restaurants en speciaalzaken helpen om verspilling juist om te zetten in extra inkomsten. Op hetzelfde moment helpen we consumenten om restaurants en winkels in de buurt te leren kennen en hen te laten genieten van kwaliteitsmaaltijden en producten tegen een gereduceerde prijs."

Zo kunnen studenten dus eens de macaroni met kaas inruilen voor een entrecote met bearnaisesaus en kun je oma zo nu en dan verlossen van Tafeltje Dekje.

Jordi Moonen, bedrijfsleider backWERK Amsterdam Zuidas zegt hierover: 
“Al onze producten worden vers bereid in eigen keuken en wij springen in op de lunch-piek. Afhankelijk van de drukte tijdens de lunch resulteert dit voor ons op het einde van de dag in meer of mindere mate in overschot, wat vanuit onze versgedachte de volgende dag niet meer verkoopbaar is. Het concept van Lunchie Market sprak ons daarom direct aan.”

Philip Paternotte, eigenaar van Grizzl meent: 
“Samen met Lunchie Market zorgen wij ervoor dat we onze duurzame snacks, die bijvoorbeeld overblijven na een food truck-evenement, kunnen aanbieden in onze Grizzl winkels. Dat noemen ze ‘waste management’. Wij noemen het ‘gezond verstand’!”

Bespaar tijd en geld

Naast Lunchie maaltijden, biedt Lunchie Market een voortdurend wisselend aanbod van betaalbare producten die gebruikers van de app tijd en geld besparen en die eveneens rechtstreeks in de app te ontdekken en aan te schaffen zijn.

Ook als het milieuaspect je minder aanspreekt, is Lunchie Market dus nog altijd een nieuwe en voordelige manier om nieuwe smaken en stijlen te proeven in de Amsterdamse buurten.
De app is opgericht en ontworpen in Finland en uit liefde voor Amsterdam start het team nu de internationale uitbreiding in de stad van de Andreaskruisen.

“Amsterdam is een logische eerste stap in onze Europese expansie” zegt Mikko Nisula, Chief Marketing Manager van Lunchie Market. “De stad heeft fantastische restaurants en winkels die de uitdaging van voedselverspilling onder ogen zien en er ook iets aan willen doen. Wij reiken daarvoor een oplossing aan.” 
Lunchie Market zal eind mei in Amsterdam worden gelanceerd, in samenwerking met vele kwaliteitsrestaurants en speciaalzaken. De applicatie is beschikbaar voor Android en iOS.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Columns
Column Sico de Moel: Misser

"Doe maar 2 Heineken 0.0 en voor mijn vrouw champagne." Zal ik er eerst maar één brengen, en straks de tweede? "Nee hoor, ik heb dorst." Mijn gasten zaten gisteravond heerlijk buiten aan een klein tafeltje onder mijn luifel. Echt een plekje om samen te genieten v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: