App helpt Amsterdamse horeca in strijd tegen voedselverspilling

26 mei 2017 |

Lunchie Market is een nieuwe app die buurtbewoners op een goedkope manier kennis laat maken met de exclusieve gerechten van restaurants in hun omgeving.
Wie gebruik maakt van het bijzondere aanbod van deze restaurants en speciaalzaken, helpt gelijk mee om voedselverspilling tegen te gaan en draagt daarmee dus bij aan het sparen van het milieu.

Het werkt zeer eenvoudig: Vind maaltijden en producten om je heen op de plattegrond, betaal direct in de app en ga daarna naar het restaurant of de winkel om van je lunch en diner te genieten.

Verspilling van voedsel is een groot probleem. Alleen al in Europa belandt per jaar maar liefst ruim 88 miljoen ton aan prima consumeerbaar voedsel in de (bio)afvalbak. Voor de beeldvorming: dit gewicht is hetzelfde als 9000 Eiffeltorens bij elkaar.

Bij ons in Nederland belandt een derde van het voedsel regelrecht in de afvalbak. Ondanks de doelstelling van de overheid om 20 procent minder te verspillen tussen 2009 en 2015, wordt er geen vooruitgang geboekt. Nog geen procent van deze doelstelling is waargemaakt, meldde De Monitor(KRO-NCRV) afgelopen zondagavond in de uitzending.

Lunchie Market is ontworpen om de schouders onder die doelstelling te zetten, het gewicht naar beneden te krijgen en om het milieu te redden.

Genieten van restaurants, maar dan veel goedkoper

Daarnaast wordt genieten tijdens je lunch of diner van heerlijke gerechten, bereid door professionals uit restaurants en speciaalzaken, hierdoor veel goedkoper. Dankzij Amsterdammer Dennis Hoogenkamp worden deze maaltijden aangeboden voor soms wel de helft van de prijs. Hoogenkamp introduceert de in Finland al razend populaire app in Amsterdam.

“Ik sta te springen om Lunchie Market naar Amsterdam te brengen”, zegt Hoogenkamp, Head of Lunchie Market Benelux. “Voedselverspilling tegengaan is een grote uitdaging in de horeca en wij willen restaurants en speciaalzaken helpen om verspilling juist om te zetten in extra inkomsten. Op hetzelfde moment helpen we consumenten om restaurants en winkels in de buurt te leren kennen en hen te laten genieten van kwaliteitsmaaltijden en producten tegen een gereduceerde prijs."

Zo kunnen studenten dus eens de macaroni met kaas inruilen voor een entrecote met bearnaisesaus en kun je oma zo nu en dan verlossen van Tafeltje Dekje.

Jordi Moonen, bedrijfsleider backWERK Amsterdam Zuidas zegt hierover: 
“Al onze producten worden vers bereid in eigen keuken en wij springen in op de lunch-piek. Afhankelijk van de drukte tijdens de lunch resulteert dit voor ons op het einde van de dag in meer of mindere mate in overschot, wat vanuit onze versgedachte de volgende dag niet meer verkoopbaar is. Het concept van Lunchie Market sprak ons daarom direct aan.”

Philip Paternotte, eigenaar van Grizzl meent: 
“Samen met Lunchie Market zorgen wij ervoor dat we onze duurzame snacks, die bijvoorbeeld overblijven na een food truck-evenement, kunnen aanbieden in onze Grizzl winkels. Dat noemen ze ‘waste management’. Wij noemen het ‘gezond verstand’!”

Bespaar tijd en geld

Naast Lunchie maaltijden, biedt Lunchie Market een voortdurend wisselend aanbod van betaalbare producten die gebruikers van de app tijd en geld besparen en die eveneens rechtstreeks in de app te ontdekken en aan te schaffen zijn.

Ook als het milieuaspect je minder aanspreekt, is Lunchie Market dus nog altijd een nieuwe en voordelige manier om nieuwe smaken en stijlen te proeven in de Amsterdamse buurten.
De app is opgericht en ontworpen in Finland en uit liefde voor Amsterdam start het team nu de internationale uitbreiding in de stad van de Andreaskruisen.

“Amsterdam is een logische eerste stap in onze Europese expansie” zegt Mikko Nisula, Chief Marketing Manager van Lunchie Market. “De stad heeft fantastische restaurants en winkels die de uitdaging van voedselverspilling onder ogen zien en er ook iets aan willen doen. Wij reiken daarvoor een oplossing aan.” 
Lunchie Market zal eind mei in Amsterdam worden gelanceerd, in samenwerking met vele kwaliteitsrestaurants en speciaalzaken. De applicatie is beschikbaar voor Android en iOS.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: