Amsterdams eerste natuurwijnfestival

3 mei 2018 | David Bakker

Zondag 3 juni staat bioscoop, wijnbar en petit restaurant FC Hyena geheel in het teken van een nieuw Italiaans natuurwijnfestival: VI.NO.SO. Bezoekers krijgen de kans om de natuurwijnen van meer dan tien Italiaanse wijnboeren te proeven en hen het hemd van het lijf te vragen. Natuurwijnen zijn wijnen van uitsluitend druiven, natuurlijk vergist, niet geklaard of gefilterd en zonder additieven. Maar niet alleen wijnliefhebbers komen aan hun trekken tijdens de eerste editie van het VI.NO.SO festival, ook Bourgondiërs kunnen hun hart ophalen. FC Hyena serveert hun eten uit de bekende houtgestookte steenoven en Olives & More is erbij om heerlijke Italiaanse olijven en olijfolie te laten proeven. Daarnaast
serveert Abraham Kef haar wereldberoemde kazen. Het festival is een initiatief van wijnimporteurs YanFlorijn en Vinum Naturale.
 
VI.NO.SO heeft tevens een muzikaal en informatief karakter. Zo verzorgt Esmee Langereis, wijnjournalist en coauteur van De Grote Hamersma, een masterclass en worden er in één van de filmzalen documentaires getoond over (natuur)wijn. Uiteraard zou een festival een festival niet zijn als er niet wordt gezorgd voor swingende livemuziek.

Info & tickets

VI.NO.SO vindt plaats bij FC Hyena, Aambeeldstraat 24, Amsterdam Noord en opent haar deuren van 11.00 tot 18.00 uur. Bij lekker weer staan alle wijnboeren buiten, bij minder weer wordt het festival naar binnen verplaatst. Tickets kosten 9 euro (early bird), of 12 euro (regulier) en zijn verkrijgbaar via www.vinosofestival.nl. Op de website staan ook alle aanwezige wijnboeren vermeld. Bij de ingang krijgen bezoekers een gratis proefglas als entreebewijs. Op Facebook en Instagram worden regelmatig updates over het programma gedeeld.
 
Yannick Slagter, mede-eigenaar van YanFlorijn: “Natuurwijnen zijn bezig met een flinke opmars die past bij de trend om steeds bewuster en gezonder te eten en drinken. We zien dat meer en meer wijnbars en restaurants uit diverse segmenten de schoonheid van natuurlijke wijnen erkennen. Ondanks dat natuurwijnen bekender worden bij het grote publiek, loopt de Italiaanse variant relatief achter. Het is tijd dat daar verandering in komt. VI.NO.SO is de uitgelezen kans om op een laagdrempelige manier meer over deze wijnen te weten te komen. Of je nu een wijnleek of -expert bent, in de horeca werkt of foodblogger bent, het festival staat garant voor een paar uurtjes la dolce vita!”

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Sterrenchef Wim Severein maakt brigade restaurant The Millèn bekend

Chef-kok Wim Severein, bekend van voormalig sterrenrestaurant Wereldmuseum, opent medio juli zijn eigen high-end restaurant The Millèn op de eerste etage van het Rotterdam Marriott Hotel. Het team van The Millèn, in de iconische Millenniumtoren, bestaat uit een aantal oude bekenden van...

Culinair Rotterdam
Topvlees van de houtskoolgrill bij de With

Dry aged ribeye, kakelvers piepkuiken en spareribs van Iberico. Voor een goed stuk vlees ga je naar de With. Dit nieuwe bar-restaurant op de Witte de Withstraat in Rotterdam is de specialist voor gerechten van de houtskoolgrill. Een mooi drankassortiment en een stijlvolle inrichting vol details make...

Regelgeving Achtergronden
Rotterdams visrestaurant stoeit met gemeente en provincie over vergunning

Visrestaurant A La Plancha op het Rotterdamse Noordereiland wacht al maanden op een tijdelijke horecavergunning van de gemeente Rotterdam. Het is de eerste keer sinds de start van het seizoensrestaurant dat ondernemer Hans Mosselman nog niet met de opbouw kan beginnen. Het restaurant op een ponton p...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Achtergronden Michelin
Phuket en Phang Nga in Michelingids Thailand 2019

Na de allereerste Thaise editie van de Michelingids, toegewijd aan Bangkok, heeft Michelin bekendgemaakt de gids uit te breiden met een nieuwe 2019 editie: de Michelin Guide Bangkok, Phuket en Phang Nga. De gids wordt eind 2018 uitgegeven en bevat informatie over de culinaire cultuur van deze drie b...

Interview Longread
Interview: waarom het woord 'gratis' niet werkt in de horeca

“Marketing wil je als horecaondernemer het liefst binnenboord houden.” Monique van Gevelt is daar duidelijk in en ze heeft een punt. Want je kúnt het ook zelf als je de tools kent en beheerst. “Het is het gemakkelijkst om de reguliere social media-kanalen in te zetten”...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: