Alles over AR en VR in de horecabranche

3 augustus 2018 | Dr. Dai-In Danny Han

Hoe vaak heb je wel eens overwogen om een VR- of AR-headset aan te schaffen en in die wereld vol magie te duiken? Tja, als je het mij zou vragen ligt het antwoord tussen 0 en 0,5 keer in de afgelopen 5 jaar. Maar waarom zijn we toch gefascineerd door AR en VR? En waar hebben we het over? Ik neem je mee in de ontwikkelingen rond AR- en VR-technologie, recente voorbeelden in de horeca en inzichten uit onderzoek.

Het Amerikaanse Rockbridge Associates en de universiteit van Miami deden vorig jaar onderzoek naar verrijkte digitale beleving. Het liet zien dat 49 procent van de consumenten het meest verwacht van Virtual Reality bij het boeken van hotels. Deze service scoort op de eerste plek, zelfs boven de virtuele kleedkamer bij het kopen van kleding op internet. Dat klinkt veelbelovend, maar hoewel er veel onderzoeken zijn die suggereren dat AR en VR de komende jaren zullen groeien, blijft het opvallend dat we zo weinig succesverhalen horen, zeker in de hospitality-industrie. Laat ik proberen een paar oorzaken aan te wijzen.

Is de technologie er klaar voor?

Dit is een belangrijke. Bij elke opkomende technologie zijn we in hoge mate afhankelijk van de hardware die de ervaring maakt of breekt. Pionieren in een nieuwe technologie is één ding, het laten werken voor je klant en je bedrijf is iets anders. Vooral in onze branche kunnen we geen technologie implementeren die niet ver genoeg ontwikkeld is, omdat elke negatieve ervaring van onze gast grote gevolgen kan hebben. En tot nu toe blijkt te vaak het risico nog te groot.

Is de technologie wel toegankelijk?

Als academicus bespreek ik vaak theoretische modellen die verschijnselen in de samenleving onderzoeken, zoals de adoptie van technologie. Een draagbare bril is kostbaar, bijvoorbeeld € 500 voor Oculus Rift of € 1100 voor de Microsoft Hololens. Misschien een nog wel belangrijker obstakel is de voortdurende ontwikkeling van nieuwe hardware in plaats van het gebruik van bestaande technologie. Op dit moment moeten we erkennen dat de technologie van AR en VR nog niet breed toegankelijk is, ook al zien we dat een toenemend aantal ontwikkelaars zich nu op mobiele AR richt. Daarom denk ik dat AR op smartphones de eerste succesvolle stap zal zijn.

Is er voordeel voor de consument?

De vraag blijft: 'Wat levert het mij op?' Jij en ik zijn altijd op zoek naar voordeel. Uiteraard is dit ook van toepassing op onze investering in nieuwe technologie. Als een AR- of VR-toepassing geen duidelijk voordeel heeft voor de gebruiker - en dat geldt ook voor bedrijven - zal dit resulteren in een mislukte poging tot acceptatie. We beginnen eigenlijk nog maar net te zien wat deze technologie kan doen. Het heeft dus zin voor onze branche om de mogelijkheden actief te verkennen en de gebruiker te laten zien waar de voordelen van AR en VR kunnen liggen. Daarbij moeten we focussen op de eindgebruiker, en zoeken naar betekenisvolle interactie.

Haal ik mijn investering eruit?

De vraag is of en hoe de investeringen en implementatie van AR- en VR-technologie zich zullen vertalen in winst. AR en VR zijn nog steeds relatief nieuw, maar het meten van succes hoeft niet zo te verschillen van andere sectoren. We investeren inmiddels zonder aarzelen in marketing via social-media. Het is helder dat we daar data-analyse, een groter bereik, tijd- en plaats-onafhankelijke communicatie, CRM en meer mee voor elkaar krijgen, ook al is dat soms ook lastig te meten. Dat zal in het begin zeker ook voor AR en VR gelden. Denk maar aan klantenbinding op het niveau van merk en product en aan co-creatie van waarde.

Investeren kan dus lonen, maar pas op; als je het doet om een buzz rond je merk te creëren kan dit misschien wel leiden tot een spannende AR-ervaring van 10 seconden, maar als het de bedoeling is om de relatie met een klant op te bouwen of om extra inkomen te genereren, dan is het slim om er nog even verder over na te denken.

Lees hier meer bijdragen van de NHTV

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Food Achtergronden
Onderzoek: gebruik jij convenience in de keuken?

Graag je aandacht voor dit leuke onderzoek, waarvan we de resultaten binnenkort publiceren. We willen graag weten of jij in je zaak convenience - of gemaksproducten (feitelijk zijn ze hetzelfde) gebruikt. De trend is ambachtelijk en lokaal, maar in hoeverre uit zich dat in de praktijk? Is enkel werk...

Drinks Marketing
Wat doe jij met Wereld Whisky dag?

Op vrijdag 27 maart vieren wij met z’n allen ‘Wereld Whisky Dag’. De dag waarop wij onze tulpvormige glazen uit de kast halen, halfvol schenken om vervolgens te proosten met elkaar. Overal op de wereld vinden er evenementen plaats, ook in Nederland dus. Dit evenement kun je zelf or...

Restaurant
Uniek wereldrestaurant met Asian drive-through

Kampen is over elf maanden als eerste in Nederland een wereldrestaurant met Asian drive-through rijker. De heipalen gaan deze weken de grond in. De bouw van het unieke restaurant bij Kampen Zuid wordt gerealiseerd door Weever Bouw uit Kampen als hoofdaannemer. Bo Qiu, de eigenaar van onder andere wo...

Restaurant Brooks: seizoensproducten van Hollandse bodem

Vanaf maart heeft de menukaart van restaurant Brooks in Amsterdam-Zuid een geheel nieuw culinair concept. Executive chef Ruud Wirken stelde een nieuwe kaart samen vol heerlijkheden om samen te delen. Een menu van wereldse gerechten, bereid met de lekkerste seizoensproducten, het liefst van Hollandse...

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ned...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: