Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers

21 juli 2014 |
Allergenenwetgeving: KHN ondersteunt ondernemers<

Vanaf 13 december 2014 geldt de nieuwe allergenenwetgeving waarmee horecaondernemers verplicht zijn om allergeneninformatie
beschikbaar te hebben voor gasten die hierom vragen. Om ervoor te zorgen dat deze wet ook gemakkelijk toepasbaar en praktijkgericht is, ging KHN de afgelopen maanden met de NVWA op bezoek bij horecaondernemers. Uitgangspunt: de eisen aan de informatievoorziening over allergenen aan gasten moesten passen bij het type horecabedrijf. Dit heeft ertoe geleid dat ondernemers op verschillende manieren aan deze wet kunnen voldoen.

Nieuwe allergenenwet
Wat betekent de nieuwe allergenenwet concreet voor de horeca? De nieuwe wet betekent dat horecaondernemers verplicht zijn hun gasten te kunnen informeren over allergenen die zijn gebruikt in hun gerechten. Met deze wet worden allergische consumenten beschermd. Afhankelijk van het type bedrijf hebben horecaondernemers verschillende mogelijkheden om hun gasten te informeren:
1) Ondernemers geven continue (schriftelijk of elektronisch) informatie, bijvoorbeeld door gebruik te maken van allergenenlijsten bij de menukaart
2) Ondernemers geven mondeling informatie, als gasten hierom vragen. In dat laatste geval zijn er drie mogelijkheden om de allergeneninformatie te kunnen geven: (a) ondernemers bewaren de etiketten van de voedingsmiddelen die in hun gerechten zijn gebruikt; (b) zij stellen een lijst op per menu-item of ingrediënt; (c) zij halen met een e-learning een certificaat als bewijs van kennis over allergenen en omgang met allergenen in de keuken. Het is de verwachting dat een groep ondernemers niet kan voldoen aan de verplichting tot allergeneninformatie. Deze groep wordt geadviseerd duidelijk aan te geven dat er geen garanties gegeven kunnen worden over de aan- of afwezigheid van allergenen.

Werkbezoeken
Om de NVWA mee te nemen in de praktijk van deze wet organiseerde KHN meerdere bezoeken bij horecaondernemers met de NVWA. Bij die werkbezoeken werd duidelijk welke informatie over allergenen ondernemers al geven aan hun gasten en hoe vaak gasten om die informatie vragen. Ook werd duidelijk dat de verschillende horecabedrijfstypen een andere aanpak vragen. Door de werkbezoeken zijn er nu verschillende manieren waarop ondernemers kunnen voldoen aan hun mondelinge informatieverplichting. Deze manieren zijn met de NVWA en het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport afgestemd.

Workshops en e-learning voor KHN-leden
Op korte termijn start KHN met de organisatie van zogenaamde allergenenworkshops. Tevens wordt er een instructiefilmpje gedistribueerd en is KHN in gesprek met partners om ondernemers zo goed mogelijk te ondersteunen bij het opstellen van de ingrediëntenlijst. De e-learning met bijbehorend certificaat wordt in samenwerking met NVWA ontwikkeld en is in het najaar beschikbaar.

Meer lezen over de allergenenwetgeving? Klik hier
Christel Tuin

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Opening
Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gaat uitbreiden in Nederland

Sinds december 2018 is de Amerikaanse franchiseketen Wayback Burgers gevestigd in Nederland. Na ruim een jaar succesvol te hebben gedraaid, is Stefan Boers – Master Franchisehouder Nederland – klaar om de volgende stap te nemen in het realiseren van zijn ambitie; 10 nieuwe full service ...

Interview Longread
Interview: tijd voor meer vrouwen in de sterrenkeuken?

Vrouwelijke koks zijn nog (te) dun gezaaid, maar de aanstormende talenten Tess de Groot en Femke Klaassen, die bij respectievelijk Aan de Poel en De Librije werken, hebben een glansrijke toekomst in het verschiet. Ik spreek ze in De Librije, het driesterrenrestaurant in Zwolle en bespreek hun ervari...

Events
Horecava 2021 gaat hybride

Horecava verrijkt haar 65e editie, die plaatsvindt van 11 – 14 januari 2021 in RAI Amsterdam, met een online programma. Het evenement zal in aangepaste vorm face-2-face, volgens de COVID-19 richtlijnen, én virtueel live zijn. De vakbeurs, die foodservice professionals al jaren met elkaa...

Awards
Beachclub Lekker uit Vrouwenpolder Beste Paviljoen van 2020

Donderdag 30 juli werden de jaarlijkse prijzen voor het Beste Paviljoen en het Schoonste Strand van Nederland uitgereikt. De prijs voor het Schoonste Strand van Nederland ging naar Ameland. En voor het eerst mocht de jury zelfs een tien toekennen voor de schoonheid van dit strand. Friesland had met ...

Opening
Sterrenzaak opent bistro: Bistro TWO in Roermond

Begin september mag de gezellige Limburgse stad, Roermond een nieuwe top bistro verwelkomen op de Roerkade. Waar de brasserie van het luxe Hotel Dux eerder gevestigd was, zal binnenkort een nieuwe wind, genaamd Bistro TWO, waaien. Bethany DeLong en Edwin Soumang, eigenaars van het met een Micheli...

Economie
McDonalds ziet omzet in 2019 verdriedubbelen

De omzet van McDonald’s bezorgservice McDelivery is in 2019 verdriedubbeld ten opzichte van 2018. Deze groei zet in 2020 verder door. Hiermee plukt McDonald’s de vruchten van haar strategie om in te spelen op de snelgroeiende bezorgmarkt. De uitrol van deze service is de afgelopen maa...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: