Aantal virtuele restaurants groeit sterk in Nederland

19 december 2019 | Thijs Jacobs

Het was Deliveroo’s doel om eind 2019 vijftig virtual brands te hebben in Nederland en dat doel is behaald. Chicken Today uit Breda, onderdeel van Cafetaria Fine Food, is onlangs verwelkomd als vijftigste merk. Virtual brands, oftewel ‘digitale restaurants’ zijn restaurantmerken die bezorgen vanuit bestaande of speciaal daarvoor opgezette keukens. Deliveroo startte twee jaar geleden met het opzetten van de virtual brands. Hiermee wil het bedrijf voldoen aan de behoefte van de consument aan diverse ‘cuisine-types’ én opties aanbieden die passen binnen ieders budget. Alle vijftig virtual brands zijn beschikbaar via de mobiele Deliveroo-app of -website.

Restaurant zonder tafels

De perceptie van voeding verandert en de consument stelt steeds hogere eisen aan wat er op zijn bord ligt. Niet alleen aan de kwaliteit ervan, maar ook aan de keuze die daaraan vooraf gaat. Met een virtual brand kan een ondernemer inspelen op deze ontwikkeling. De virtual brands die Deliveroo aanbiedt via het platform zijn niet de doorsnee restaurants die iedereen kent. Het zijn 'kitchen only'-restaurants, zonder eigen locatie, tafels, stoelen of bediening. Zo kan voldaan worden aan de vraag van klanten naar bepaalde cuisine-types, zonder de risico’s en kosten die gepaard gaan met de start van een heel nieuw restaurant. Daarnaast is het doel van virtual brands – waarbij meerdere merken vaak uit dezelfde voorraad putten – om productverspilling tegen te gaan. Bij alle merken is het voor klanten online zichtbaar dat het om een virtual brand gaat.

Vegan-keukens

Sterrenkok Ron Blaauw ging met zijn meest recente toevoeging ‘Snaque’ voor als virtual brand. Op basis van data bleek dat er bij klanten behoefte was aan een luxe, maar betaalbare snack. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Bright Kitchen in Amsterdam één keuken van waaruit wordt gekookt voor zeven verschillende merken, waaronder Vegan Burger Brothers. Verder bevat het aanbod virtual brands veel vegan of vega-keukens en Poké Bowl-zaken. Ook is er een landelijk virtual brand: burger/grill-restaurant Streetfood by Han.

Starten met poké bowls

Stijn Verstijnen, general manager van Deliveroo Nederland: “Ik ben ontzettend trots dat we ons doel van vijftig virtual brands vóór het eind van het jaar bereikt hebben. We zijn de virtual brands begonnen, omdat uit data bleek dat klanten graag poké bowls bestelden en we zagen dat het aanbod niet kon voldoen aan de vraag. Nog steeds is de poké bowl een van de meest bestelde producten. Inmiddels hebben we een veel breder aanbod, doordat we de voordelen van virtual brands laten zien aan meerdere restauranthouders, die zo hun bedrijf kunnen laten groeien. Ik kijk dan ook uit naar de virtual brands die we in 2020 mogen verwelkomen op ons platform.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Awards Culinair
De Librije 6 jaar op rij de beste

De winnaars van de zesde editie van de Restaurant Awards zijn zojuist bekend gemaakt. Vijfhonderd gerenommeerde chefs mochten ook dit jaar weer hun stem uitbrengen in twaalf verschillende categorieën. De Librije* (Zwolle) is voor de zesde keer op rij uitgeroepen tot 'Beste Restaurant van Ne...

Opening Den Haag
Nieuw restaurant opent in Zaal 3 van Het Nationale Theater

Op zaterdag 29 februari opent een nieuw restaurant in het Energiekwartier in Den Haag van de bedenkers van ñ: Restaurant Drie. Restaurant Drie is gelegen in de voormalige kantoren van de Electriciteitsfabriek in het centrum van Den Haag, omringd door een groen terras. Daarnaast dient Restaura...

Bezorgen Achtergronden
Brabanders eten vooral kip met carnaval 

Brabantse carnavalsvierders eten graag kip. Dat blijkt uit cijfers van maaltijdplatform Deliveroo. Op basis van data van de carnavalsdagen afgelopen jaren bekeek het bedrijf waar zij tijdens carnaval een piek in bestellingen kunnen verwachten, en waar de feestgangers per stad het meest zin in hebben...

Wet- en regelgeving Bezorgen
Veel overtredingen bij maaltijdbezorgers

De Inspectie SZW constateert veel overtredingen door horecabedrijven die eigen bezorgers in dienst hebben. Bij meer dan de helft van de gecontroleerde bedrijven gaat het mis. Het ontbreekt bij deze bedrijven vaak aan kennis over wat wettelijk is toegestaan. Bezorgers krijgen te weinig betaald, werke...

Awards Culinair
Mart Oude Luttikhuis wint kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs

De kookwedstrijd Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition 2020 van Chaîne des Rôtisseurs is gewonnen door Mart Oude Luttikhuis. De pas 20-jarige chef van sterrestaurant De Bloemenbeek in De Lutte plaatst zich hiermee voor de internationale wedstrijd in Parijs later dit jaar. In Leerh...

Events Marketing
Wat doe jij met Nationale Pannenkoekendag?               

Op 20 maart vieren wij met zijn allen de ‘Nationale Pannenkoekendag’. Dit is de dag waarop pannenkoeken maken en het eten ervan centraal staat. Veel basisscholen vieren deze dag doormiddel van het bakken van pannenkoeken voor opa’s, oma’s en ouderinstellingen. Deze basisschol...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: