Aantal virtuele restaurants groeit sterk in Nederland

19 december 2019 | Thijs Jacobs

Het was Deliveroo’s doel om eind 2019 vijftig virtual brands te hebben in Nederland en dat doel is behaald. Chicken Today uit Breda, onderdeel van Cafetaria Fine Food, is onlangs verwelkomd als vijftigste merk. Virtual brands, oftewel ‘digitale restaurants’ zijn restaurantmerken die bezorgen vanuit bestaande of speciaal daarvoor opgezette keukens. Deliveroo startte twee jaar geleden met het opzetten van de virtual brands. Hiermee wil het bedrijf voldoen aan de behoefte van de consument aan diverse ‘cuisine-types’ én opties aanbieden die passen binnen ieders budget. Alle vijftig virtual brands zijn beschikbaar via de mobiele Deliveroo-app of -website.

Restaurant zonder tafels

De perceptie van voeding verandert en de consument stelt steeds hogere eisen aan wat er op zijn bord ligt. Niet alleen aan de kwaliteit ervan, maar ook aan de keuze die daaraan vooraf gaat. Met een virtual brand kan een ondernemer inspelen op deze ontwikkeling. De virtual brands die Deliveroo aanbiedt via het platform zijn niet de doorsnee restaurants die iedereen kent. Het zijn 'kitchen only'-restaurants, zonder eigen locatie, tafels, stoelen of bediening. Zo kan voldaan worden aan de vraag van klanten naar bepaalde cuisine-types, zonder de risico’s en kosten die gepaard gaan met de start van een heel nieuw restaurant. Daarnaast is het doel van virtual brands – waarbij meerdere merken vaak uit dezelfde voorraad putten – om productverspilling tegen te gaan. Bij alle merken is het voor klanten online zichtbaar dat het om een virtual brand gaat.

Vegan-keukens

Sterrenkok Ron Blaauw ging met zijn meest recente toevoeging ‘Snaque’ voor als virtual brand. Op basis van data bleek dat er bij klanten behoefte was aan een luxe, maar betaalbare snack. Daarnaast heeft bijvoorbeeld Bright Kitchen in Amsterdam één keuken van waaruit wordt gekookt voor zeven verschillende merken, waaronder Vegan Burger Brothers. Verder bevat het aanbod virtual brands veel vegan of vega-keukens en Poké Bowl-zaken. Ook is er een landelijk virtual brand: burger/grill-restaurant Streetfood by Han.

Starten met poké bowls

Stijn Verstijnen, general manager van Deliveroo Nederland: “Ik ben ontzettend trots dat we ons doel van vijftig virtual brands vóór het eind van het jaar bereikt hebben. We zijn de virtual brands begonnen, omdat uit data bleek dat klanten graag poké bowls bestelden en we zagen dat het aanbod niet kon voldoen aan de vraag. Nog steeds is de poké bowl een van de meest bestelde producten. Inmiddels hebben we een veel breder aanbod, doordat we de voordelen van virtual brands laten zien aan meerdere restauranthouders, die zo hun bedrijf kunnen laten groeien. Ik kijk dan ook uit naar de virtual brands die we in 2020 mogen verwelkomen op ons platform.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Nice 'n Easy
Zijn convenienceproducten ook gezond?

Convenienceproducten zijn een uitkomst voor de professionele keuken, vooral vanwege de tijdwinst die het gebruik ervan oplevert. Maar er zijn, bij overmatig gebruik van bepaalde soorten convenienceproducten, ook nadelen. Wieke van der Vossen, expert voedselveiligheid en etikettering bij het Voedings...

Awards Cocktails
Botanero verkozen tot beste cocktailbar van Nederland

Botanero Rotterdam is door mannenblad Esquire uitgeroepen tot Beste Nieuwe Cocktailbar van 2020. De vakjury van de jaarlijkse cocktailbarverkiezing prijst de Mexicaans-geïnspireerde cocktailbar ‘die laat zien waar de nieuwe Rotterdamse cocktailscene voor staat: cocktails van hoge kwalitei...

Branded Content Nice 'n Easy
De beste burgers en hotdogs vind je op Strijp-S

Bram van Uden: “Parkeren doe je voor de deur of dichtbij op P De Hoek. Blok 63-S vind je op 5 minuten loopafstand van station Strijp-S, het Klokgebouw of het PSV-stadion. Hier beleef je de energie en open sfeer van het culturele en creatieve hart van Eindhoven. Gewoon lekker eten, gezelligheid...

Opening Rotterdam
Eerste Nederlandse SUGO to go opent in Rotterdam

Biologisch, gezond, duurzaam én vers. Menig pizza liefhebber is verknocht aan de inmiddels befaamde pizza al taglio van SUGO. Dit blijkt niet alleen uit de veelbelovende recensies op Tripadvisor, maar ook uit de Deliveroo Pizza Contest 2019 waar SUGO de eerste plek bemachtigde. Nu SUGO vele h...

Opening Fastservice
Op dit nieuwe eetadresje in Maastricht draag je een slabber!

De hoofdstad van de zuidelijkste provincie van Nederland staat bekend om haar laissez-faire en bourgondische levensstijl. Het was dan ook geen moeilijk keuze voor spaghetticoncept BAVET waar in Nederland ze hun eerste vestiging zouden openen. Vanaf vandaag kan je op Markt 7 terecht voor een spaghett...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: