75 procent van Nederlanders wil in juni weer uit eten gaan

15 juni 2020 | redactie

Na twee maanden sluiting heeft het merendeel van de restaurants vanaf 1 juni zijn deuren weer geopend. Om het consumentengedrag te begrijpen en restaurants te ondersteunen, deed TheFork in de heropeningsweek een vervolgonderzoek*. Hieruit blijkt dat 75% van de respondenten van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% al een restaurant heeft bezocht. 43% geeft aan even vaak uit eten te gaan als voorheen. Nog steeds zegt 76% van de ondervraagden dat Covid-19 geen financiële impact voor hen heeft gehad.

Herstel in de restaurantbranche langzaam zichtbaar

Uit onderzoek onder gebruikers van TheFork blijkt dat 75% van de ondervraagden van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% van deze respondenten 3 dagen na de heropening al een restaurant heeft bezocht. 43% van de respondenten gaat even vaak uit eten als voor de corona-periode, terwijl dit 66% was ten tijde van het eerste onderzoek van TheFork, dat werd uitgestuurd tijdens de intelligente lockdown. 

37% van de consumenten die van plan zijn om naar restaurants te gaan, geeft aan binnen nu en twee weken na de heropening een reservering te plaatsen en 27% zegt dit binnen een maand te doen. Het overgrote deel van de ondervraagden gaat dus binnen een maand uit eten wat een positief signaal is voor de restaurants. Opvallend is dat in de randstad 39% aangeeft even vaak of vaker uit eten te gaan, terwijl dit in de rest van Nederland 48% is. 

De angst voor corona is gedaald, maar vertrouwen is nog niet volledig terug

Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds de ruime meerderheid van de consumenten voorafgaand aan een reservering wilt zien welke maatregelen een restaurant treft om de veiligheid te waarborgen om zo met een gerust hart uit eten te gaan. 86% van de respondenten vindt het belangrijk tot cruciaal om deze maatregelen te zien, waarvan 32% het essentieel vindt en anders niet uit eten gaat. In het eerste onderzoek ten tijde van de intelligente lockdown was dit 92%, waarvan 44% het cruciaal vond de maatregelen te zien. Een positieve trend voor het consumentenvertrouwen om uit eten te gaan.

“Hoewel het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld, zien we een positieve trend in het aantal reserveringen, met een week op week groei. Daarnaast kunnen restaurants op hun profielpagina op TheFork zichtbaar maken, welke maatregelen ze in het restaurant hebben getroffen om zo de gast gerust te stellen. We staan dagelijks in contact met zowel de restauranthouders als consumenten om hen optimaal te ondersteunen in deze uitdagende periode”, aldus Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork.

Gasten informeren en geruststellen

Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten biedt TheFork restaurants hulpmiddelen om gasten een veilig gevoel te geven om verantwoord uit eten te gaan. Zo kan een restauranthouder onder andere:

·       gasten via de restaurantpagina op TheFork informeren over de nieuwe gezondheidsmaatregelen die hij heeft getroffen in het restaurant.
·       duidelijke tijdslots instellen en meerdere shifts organiseren om zowel een hogere bezetting als een betere spreiding van gasten te garanderen.
·       de controlevragen omtrent de gezondheid van de gast(en) toevoegen aan de herbevestiging van reserveringen via e-mail en sms.
·       terrasreserveringen beheren via het platform van TheFork.

* Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd door TheFork bij een steekproef van duizenden respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Bezorgen
Plotseling tekort van 2500 maaltijdbezorgers

Door een overnacht ingevoerde maatregel van staatssecretaris Tamara van Ark van sociale zaken zitten duizenden cafetaria’s, snackbars en frituren van de ene op de andere dag met een tekort van 2500 maaltijdbezorgers. Afgelopen maandag maakte Van Ark bekend dat maaltijdbezorgers voortaan min...

Blog
Blog Jeannine Sok: Respect? Ja graag!

De horeca is nu weer een maand open. De medewerkers zijn blij om weer gasten te mogen verwennen en in de watten te leggen, want dat is waar het vak om draait. Maar sommige gasten gaan over grenzen heen, die van de nieuwe wet, van jou en van de gastvrijheid. Respectloos, terwijl je als restaurant zo ...

Achtergronden Culinair
Mosselseizoen van start met grootste mosselpan ter wereld

Morgen, donderdag 2 juli, start het mosselseizoen met de verkoop van Zeeuwse bodemcultuurmosselen. Dit jaar als eerste exclusief verkrijgbaar bij Sligro. Vanuit de grootste mosselpan ter wereld werden de eerste bodemcultuurmosselen van het seizoen aangeboden aan JRE-chef Joppe Sprinkhuizen, chef van...

Awards Culinair
Tess de Groot wint Cas Spijkers Academie Trofee

Tess de Groot (22), examenstudent van de Cas Spijkers Academie vestiging Nijmegen, heeft als eerste vrouwelijke aankomend chef de Cas Spijkers Academie Trofee gewonnen. De uitreiking van de trofee vond plaats op dinsdag 30 juni bij Restaurant Witlof in Nijmegen en kwam als een verrassing. De wi...

Columns
Kan ik niet meedoen met die duurzame wijngaard van je?

Hoe vaak ik deze vraag afgelopen week niet heb gekregen... er is voldoende ruimte op Domein Bergen, en met meer stokken zouden we meer kunnen investeren in duurzaamheid en kwaliteit. En samen mooie dingen doen is natuurlijk veel leuker. We gaan dus in april 2021 een tweede wijngaard planten wa...

Bezorgen Achtergronden
15-jarige maaltijdbezorgers mogen niet meer de straat op

Frans van Rooij, directeur ProFri, vakvereniging Professionele Frituurders, schreef een brief aan Tamara van Ark, Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Zij maakte gisteren bekend dat het vanaf 1 juli (dat is morgen al!) niet meer is toegestaan om medewerkers jonger dan 16 jaar in te...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: