75 procent van Nederlanders wil in juni weer uit eten gaan

15 juni 2020 | redactie

Na twee maanden sluiting heeft het merendeel van de restaurants vanaf 1 juni zijn deuren weer geopend. Om het consumentengedrag te begrijpen en restaurants te ondersteunen, deed TheFork in de heropeningsweek een vervolgonderzoek*. Hieruit blijkt dat 75% van de respondenten van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% al een restaurant heeft bezocht. 43% geeft aan even vaak uit eten te gaan als voorheen. Nog steeds zegt 76% van de ondervraagden dat Covid-19 geen financiële impact voor hen heeft gehad.

Herstel in de restaurantbranche langzaam zichtbaar

Uit onderzoek onder gebruikers van TheFork blijkt dat 75% van de ondervraagden van plan zijn om in de maand juni uit eten te gaan, waarvan 11% van deze respondenten 3 dagen na de heropening al een restaurant heeft bezocht. 43% van de respondenten gaat even vaak uit eten als voor de corona-periode, terwijl dit 66% was ten tijde van het eerste onderzoek van TheFork, dat werd uitgestuurd tijdens de intelligente lockdown. 

37% van de consumenten die van plan zijn om naar restaurants te gaan, geeft aan binnen nu en twee weken na de heropening een reservering te plaatsen en 27% zegt dit binnen een maand te doen. Het overgrote deel van de ondervraagden gaat dus binnen een maand uit eten wat een positief signaal is voor de restaurants. Opvallend is dat in de randstad 39% aangeeft even vaak of vaker uit eten te gaan, terwijl dit in de rest van Nederland 48% is. 

De angst voor corona is gedaald, maar vertrouwen is nog niet volledig terug

Uit het onderzoek blijkt dat nog steeds de ruime meerderheid van de consumenten voorafgaand aan een reservering wilt zien welke maatregelen een restaurant treft om de veiligheid te waarborgen om zo met een gerust hart uit eten te gaan. 86% van de respondenten vindt het belangrijk tot cruciaal om deze maatregelen te zien, waarvan 32% het essentieel vindt en anders niet uit eten gaat. In het eerste onderzoek ten tijde van de intelligente lockdown was dit 92%, waarvan 44% het cruciaal vond de maatregelen te zien. Een positieve trend voor het consumentenvertrouwen om uit eten te gaan.

“Hoewel het consumentenvertrouwen nog niet volledig is hersteld, zien we een positieve trend in het aantal reserveringen, met een week op week groei. Daarnaast kunnen restaurants op hun profielpagina op TheFork zichtbaar maken, welke maatregelen ze in het restaurant hebben getroffen om zo de gast gerust te stellen. We staan dagelijks in contact met zowel de restauranthouders als consumenten om hen optimaal te ondersteunen in deze uitdagende periode”, aldus Glenda Caradonna, Marketing Manager TheFork.

Gasten informeren en geruststellen

Naar aanleiding van deze onderzoeksresultaten biedt TheFork restaurants hulpmiddelen om gasten een veilig gevoel te geven om verantwoord uit eten te gaan. Zo kan een restauranthouder onder andere:

·       gasten via de restaurantpagina op TheFork informeren over de nieuwe gezondheidsmaatregelen die hij heeft getroffen in het restaurant.
·       duidelijke tijdslots instellen en meerdere shifts organiseren om zowel een hogere bezetting als een betere spreiding van gasten te garanderen.
·       de controlevragen omtrent de gezondheid van de gast(en) toevoegen aan de herbevestiging van reserveringen via e-mail en sms.
·       terrasreserveringen beheren via het platform van TheFork.

* Het onderzoek is in juni 2020 uitgevoerd door TheFork bij een steekproef van duizenden respondenten die representatief zijn voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Economie Corona
2670 nieuwe horecaondernemingen sinds eerste lockdown

Coronacrisis of niet, het aantal horecaondernemingen stijgt. Sinds de eerste lockdown, in maart 2020, zijn er 2670 horecazaken bij gekomen. Hiermee heeft de verwachte kaalslag in de horeca dus niet plaatsgevonden. Cijfers van de Kamer van Koophandel (KvK) maken inzichtelijk dat er nu ruim 74.000 ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
20 procent van de Nederlandse restaurants verwacht de deuren nooit meer te openen

Uit recent onderzoek van WijnSpijs blijkt dat 20 procent van de 1200 samenwerkende restaurateurs ernstige twijfels heeft over het voortbestaan van hun levenswerk. Het evenementenbureau WijnSpijs.nl verzorgde in samenwerking met 1200 restaurants in Nederland en België de culinaire WijnSpijs Wand ...

Achtergronden Corona
KIPPENTENT deelt snert uit aan zorgmedewerkers verpleeghuis

Vandaag heeft KIPPENTENT hun huisgemaakte snert uitgedeeld aan alle zorgmedewerkers van verpleeghuis Veenstaete in Kortenhoef (Wijdemeren). Hiermee willen ze hen een hart onder de riem steken en hun grote waardering uiten voor het geweldige werk van deze mensen tijdens de coronacrisis. De KIPPENT ...

Achtergronden Gastronomie
Horecaondernemer Han Ji over de horecatrends in 2021

2020 was voor horecaondernemers een onstuimig jaar, om het zacht uit te drukken. De komst van het coronavirus zorgde ervoor dat de horeca meerdere malen de deuren moest sluiten, ondernemers inkomsten misliepen, en creativiteit en support van de (lokale) consument een must was om te overleven. Wat st ...

Drinks Corona
2020 was ook voor bierbrouwers een rampjaar

De bierverkoop is in Nederland in 2020 met 14% gedaald ten opzichte van 2019. In de horeca en evenementenbranche was de daling zelfs ruim 58%. Dit is uiteraard het gevolg van de COVID-19-maatregelen. Sinds het (opnieuw) sluiten van de horeca in oktober zien we dat de verkoop van bier daar met 89% is ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: