2012 wordt het jaar van oerproducten

11 januari 2012 |
2012 wordt het jaar van oerproducten<

De consument gaat terug naar oerproducten. Zo zal men in 2012 kiezen voor pure koffie en producten als knollen. Ook bieten en bonen wil men terugzien in restaurants. Vorig jaar was het jaar van de luxe en soberheid, maar 2012 zal in het teken staan van bewustwording en het opzoeken van de verrassing. Taak voor de horeca om
de gasten te verrassen, duidelijk presenteren wat ze in huis hebben, weg met de menu's, creatief zijn en de samenwerking aangaan met bedrijven.

Water bij de wijn doen, letterlijk
Deze trends komen voort uit de trendlist van Vincent van Dijk, trendwatcher, die hij presenteerde op de Horecava 2012. Op deze lijst stond onder andere dat mensen water bij de wijn gaan drinken, letterlijk. "Mensen drinken niet om dronken te worden, maar willen genieten van de wijn. Een glas water zorgt voor verlichting van de smaak", licht Van Dijk toe.

Koken zonder zout
Een andere opvallende trend is dat restaurants gaan koken zonder zout. "Dit betekent experimenteren met recepten en daarbij gaan koks terug naar de antieke kookboeken." Verder gaf de trendwatcher aan dat 'homemade' nog steeds populair is. "Mensen zoeken de chef in zichzelf op en gaan zelf producten maken."

Co-creative
Samenwerking aangaan met andere bedrijven is ook een concept dat dit jaar vaker zal gaan zien. "Je ziet bijvoorbeeld dat hotels gaan samenwerken met fashion en dit verwerken in hun interieur. Of restaurants die overdag een winkel zijn en 's avonds een restaurant worden. Je gebruikt dan toch je ruimte optimaal."

Single purpose restaurant
Het aanbieden van één product maar op verschillende manieren. "Je kiest bijvoorbeeld voor een hamburger, maar je maakt de lekkerste hamburger en presenteert deze op hele diverse manieren. Ook handig voor je inkoop."

Myrtille Vromans

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Achtergronden Culinair
Inauguratie Gastrobar 6 in Den Bosch

De legendarische Brabantse gastvrijheid spatte eraf bij de inauguratie van Gastrobar 6 in Den Bosch op 10 oktober. Beide eigenaren met een serieuze gastronomische curriculum, Freek Broeders en Geert Toebast haalden alles uit de kast om het de vele genodigden naar de zin te maken. Ted Janssen, voo...

Columns
Fooi: geen verplichting, wel een blijk van waardering

In Nederland is fooi geen verplichting. In ons land heeft het horecapersoneel immers ‘gewoon’ een salaris, maar de fooi is daarop natuurlijk wel een welkome aanvulling. Voor de horecagast is het vaak moeilijk te bepalen wat een gangbare fooi is. In de basis is een fooi van vijf tot tien ...

Snacks Fastservice
Fritesvakantie: gratis frites voor de kleintjes

Van zaterdag 19 oktober tot met zondag 27 oktober 2019 organiseren de twee vestigingen van Par Hasard in Amsterdam de Fritesvakantie. Tijdens de herfstvakantie trakteert Par Hasard op gratis frites voor de kinderen bij de lunch van de volwassenen. Uiteraard zijn er tevens menu’s voor de kleint...

Achtergronden Internationaal
Wereldvoedseldag 16 oktober: de wereld bevindt zich in een voedingscrisis

Minstens één op de drie kinderen onder de vijf jaar heeft volgens een nieuw gepubliceerd rapport van Unicef te weinig of te veel gewicht. De wereld lijdt aan een voedingscrisis. Meer dan 800 miljoen mensen in de wereld hebben honger, maar bijna evenveel mensen zijn zwaarlijvig. Tegelij...

Tech
Het rendement van e-mailmarketing wordt zwaar onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de horeca werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat andere partijen doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie i...

Koffie & thee Internationaal
Wist je dat we vandaag in koffiestaking zijn?

Tik de gast die een koffie bestelt vandaag maar op de vingers, want de Eerlijke Koffiestaling is een feit. Op het werk en in de horeca drinken we dagelijks veel kopjes koffie. Weinig mensen zijn zich echter bewust van de problematiek die schuilgaat achter de koffie. Om bewustwording ten aanzien van ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: