W&O Wijn en opleiding

26 oktober 2012 |
W&O Wijn en opleiding

Sommelier Martijn van den Hurk laat in een serie van zes artikelen zijn licht schijnen over wijn & opleiding in de horeca. Aflevering 2.

Makreel is toch vis?
"Ik krijg een veel te warm glas pinot noir ingeschonken bij de lokale wijnbar. Verderop op een terras probeer ik advies te vragen aan de gastvrouw over de wijnkeuze bij mijn salade met gerookte makreel, ze hebben immers vijf open witte en rode wijnen beschikbaar op de kaart. Als reactie kreeg ik 'makreel... dat is vis toch, dan zou ik voor wit gaan...'."

Hip en hype
Bovenstaande voorbeelden klinken hoogst waarschijnlijk en meer dan jammer genoeg te bekend in de oren. In mijn column 'Opgedrongen gebrek aan smaak in de oktobereditie van De RestaurantKrant schrijf ik kort over het product wijn en hoe we als makke lammetjes, hierna te noemen wijnconsumenten, worden vetgemest met het bulkwijnen uit menig 'nieuwe wereld' wijnlanden. Er is in de gemiddelde horecazaken in Nederland weinig jong talent aanwezig. Oorzakelijk aan te wijzen als potentiële dader: het product wijn anno 2012 is 'hip', maar pretenderen dat je die hype kan dragen of dat je een wijnbar bent, maakt het nog niet waar. Pretentie is gevaarlijk! De service-economie heeft ons halverwege de 19e eeuw opgevoed met het idee dat we meer moeten gaan betalen voor een glas of fles wijn, omdat er bij dit proces personeel betrokken is. En met personeel bedoelen we: de persoon die tenminste glimlachend, welbespraakt en onder alle omstandigheden vriendelijk, het door u bestelde, op de correcte en verwachte wijze, bij u zal presenteren, de zogenaamde 'service'. Maar wat als de service niet voldoet? Wat als die service het product overstijgt? Waar betaal ik nu eigenlijk voor?
Niche vs massa
Wijn heeft geen crisis. Wijn is een emotieproduct, een hype, en wijn heeft status. Het individu heeft nu meer dan ooit de mogelijkheden voor zelfontplooiing in een maatschappij die zich steeds meer richt op de ontwikkeling van het 'zelf'. Niches zijn belangrijker dan massa. U leert steeds makkelijker te koken door menig kookprogramma en gezellig thuis dineren met familie of vrienden krijgt de voorkeur boven duur uit eten gaan, en ja daar hoort uiteraard wel een goede fles wijn bij!

Vertellen
Hetgeen de massa wel heeft verpest is de 'vrije' keuze voor kwaliteit van wijn. In de aanwezige crisistijden voor de ondernemers wordt sneller gekozen om voor 2 euro per fles in te kopen uit Nieuw Zeeland! Sorry, maar dat ligt 20.000 kilometer hier vandaan. Maar goed, als we dan op je terras een glas sauvignon blanc kunnen bestellen, zorg er dan in ieder geval voor dat je personeel er iets over kan vertellen. Dan is iedereen bereidt om terug te komen voor je service, waar we dan ook graag voor willen betalen.

Beter advies
Bij proeflokaal Vieilles VINgnes bieden we de jonge horecatalenten in spe een basiscursus wijn aan tegen betaalbare tarieven. Wij weten ook dat het werknemers verloop ontzettend groot is tegenwoordig. We verzorgen de trainingen vanuit het oogpunt van de sommelier, een visie te maken heeft met smaakontwikkeling en hoe je die kunt vertalen. Dit betekent voor de ondernemer dat je personeel in ieder geval beter in staat zal zijn om het product wijn te begrijpen en direct een beter advies kan toepassen aan tafel. Voor meer informatie verzoek verwijs ik je naar onze website
Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de redactie van "De RestaurantKrant"
Martijn van der Hurk

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Overig nieuws

Digitaal Ondernemen
December: Alles over digitaal ondernemen

De horeca is dicht. Dat betekent niet dat er niets gebeurt. Afhalen, bezorgen, pakketten samenstellen, online kookcursussen en bierproeverijn organiseren: De horeca staat verre van stil. Het digitale landschap geeft de horeca op dit moment de tools in handen om omzet te genereren. Nu fysiek conta ...

Economie Coronacrisis
Horecapersoneel slachtoffer van coronacrisis

Horeca- en cateringbedrijven ervaren pittige tijden. Tegen de stroom in proberen ze omzet te draaien en bezoekers aan te trekken. Dit blijkt uit onderzoek van Foodservice Community en GROUP7 onder bijna 600 horeca-, fastservice- (dit zijn broodjeszaken en frituren) en cateringprofessionals, dat tuss ...

Awards Culinair
Mark Captein van Orangerie De Pol is Chef van het Jaar bij JRE

Mark Captein, die samen met zijn partner Marjolein van der Ham Orangerie De Pol runt in Doetinchem, is door restaurantvereniging JRE-Nederland uitgeroepen tot Chef van het Jaar. ‘Ik ben verrast en enorm trots op deze prijs’. JRE-Nederland is een van de toonaangevende restaurantverenig ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start 'restaurant take over'

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Achtergronden
Zonder horeca blijven er maar weinig openbare toiletten over

Op 19 november was het Wereld Toiletdag. Een dag waarop de app HogeNood samen met de Maag Lever Darm Stichting in kaart brengt wat de meest toiletvriendelijke gemeenten van Nederland zijn. De jaarlijkse ranking laat drastische verschillen zien met en zonder horeca, want zoals jullie weten is de hore ...

Financieel Ondernemen
Aftrekbare kosten in je restaurant

Als ondernemer maakt u het hele jaar door kosten. Van de meeste kosten is het duidelijk dat u deze kunt aftrekken van uw winst. Denk bijvoorbeeld aan de huur van de ruimte voor uw restaurant. Er zijn echter ook kosten waarbij dit minder voor de hand ligt, zoals de kosten voor werkkleding of een maal ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Ontvang wekelijks de nieuwsbrief!

Lees Nu
Etiquette in de horeca
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: